LP plattor på väggen...

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har länge velat ha LP skivor på väggen där skrivbordet står, alltså över det som typ en "tavla". Jag har nu hittat några skivor (mammas och pappas gamla) som jag kan använda. Men nu till frågorna...
Jag kommer att köpa ett större skrivbord än det jag har idag (det på bilden), det ska vara ca dubbelt så stort och skivorna ska sitta liksom mitt över det. Men nu till frågorna...

Ni som har LP skivor på väggen, hur satte ni upp dem? Vi har tänkt att kanske ha en smal platta under för att det ska vara lättare att få dem rätt (lättare att limma/spika när de ligger ner än när man står upp), och för att undvika så många hål i väggen/undvika att förstöra hela tapeten. Så hur gjorde ni och hur blev det???

Jag tycker att det blir skitsnyggt med LP skivor på väggen, men jag måste ju också hitta på ett "mönster" då jag vill inte bara sätta dem huller om buller då jag är en sådan person som gärna stör mig på småsaker, så det är lättare att få det snyggt om man vet hur de ska sitta från början.

Men var tror ni? Skulle det bli snyggt med detta mönstret ovanför skrivbordet? Jag har nu en Madonna skiva i mitten, sen Michael Jackson som går "runt" innersta varvet, sen Bob Marley, The Beatles, AC/DC, Absolute Music, Iron Maiden och Alice Cooper på andra/yttersta raden. Skulle dock hellre vilja ha enbart Michael Jackson men det blir nog svårt att hitta utan att det ska kosta en mindre förmögenhet (kollade någonstans där de tog 50kr för en skiva (??) men vi får väll köra runt lite på loppisar och leta). Eller enbart Bob Marley eller The Beatles på yttersta. Men helst MJ.

väggen
16b0zfk.jpg

skivmönstret
300cf3k.jpg

Kom gärna med era åsikter/tips osv :)

Sv: LP plattor på väggen...

Åh denna tråden kommer jag följa. Funderar på att göra samma sak då jag flyttar efter sommaren. Skulle vilja sätta upp min tonårsidol Kate Bush vinylsinglar som jag har massor av men vet inte hur än,

Loppisar är bra. Det finns många skänkes/ bytes sidor på facebook. Dock ska man ju ha tur att de finns i närheten av en.
Michael skivor finns det säkert många som har över.. hans skivor har ju sålts i massor och min erfarenhet är att folk idag vill ha Spotify och inte vinyl.

Som vinylsamlare satte jag mitt te i halsen och måste kommentera en sak. :nailbiting:

Men ni vet väl att ni aldrig kommer spela de här skivorna igen efter att de kommit upp på väggen? Vinylskivor är väldigt känsliga för solljus, värme, och repor/ojämnheter som det kan bli om de ligger omlott.

Har man äldre skivor bör man också kolla upp värdet innan man slaktar dem. Ofta är de inte värda speciellt mycket, men råkar man ha en specialutgåva, kanske med något band man själv aldrig hört talats om, så kan den vara värd ett antal tusenlappar. På Discogs kan man se vad skivorna sålts för idag.

Annars kan jag tipsa om att man kan köpa billiga LP-plattor på loppisar och second hand-butiker. Där brukar det stå 10 kronors-backar att bläddra igenom. Har man tur hittar man något roligt!

Som vinylsamlare satte jag mitt te i halsen och måste kommentera en sak. :nailbiting:

Men ni vet väl att ni aldrig kommer spela de här skivorna igen efter att de kommit upp på väggen? Vinylskivor är väldigt känsliga för solljus, värme, och repor/ojämnheter som det kan bli om de ligger omlott.

Har man äldre skivor bör man också kolla upp värdet innan man slaktar dem. Ofta är de inte värda speciellt mycket, men råkar man ha en specialutgåva, kanske med något band man själv aldrig hört talats om, så kan den vara värd ett antal tusenlappar. På Discogs kan man se vad skivorna sålts för idag.

Annars kan jag tipsa om att man kan köpa billiga LP-plattor på loppisar och second hand-butiker. Där brukar det stå 10 kronors-backar att bläddra igenom. Har man tur hittar man något roligt!

Håller med om det här!

Själv tycker jag det är snyggt med en "tavelhylla" och ha skivorna ståendes där, i sina fodral.

Ja självklart sätter man inte upp de skivor man vill spela. Det är ju klart att de blir förstörda av det.

Kom gärna med era åsikter/tips osv :)
Oj. Detta var inte vad jag väntade mig när jag öppnade tråden.
Jag när en liknande dröm att montera upp en vägg med den grupp jag samlar på's massiva produktion från 1970 fram till idag, i datumordning.

MEN - då skulle de naturligtvis vara kvar i omslaget, vilket jag anser skulle bli mycket vackrare, brokigare och intressantare än massa svarta vinyler med olika etiketter, där dess mönster blir själva konstverket.

Michael Jackson kan du för övrigt garanterat finna för 10 på varje välsorterad loppis i landet.

Bara tanken på en förstörd Beatles-LP får mitt samlarhjärta att svida! :nailbiting:

Jag har en grövre trälist med kant på väggen där det står Beatles-LPs i fodral. Konvoluten är ju så fina! :)

500bred_zps137d65de.jpg

Såhär ser det ut med/utan blixt, den är upphängd via. spik och tyckte personligen att det såg väldigt fint ut! Vi hade den på väggen vid sidan om TV'n men den var dock nerplockad så hängde upp den på ett annat ställe då även spiken var bortplockad.

Bara tanken på en förstörd Beatles-LP får mitt samlarhjärta att svida! :nailbiting:

Jag har en grövre trälist med kant på väggen där det står Beatles-LPs i fodral. Konvoluten är ju så fina! :)

Med tanke på vad beatles-vinylerna kostar så är nog risken rätt liten ;)

Med tanke på vad beatles-vinylerna kostar så är nog risken rätt liten ;)

Det beror ju lite på vad det är för platta också! Vilken pressning, reissue eller inte, produktionsland med mera. Men ja, man ska vara noga om man tar äldre skivor, för de kan vara värda en hel del pengar! :)

Vilket glatt Beatles rum! :)

Med tanke på att jag nyss klickade på Lavenders länk och såg att min Janis Joplin LP är mycket mer värd an vad jag någonsin kunde tro vill jag rekommendera att kolla upp priserna innan man slaktar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka