Lossa låsningar i bogmuskulaturen

gylle

Trådstartare
Satt idag och pratade med en tjej som jobbar nere hos välkänd tävlingsryttare i Tyskland, då en av hästarna har fått akuta problem med hals/bogmuskulatur så pratade vi om detta. Då sa hon att där nere så lossade de ofta bogmuskulaturen själva då det är ganska lätt hänt att hopphästar drabbas av detta efter att ha kommit fel el dyl. Det sätt som deras kiropraktor visat dem var att man band upp ena frambenet (ett rep i karleden som sedan bands fast runt magen) och sedan lät man hästen hoppa på tre ben över en kortare sträcka. Enligt henne supereffektivt jag såg ut så här när hon berättade :eek: . Så nu undrar jag är det någon som har träffat på detta behandlingssätt ?Kan det verkligen fungera ?

Sv: Lossa låsningar i bogmuskulaturen

Den metoden har jag oxå träffat på och då i sverige.
Men till skillnad från att binda fast hästen ben så räcker det med att en medhjälpare håller upp hästens ben medans den andra leder den framåt. Det räcker oftast med ett par skutt så lossar bogen.

/T

OK då är det alltså en beprövad metod, har faktiskt aldrig hört talas om det innan har dockinte haft uttalade problem just i dessa regioner så inte disskuterat det heller så mkt. Klara man verkligen att hålla emot ett halvblodben utan något hjälpmedel, kan ju ana att hästen försöker få ner benet när den skall gå framåt. Just den biten med att binda upp benet är i alla fall jag inte så förtjust i, vad händer om hästen får panik eller dyl.

Nä det där med att binda upp benet låter inget vidare. Har inte hört om det tidigare.
Vad jag vet så duger det bra att hålla upp benet med muskelkraft.
Grannens tämligen tunga kallblodstravare gick det bra med "kvinnlig handlåläggning".
Har du inte varit med om tex en unghäst som inte vill få hovarna kratsade och hoppar i väg? Inte så svårt att hålla kvar i ett framben då.

/T

Jag har inte hört talas om metoden och har svårt att se framför mig hur den ska lösa något problem rent anatomiskt.. vilket ben ska bindas upp? Det som hästen har låsningen i eller motsatt ben?
mvh
Lejonelle

Jag är inte så insatt i det anatomiska jag vet bara att det fungerar.
Den sida som har låsningen ska vara i golvet och den utan låsning hålls uppe. När hästen tar ett steg framåt blir det oftast mer uppåt och ej så mycket framåt. När låsningen släpper (efter ett par steg) så tar hästen ut steget framåt rejält i stället.
En välomtalad ET praktiserar detta.

/T

Jag förstår principen och har tyvärr jobbat hos folk som praktiserat det. Det är effektivt men tycker att tillväga gångsättningen är idiotisk. Det fins vänligare sätt att lossa på bogarna.
Om jag rider en häst som är så där extremt låst överallt så brukar jag provocera fram lite protester genom att rida den väldigt mkt bakifrån i skritt och "rakrikta" eller böja den i det läge den inte vill vara i och sen bara sitta stilla och invänta att den börjar hota med att resa sig och precis när den tänker lätta så lättar jag extremt i handen och släpper sätet totalt och rider den framåt. Gör man det ett par gånger när man får ett renoveringsprojekt så lossar man en himla massa spänningar.
Bör enbart göras av erfarna ryttare kanske jag ska tilläga.

Jag säger inte att metoden inte fungerar, bara att jag inte stött på den. På den sida där frambenet är i marken kommer hästen att behöva lyfta bålen med muskelkraft för att undvika att tappa balansen när benet ska lyftas. Kanske detta ryck kan ha en positiv effekt om något trasslat till sig. Jag gissar att det framför allt är de främre och djupa bröstmusklerna som man kan påverka med detta ryck och de är i och för sig svåra att komma åt med stretching så varför inte...
mvh
Lejonelle

Djurjouren skrev:
Jag förstår principen och har tyvärr jobbat hos folk som praktiserat det. Det är effektivt men tycker att tillväga gångsättningen är idiotisk. Det fins vänligare sätt att lossa på bogarna.
Om jag rider en häst som är så där extremt låst överallt så brukar jag provocera fram lite protester genom att rida den väldigt mkt bakifrån i skritt och "rakrikta" eller böja den i det läge den inte vill vara i och sen bara sitta stilla och invänta att den börjar hota med att resa sig och precis när den tänker lätta så lättar jag extremt i handen och släpper sätet totalt och rider den framåt. Gör man det ett par gånger när man får ett renoveringsprojekt så lossar man en himla massa spänningar.
Bör enbart göras av erfarna ryttare kanske jag ska tilläga.

Nu handlade detta om en häst som akut total låst sig så att överhuvudtaget sitta upp på den var uteslutet. Frambenen kom inte framför bogspetsen i stort sett du skulle sett hur det såg ut när jag inte tänkte mig för och tog slänten ut mot hagarna höll på att stå på näsan iom att frambenen inte gick att ta fram.

Nu ikväll provade vi detta (genom att bara hålla upp benet, band allt inte upp det) och det gav kanonresultat klart en stor skillnad får hoppas att det håller i sig (har jagat ET o Kiro hela dagen utan framgång därför desperat att försöka hitta en lösning själv)

Det jag spånar på när jag läser din text är om något liknande det du skriver utlöst det hela. Hästen ifråga vurpade för mer än ett år sedan fick bland annat en rejäl bristning i Brachiocephalicus (stora halsmuskeln alltså) som ju har som uppgift att bla föra fram frambenen, sträcka bogleden och ta ner halsen. Då ledde detta till att han stod med huvudet som högst rakt ut och kunde inte ta upp det + att han inte kunde få fram frambenen. Detta läkte ju ut efter ett tag (blev behandlad också) och det enda man sett efteråt är en grop i muskeln där bristningen har varit. Efter denna skada så har han hela tiden varit lite hämmad i sina framben, vid strech och hoppning har han haft full rörelse men rakt ut på marken inte riktigt lika luftig som tidigare utan lite låst.

Han har fungerat helt utan återfall hela året fram till nu, jag kan inte med säkerhet säga vad som utlöste det men dök upp inne i boxen (red honom en timme tidigare visade ingenting). Det som däremot slog mig är att dagen innan detta hände så var han för första gången fjantig i hoppningen och jag fick gå på honom och han just stod och höll på och hota med att resa sig flera gånger, frågan är om det kan vara så att där suttit kvar någon låsning i bogen som "kom i aktivitet" när han höll på så men inte riktigt lossnade utan det tvärtom gick helt i "låsning" istället. Iom att han blev så markant mkt bättre av detta med att hoppa på 3 ben så måste ju problemet sitta just i bogen.

Tez1 skrev:
Nä det där med att binda upp benet låter inget vidare. Har inte hört om det tidigare.
Vad jag vet så duger det bra att hålla upp benet med muskelkraft.
Grannens tämligen tunga kallblodstravare gick det bra med "kvinnlig handlåläggning".
Har du inte varit med om tex en unghäst som inte vill få hovarna kratsade och hoppar i väg? Inte så svårt att hålla kvar i ett framben då.

/T

Provade ikväll, och jag kan säga att det INTE är lätt att hålla upp benet, man måste vara stark, jag är stark men klarade inte att hålla emot i början utan tappade benet flera gånger. Tror att det är så att så länge låsningen sitter där så gör hästen allt för att få ner det andra benet igen, för rätt vad det var efter mkt kämpande (och flera försök) så pinnade han iväg på tre ben utan att vara tung. Så det kan nog bero på graden av låsning, denna var REJÄLT låst.

Intressant! Eftersom brachiocephalicus fäster in på överarmsbenet nedanför bogleden komma denna muskel också påverkas av att hästen måste lyfta bålen när benet är i marken. Det hade varit spännande att se detta före och efter. Din häst kan ju iom sin skada ha ärrvävnad eller bristningar i muskler även innanför bogbladet och därför ha sämre muskelkorsett som stöd för sin bogled.
mvh
Lejonelle

Har du några tips på bra strechar som påverkar i detta område eller några andra liknande knep som detta spm man kan testa. Stechar honom en hel del rakt framåt men funderar på om där finns något mer man kan hitta på. Han är ganska stel även just på biten att böja sig i halsen (och tyvärr väldigt smart på hur man kommer ifrån mossans strechningar när det tar emot).

Ja risken finns ju att det finns mer muskelskador som vi inte hittade iom att vi inte exakt vet hur han vurpade så vet man ju inte exakt hur det tog.

Prova denna: håll upp frambenet som när du ska kratsa hovarna. Håll i kotan som stöd och tryck med ditt ben underarmen (dvs den del av benet som är mellan framknät och armbågen) lite bakåt. Ta det försiktigt. Om du får benet lodrät eller lite bakom räcker det. Du stretchar brachioceph. och supraspinatus (vid bogbladets framsida, stödjer bogleden). Någon effekt på muskler innanför bogbladet (subscapularis).

Allmänt lösgörande bogstretch: lyft benet framåt böjt i framknät, gör cirklar med benet inåt, utåt. Långsamma stora cirklar, sträva efter att hästen ska bejaka, den kan uppfatta det som obehagligt annars.

Bogens utsida - framben framåt men kryp under halsen och dra frambenet lätt i kors framför bringan (ja bara lite alltså). Kan göras med rakt eller böjt ben.

Vid all stretching AKTA DIN EGEN RYGG, böj dina knän, inte ryggen, kom ihåg att du inte kan vinna en dragkamp med hästen.

Jag är en sån som tycker att det är viktigt att hästen accepterar och bejakar, hellre än att vara fascist med hur många sekunder man måste hålla kvar. Vill hästen stå kvar och du kan hålla 10-30 sekunder så gör det. Tycker hästen det är bättre med att hålla 5-10 sekunder och upprepa ett par gånger så gör det. Stretching är något du lär hästen så ta det gradvis och kräv inte för mycket i början. Det är inget fel att använda morötter och andra belöningar så fort hästen försöker göra rätt.

mvh
Lejonelle

Hrm.. Ja du, det tillvägagångs sättet lät ju vänligare :confused:

Toffel skrev:
Hrm.. Ja du, det tillvägagångs sättet lät ju vänligare :confused:

Samma reaktion fick jag och ju mer jag tänker på det, så det är väl ändå "vänligare" mot hästen att låta den hoppa på tre ben några steg än att sitta och provocera och bråka med den i ridningen

....Iom att han blev så markant mkt bättre av detta med att hoppa på 3 ben så måste ju problemet sitta just i bogen.[/QUOTE]

Vill inte kommentera just denna hästen men vill påpeka att problemet inte behöver sitta där symtomen visas. Kommer en låsning i bogen av en bäckenförskjutning kommer du att få lossa den där bogen om och om igen eftersom grundproblemet inte är åtgärdat!

Han har inga låsningar eller dylikt någon annanstans han är genomgången ggr flera av en av världens bästa kiropraktorer (utländsk) och kollas regelbundet hemma just vad beträffar bakkärran, senast direkt efter att jag hittade honom med låsningen fram igen helt ua baktill. Problemet som jag skrev kom ursprungligen av en rejäl bristning i halsmusklen och det är till 99 % den som spökar igen, pratade med kiro idag på telefon och han sa att det var ett bra sätt att göra just då detta även påverkar denna muskel som troligen retats till kramp av någon anledning. Skall säga att hästen var hälsan själv igår kväll efter att först fått hoppa på treben därefter en timmeslång elbehandling i halsen (ökar genomblödningen i musklerna) och sedan en välgörande inmassering av liniment. Fanns inte ett spår av hans låsning, skall få denna behandling nu ett par dagar på inrådan av kiro så att inte låsningen kommer igen.

denna metod tar ju ett rätt brett område, tex vid låsningar i de 2 sista halskotorna el några av de första bröst kotorna, har fixat en s- formad manke oxå, viktigt att tänka på är att muskeln som är problemet bör "lossas" på innan sådant utföres, annars blir det lätt aj aj

Jag gissar att Totti menar S-formad uppifrån sett. Nog inte helt ovanligt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka