S

scooby

hej min ena ponny har kraftig vinterpäls och har nu fått löss.han -är badad i dermocan.kan man använda tiguspray på hästar tänkte efter behandla i manen för att vara säker på att alla försvinner

Sv: löss

Vi använde Switch pour on när vårt stall fick löss, smidig behandlig och alla kryp försvann!

Bayticol tycker jag fungerar bäst. Är egentligen avsett för nöt.

Jag frågade en distriktare om Bayticol, vi har det till korna så det står ju på hyllan redan. Men hon ville inte rekommendera det till hästar. Hästar fungerar så annorlunda än kor och får och tar upp ämnet på ett helt annat sätt. Så vi avstår.

*lånar knapp*
Fler som har positiva erfarenheter av Switch mot löss? Det står ju på paketet att det är mot fästingar och knott, inget mer.

Japp, Switch funkar på löss. Dvs de vuxna djuren som inte tål så mycket kolar direkt. Det vuxna djuret är ganska känsligt för kyla och lite annat.
Kruxet är äggen, så man måste låta de kläckas för att sedan ge dem en dos Switch igen.

Mao tre doser Switch med ca åtta dagars mellanrum, då har du fått med en hel cykel av löss och därmet borde problemet vara ut världen.

Behandla alla pälsar i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 962
Senast: aglaonema
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka