Lossa låsningar i bogmuskulaturen

Sv: Lossa låsningar i bogmuskulaturen

Kan bara säga :banana: att jag fick reda på denna metod.

Hästen som fått denna låsning ung och mkt värdefull av den anledningen var jag feg och provade först på en annan häst i stallet som är väldigt stabil och cool tänkte det kan ju inte skada även om där inte är en låsning utan ville se hur det gick till och hästen reagerade först.
Nu till det roliga hästen jag provade på hade uppenbarligen ett dolt problem någonstans, har aldrig någonsin sett honom så fräch som nu han lyser hela han och hade en uppvisning som heter duga i hagen igår och rör sig 10 gånger bättre än innan. Så oj så rätt behandling det blev till honom får nog fortsätta laget runt kanske gömmer sig något på de andra också.

Hästen med låsningen är väldigt bogfri och fin tyvärr ger sig inte hals muskeln riktigt utan kivar till och från. Red honom lite lätt igår och man känner att halsen är lite stel, de första stegen när man byter gångart så blir han väldigt kort och struttig för att sedan mjukna och länga ut steget, så uppenbarligen drar det i denna muskel fortfarande. Körde ordningen igår red ett mkt lätt pass därefter fick han hoppa ett par steg på tre ben för att sedan bli elad denna gång hals + manke + bogblad. Funderar på om man kanske skulle vända och elbehandla halsen först det enda är att han blir så sömnig när han blir behandlad tror inte att han har lust att gå ut och jobba efter.

Någon som har någon bra strech eller andra knep att jobba halsmuskeln med ?

rekomenderar att du tar ut en duktig massör, visst är det bra med kiropraktor, men den behandlingen ska kombineras med massage och eventuell elterapi. Måste fråga dig vad det är för sorts elterapi du använder i en timme på hästens hals? Vet en mycket duktig massör i skåne om du är intresserad.

gylle skrev:
Nu handlade detta om en häst som akut total låst sig så att överhuvudtaget sitta upp på den var uteslutet. Frambenen kom inte framför bogspetsen i stort sett du skulle sett hur det såg ut när jag inte tänkte mig för och tog slänten ut mot hagarna höll på att stå på näsan iom att frambenen inte gick att ta fram.

Nu ikväll provade vi detta (genom att bara hålla upp benet, band allt inte upp det) och det gav kanonresultat klart en stor skillnad får hoppas att det håller i sig (har jagat ET o Kiro hela dagen utan framgång därför desperat att försöka hitta en lösning själv)

Det jag spånar på när jag läser din text är om något liknande det du skriver utlöst det hela. Hästen ifråga vurpade för mer än ett år sedan fick bland annat en rejäl bristning i Brachiocephalicus (stora halsmuskeln alltså) som ju har som uppgift att bla föra fram frambenen, sträcka bogleden och ta ner halsen. Då ledde detta till att han stod med huvudet som högst rakt ut och kunde inte ta upp det + att han inte kunde få fram frambenen. Detta läkte ju ut efter ett tag (blev behandlad också) och det enda man sett efteråt är en grop i muskeln där bristningen har varit. Efter denna skada så har han hela tiden varit lite hämmad i sina framben, vid strech och hoppning har han haft full rörelse men rakt ut på marken inte riktigt lika luftig som tidigare utan lite låst.

Han har fungerat helt utan återfall hela året fram till nu, jag kan inte med säkerhet säga vad som utlöste det men dök upp inne i boxen (red honom en timme tidigare visade ingenting). Det som däremot slog mig är att dagen innan detta hände så var han för första gången fjantig i hoppningen och jag fick gå på honom och han just stod och höll på och hota med att resa sig flera gånger, frågan är om det kan vara så att där suttit kvar någon låsning i bogen som "kom i aktivitet" när han höll på så men inte riktigt lossnade utan det tvärtom gick helt i "låsning" istället. Iom att han blev så markant mkt bättre av detta med att hoppa på 3 ben så måste ju problemet sitta just i bogen.

Mitt fodersto har varit hopplös att rida. Hon har gått som en stjärnkikare, och jag har haft ett himla sjå att rida henne i form. Har ridit för tränare och provat gud vet vad för att få henne att lossna.
Nu har hon börjat lossna, efter att jag börjat med western. Har märkt att hon är lite låst i bogen. Men det jag verkligen hajade till på var när du skrev om en grop i halsen!
Hon har en grop i halsmuskeln, har ofta funderat på det, men inte ägnat så mycket mer energi åt det. Andra har också sett det och funderat vad det är.
Jag har inte hört av ägaren om något sådant, men hon är en sådan häst som fått flytta runt mycket.
Det måste jag kolla vidare på!

//Sanna

Vår ET gjorde precis så, men inte med några rep, mänsklig muskelkraft fungerar lika bra :smirk: .
Iaf lossnade hästen i bogen..så funkade gjorde det ju!

Nizzetoto skrev:
rekomenderar att du tar ut en duktig massör, visst är det bra med kiropraktor, men den behandlingen ska kombineras med massage och eventuell elterapi. Måste fråga dig vad det är för sorts elterapi du använder i en timme på hästens hals? Vet en mycket duktig massör i skåne om du är intresserad.

Som du kan läsa behandlas hästen med elterapi, mkt effektivare än alla massörer i världen. Har aldrig haft så mjuka och smidiga muskler på hästarna sedan vi skaffade EMS-maskin från Tyskland, där det är mkt vanligt används i istort sett vart enda tävlingsstall kommer åt på djupet på ett helt annat sätt än massage för hand.

Varje ställe behandlas i 30-45 minuter, vår maskin har 4 elektrod par alltså 8 elektroder totalt vilket gör att man får behandla i två omgångar för att täcka in alla olika muskler nacke - manke/bog, 30 min på var omgång = 1 timmes behandling.

Prick skrev:
Hur kan en manke vara s-formad???

hästen i fråga hade rest sig o slagit runt så manken hade tagit den värsta stöten. Hästen blev kollad av vet så att inget va brutet, men allt eftersom tiden gick så drogs tornutskotten åt olika håll av de spända musklerna o det blev en s- formation sett uppifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka