lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

cili

Trådstartare
våra katter går ofta ute, med halsband. igår hade dom hittat en kompis - en stor hankatt med såriga öron samt huden bakom öronen.
såren är 2x2 cm stora och mycket smutsiga.
hela katten är smutsig förresten.
han är väldigt skygg.
och jag har svårt att tänka mig att han har någon familj som han bor hos då han alltid är tufsig i pälsen och är rädd för människor.
igår ville den ena av våra katter inte komma in på kvällen, så jag ställde ut en skål med mat.
då kom den store hankatten och bara vräkte i sig som om han inte fått mat på en vecka :(
det var då jag såg såren, och jag fick en chans att klappa lite försiktigt på honom.
jag kan säkert få tag i honom för att göra rent såren, och det känns som om det är det jag kommer göra också.
mina frågor och meningen med den här tråden;
-borde jag verkligen det? mitt samvete säger ja, eftersom han inte har någon familj som tar hand om det (ifall han nu har någon alls)
-vad gör jag med honom sen?
-ska jag fortsätta ha en matskål utanför dörren? lite opraktiskt med tanke på alla andra katter och sånt..
 
Sv: lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

:love: Klart du ska hjälpa stackarn!
Du måste inte åta dig att ta hand om honom resten av livet, men hjälp honom tills någon annan kan ta vid! Jag kan PMa dig om en jättebra kattförening du kan vända dig till. De hjälpte iaf mig. Men de har ju många katter att hjälpa så det är guld om du åtminstone kan stödfodra katten och försöka tämja honom mer och mer så länge.

Ta det ett steg i taget.
Chansa och ha mat utanför dörren, nu vet han ju att det funnits mat där innan och provar säkert att komma tillbaka :idea:
Försök lyckas vara där när han kommer, få klappa honom igen, bygga upp ett förtroende så att du kan få ta en bra titt på hans sår och så småningom kanske tvätta dem.

Vinter är tuff för de hemlösa :(
Berätta gärna hur det går!
 
Sv: lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

Klart du borde ta hand om honom!
Finns ingen tvekan om saken.
Du behöver, precis som veronican skriver, inte förbinda dig att ta hand om honom på livstid bara tills dess han får ett bra hem och det kan katthemmet hjälpa dig med.
 
Sv: lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

redan någon timme efter att jag skrev det där var han utanför och följde med ena katten in.
jag fick smyga och sitta på golvet för att han skulle våga bli klappad.
försökte lite diskret att kolla på såren.
sen drack han lite mjölk.
jag tog fram väteperoxiden och droppade lite försiktigt på såren bakom öronen, dessvärre lyckades jag bara med det ena. men bättre än inget.

åkte sen till stallet, och när jag kom hem för en timme sen hörde jag ett högt skrik utanför mitt fönster.
sprang ut fort och fick se kompiskatten ligga under en stooor klump till hankatt (som dessutom är riktigt elak, hoppar på katter och människor om dom kommer för nära mest hela tiden).
hämtade vatten och slängde på den elake katten, och puttade bort honom med hjälp av kattmatskartongen medans jag försökte få grepp om kompiskatten som jag tog med mig in.
blodet rann från flera små sår och han såg jätteledsen ut :(
sköljde av snabbt i duschen (nedrans katt som inte gillar vatten..) men sen ville han inte vara inne längre utan stod vid dörren och gnällde, eftersom han inte var genomblöt och jag inte vill skrämma honom så släppte jag ut honom. och han har fortfarande mat utanför.

jag tänkte fota honom och sätta upp bilderna på ica för att få reda på om han har någon familj och får jag inget svar så kontaktar jag katthemmet här i området
 
Sv: lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

ska uppdatera er lite:

Sastra skickade ett pm och ringde sedan ett katthem i närheten av där hon bor, och hon ska komma dit med honom klockan tre.
Jag har tagit lite bilder på honom som jag tänker sätta upp här och var för att efterlysa en eventuell ägare, som då får hämta upp honom på katthemmet där dom förhoppningsvis upplyser om att det vore en väldigt god idé att hålla bättre koll på honom samt låta honom ha halsband eller öronmärkning.
och om ingen hör av sig så får han förhoppningsvis en ny familj.
 
Sv: lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

Tänkte att ni kanske vill veta hur det har gått med Kompiskatten.
Jag hämtade en mycket snäll och väldigt pratsam kisse hos Cili. Han jamade högljutt i bilen och bröt sig ut ur sin åklåda två gånger innan vi åkt i tio minuter. Så fort han kom ur lådan blev han knäpptyst och lade sig och sov på golvet i baksätet resten av vägen. :D
Han blev väl mottagen på katthemmet och provsmakade maten som de hade ställt fram på en gång.
Det är en ganska gammal katt, förmodligen uppåt tio år. Han har mask och en fruktansvärd öronskabb som har gjort att han har rivit sönder sig runt öronen. Det kommer att tas omhand i samband med att han sövs för kastrering. Kompiskatten är en av de snällaste och vänligaste katter jag någonsin träffat, han är ingen "vildkatt", vilket får mig att tro att han kanske har haft någon sorts hem för länge sedan, som han blivit bortkörd från, eller kanske övergiven. Han vet inte hur man använder en kattlåda, så någon inomhuskatt har han nog aldrig fått vara.
Snart kommer han säkert att må mycket bättre, och trots att han tittade vääldigt långt efter mig när jag stängde om honom i hans bås tror jag att han är väldigt tacksam mot Cili för att hon tog sig tid med honom och såg till att han fick komma in och äta och i förlängningen kom till katthemmet! :)
Det var väldigt svårt att lämna honom där, trots att jag vet att han inte kunde få det bättre! Hade gärna velat ta med kelgrisen hem ;)
Vi får hoppas att han vänjer sig vid att använda kattlådan, annars kanske han kan bli ompysslad stall-eller ladugårdskatt någonstans när han har blivit frisk! :)


Ja, då var en okastrerad hankatt borta från avelsmarknaden. Snälla, SNÄLLA ni som läser det här (och inte redan tillhör Team Kastrering;) ), kastrera era katter, och uppmuntra andra till att kastrera sina. Det finns så många hemlösa katter i landet, hjälp inte till att sätta fler potentiella hemlösa till världen!
/Sastra
 
Sv: lösspringande katt med otäcka sår. hjälp.

Håller verkligen med! Vad skönt att det finns folk som kan ta hand om de stackars katter som andra övergivit..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 110
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 454
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 011
Övr. Katt Det ofattbara har hänt. Det som aldrig fick hända. Nu finns inte min fina, vackra, underbara Leah längre. Leah, som jag alltid tyckte...
Svar
16
· Visningar
1 407
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp