Löst bajs & energiproblem

Kaki

Trådstartare
Min nya häst har väldigt lös avföring och jag vet inte riktigt vad jag kan göra... Är inte så hajj på det här med olika sorters foder :crazy: Men det är så att han kan inte äta hösilage, då blir han jättelös, och han kan inte heller äta betfor av samma anledning. Om jag blöter kraftfodret blir han lösare och inte ens utan dessa saker är han som en "normal" häst i bajset.

Just nu ger jag honom korn, mineraler & vitaminer, hel havre och hö av god kvalitet. Men jag vill ha något som ger mer energi och vet inte vad jag ska prova! :confused: Någon som har det som jag eller har något tips?

Har läst om gasa/bromsa metoden med Kraffts foder och det låter ju riktigt bra! Men hur mycket energi ger Krafft sport egentligen? Mer än hel havre? Och kan Krafft groov vara bra för hans mage med alla fibrer? HJÄLP TACK! :bow:

Sv: Löst bajs & energiproblem

Se först till att få ordning på magen. Sen kollar du ditt framtida hö och kompletterar med eventuellt kraftfoder efter de värdena - det ger liksom bäst förutsättningar för en piggare häst.

"Rörelseenergi" hos häst är inte exakt lika som Energi (MJ eller kalorier) i fodret. Visst krävs det sistnämnda för det förstnämnda, men det är inte riktigt så enkelt.

Men det är magen jag inte lyckas få ordning på och jag är väldigt säker på att det är just fodrets fel... Så jag vet inte vad jag ska fodra med, men jag får väl ringa någon foderrådgivare dårå..

Sen är han ju som pigg egentligen, men jag skulle vilja ha den där "gnistan". Lite till energi, lite mer kruttunna. Och det måste ju vara enklare om hästen har mer energi i sig att ta av? Eller?

Men energi och kalorier - det gör dig bara piggare för stunden! Man ska inte förmänskliga hästen, men här kommer ändå en jämförelse:
- blir du verkligen piggare av McDonalds, chokladkakor eller chips?
För det är energirik mat på dietspråk ;)

Har hästen stora problem med magen rekommenderar jag ett veterinärbesök i stället för chansningar hemmavid.

Stora problem skulle jag nog inte kalla det :P Men det går lite i perioder och beroende på vad han får för mat. För jag reglerar ju matens mängd efter hans behov just då med träning/tävlingar och vila. Men jag tänkte mest kolla om någon här visste något bra energirikt foder med mycket fibrer? (För fibrer är ju bra för både människa OCH häst) Något tips på ett sånt foder? :)

Har själv en häst med mkt känslig mage. Min behöver MKT fibrer för att hålla sig fin i magen. Vad ger du i hö? Du kanske ska prova att öka högivan?
Min häst mår bäst av krafft för magens skull men nu har jag tack och lov inte haft problem på ett tag så jag håller på och försiktigt gå över till havre eftersom det blir lite billigare.
Annars är öljäst mkt bra både för att det stabiliserar magen men ger också en massa positiva bieffekter som fin päls, bra hovar :D

Om du har påtagliga problem med lös träck tycker jag du ska ta bort all spannmål en tid för att ge tarmfloran chans att komma i balans.

Problemet är i allmänhet att det inte är tillräckligt många ”snälla” mikroorganismer som arbetar med att utvinna näring ur maten. Ge bara grovfoder en period. Om näringen i hö/bete inte räcker lägger du också till lusern, det ger både näring åt hästen och kan vara litet stoppande.

Linfrökaka är också en näringsrik produkt som ökar de snälla bakteriernas trivsel. Ev kan du ge ¼ pkt bakjäst per dag under några veckor för förbättra de snälla bakteriernas arbete i grovtarmen.

När träcken normaliserats kan du sakta introducera spannmål igen. Havre är snällare för tarmen än korn.

När det gäller spannmålsprodukter är det viktigt att inte ge olika mängder från dag till dag utan öka sakta om man behöver. HH

Jag provade ha honom på bete i 2 veckor och var jättenoga med att vänja honom vid gröngräs men det fungerade inte så han får inte gå på bete längre. Tyvärr, han såg så glad ut bland gräset men måste ju tänka på hans välstånd i övrigt också! :)

Tror inte jag kan ta bort allt kraftfoder just nu men det där om att korn är värre än havre tackar jag mycket för att ha fått veta! Kornet kan jag nog ev skippa helt nästan.. eller iaf minska över hälften på :) Sen funderar jag ju som sagt att gå över till Krafft groov/sport och köra på "gasa och bromsa"-metoden. Men ger havre mer energi än Krafft sport? Kanske jag kan testa köra med Krafft groov istället för kornet och ha kvar havren? Sen har jag linfrön hemma som jag skulle kunna börja med så fort jag flyttar hem honom till hans "hemmastall" (är i sommarstugan nu). Eller vad är linfrökaka?

Han får i dagsläget 10-12 kg hö per dag :) är inte mer noga än att jag snabbt väger påsarna och kollar att nålen hamnar mellan 3 och 4 men runt 10-12 blir det alltid :)

En dum fråga kanske men kan man ge en häst hälsofil för tarmflorans skull? Det fungerar ju på människor :angel:

Puckis vad gav du för slags Krafft-foder? Grov, bas eller sport?

En dum fråga kanske men kan man ge en häst hälsofil för tarmflorans skull? Det fungerar ju på människor :angel:
När min märr var på utredning för magen sa min vet. att man inte kan få i dem så mkt "snällbakterier" som behövs av fil, proviva osv.

Jag fick ta bort allt kraftfoder och bara ge grovfoder under två veckor, enl vetrek.
Jäst, som HH skrivit, kan du absolut prova. Rådfrågar du en vet kan denne säkert ge massor av tips på bra mag & tarmprodukter som kan hjälpa.

Lycka till! :)

Tror inte jag kan ta bort allt kraftfoder just nu men det där om att korn är värre än havre tackar jag mycket för att ha fått veta! Kornet kan jag nog ev skippa helt nästan.. eller iaf minska över hälften på :) Sen funderar jag ju som sagt att gå över till Krafft groov/sport och köra på "gasa och bromsa"-metoden. Men ger havre mer energi än Krafft sport? Kanske jag kan testa köra med Krafft groov istället för kornet och ha kvar havren? Sen har jag linfrön hemma som jag skulle kunna börja med så fort jag flyttar hem honom till hans "hemmastall" (är i sommarstugan nu). Eller vad är linfrökaka?

:

Jag envisas med att om man har problem med lös träck skall man för en tid ta bort all spannmål. Stärkelsen i den är det som hästen har svårast för att smälta av de vanliga fodermedlen. Den icke smälta stärkelsen underhåller en del oönskade bakterier. Du kan ersätta energin i den med betfiber eller oljehaltiga produkter. Du kan ersätta proteinet med lusern. Betfiber är nog det allra bästa för det har en egen positiv effekt på de snälla bakterierna. HH

Hästar blir lösare i magen på bete o där kan gränsdragningen mellan normal skit o diarre bli svår.
PL

Jag litar på HH i det hon skrivit. Tack vare hennes tips om hur hästens tarmflora fungerar o vilken sorts hjälp man kan ge hästen för att förbättra tarmen är dessa saker som hon redan tipsat dig om. Jag ger min shettis 10gram bakjäst per dag o linfrö samt betfor o lusern. Han är redan mycket bättre i magen, men jag vågar INTE sluta ge honom bakjästen utan jag fortsätter lite till.

Kraftfoder dvs. 'färdigfoder' innehåller ju spannmål oxå. Om jag vore du skulle jag nog ge hästen naturligt foder istället o ge magen en chans att stabilisera sig.

Ringde en foderrådgivare igår och han sa att havre inte är så farligt spannmål. Det är kornet som är den riktiga boven för det va tydligen dubbelt så "dumt" som havren. Plus att jag nu ger 3 pkt bakjäst om dagen. Så jag hoppas att det ordnar sig.

Vill inte göra alltför drastiska ändringar just nu eftersom jag har en hopptävling imorgon :) Så jag får se om jag måste göra något mer efter helgen om han inte blivit bättre. Men han har ju inte direkt diarré så det är ju inte heller någon större fara för hans liv och hälsa. :p

Men herregud, vad är det för foderrådgivare du haft kontakt med?!

Om hästen har varit dålig i magen så långt tid att det påverkar allmäntillståndet (slöare) så hade jag defintivt skippat alla tankar på träning och tävling och först fått hästen tillbaka på noll, det låter ju som läge för klinikutredning om ni har provat så pass mycket.

Kraftfoder i alla dess former hade jag defintivt uteslutit.

Han är inte alls slöare, men jag hoppas ändå att han blir piggare av att vara "normal" i magen. Dock är han inte alls "dålig" i magen och inte heller slö eller trött. Han är pigg och jättefin i hull och sånt och mår jättebra, MEN jag hoppas ändå på att han blir ännu piggare. ;)

Dessutom har jag inte provat någonting förrän nu då jag tog bort kornet ur mathinkarna. För det har inte varit ngt stort problem, men jag vill ändå såklart försöka lösa det. Om allmäntillståndet är så bra som hans faktiskt är så ser jag absolut inget fel i att träna och tävla som vanligt med honom. Han mår faktiskt RIKTIGT BRA! :)

Sökte ideer här för att få just ideer på vad som kan vara värt att prova, det är inte direkt panik att han är jättelös eller så. Han är bara lite lösare än dom andra i stallet.

Jag överdrev nog ganska rejält när jag startade tråden.. Det ber jag om ursäkt för. Men han är ju min älskade vän och jag ville komma på något jag kunde göra för att hjälpa hans mage. :crazy:

Han är nu redan lite bättre (av att jag tog bort kornet gissar jag på) och jag tackar för alla tips jag fått! :bow:

Är hästen väldigt ny så är det kanske tarmfloran som inte ställt om sig än efter flytten? Jag skulle ta bort kraftfoder och bara ge grovfoder tills magen fungerar som den ska.

Jag har gett grund och/eller grov. Funkade jättebra. Fin i magen och rund och fin i hull. Tidigare hade jag mkt diarreproblem och tanig häst.

Hästen tar upp sin näring i grovtarmen. om hästen är lös i magen "åker" allt ut för fort och hästen hinner inte ta upp det som den behöver ur maten.
En hästs matsmältnings system är mycket känsligt. gör inga snabba foderbyten och ge hästen fibrer från grovfoder först och främst.
Energi kommer av att må bra och rolig intressant träning för hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 606
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Kodiak
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 356
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat