bsmx

Trådstartare
Hej!
Det misstänks att en shettis i stallet har löss. Den kliar sig o har kala fläckar på halsen.
Hur lätt smittar löss på häst? Som på människa? eller via noskontakt?
Ponnyn står i box o går själv i hagen.
Vad gör man switch? :bow:

Sv: löss

Först så måste man konstatera att det verkligen är löss och inte något annat som är orsak till klådan.
Är det löss så får man undersöka alla hästar som finns i stallet och behandla de som är angripna.
Det svåra med behandlingen är att det inte finns något medel som är godkänt för behandling av löss på hästar. Men har man tur så skriver veterinären ut Sebacil ändå, det är det mest verksamma medlet. Annar så får man prova med Switch men Flusa är faktiskt bättre även om de inte är godkänt för hästar. Har likadan förpackning och används på samma sätt som Switch men är av sett för får och kor.

Hur det smitta är svårt att säga för i ett stall där hästarna har kontakt med varnadra i hage och stall kan bara en häst vara smittas eller alla. Det verkar som om lössen helst angriper hästar som av någon anledninga har sämre allmänkondition än friska pigga hästar. Men har man hittat löss i ett stall så bör hela stallet och all utrustning saneras. Även människor kan få lössen på sig när man börjar behandlingen vilket är obehagligt men lössen kan inte överleva någon längre tid på människan och behöver en häst för att föröka sig.

En gång i tiden använde man ett puder som heter Etotal som finns på Granngården mot löss. Sen bestämde EU att alla såna medel ska ha dyra licenser för varje djurslag man vill använda det på. Tillverkaren har bara köpt licens för ett fåtal djurslag, därav ej häst och får inte rekommendera det till häst. Dra dina egna slutsatser! :D

Oftast går lössen bara på hästar med varm, ullig päls, t ex åringar och småponnyer. Har man mest mer "polerade" hästar i stallet så tror jag inte att man behöver oroa sig jättemycket över smitta.

Det är en shettis med jättemycket päls som misstänks ha löss. Den går inte så mycket.
Om man har switch, ska man använda det som för knott då? att hälla på mankam o rygg? eller ska man tvätta på ngt sätt.
Det medlet på Grangården, säljs det inte "idag"?
Tack för svaren förresten, man blir liksom hysterisk..åå det kliar på mig nu.

Switch används precis som mot knott. Etotal finns kvar på Granngården men det är inte samma medel som det som fanns förut. Vi har använt lusmedel för nöt när vi fått löss på shettisarna, behövs oftast bara en behandling och det är små mängder som ska hällas på ryggen.

Hejsan!
Har egna erfarenheter av löss... Alltså på hästarna..;)

Löss drabbar oftast bara äldre hästar, hästar med nedsatt allmänntillstånd eller unghästar. Oftast är det hästar med lång vinterpäls som angrips.

Löss är absolut ingen fara, det du gör är att behandla smittade hästar med switch, häll en sträng från öron till svans, lössen dör på en gång.. Efter en vecka upprepas behandlingen för att utesluta att ev ägg kläckts. i övrigt så mockar du rent boxen och lägger in nytt spån, aktuella borstar kan du lägga i frysen över natten eller desinfisera. i övrigt så behövs inga större åtgärder, eftersom hästarna är switschade så behöver du inte tvätta täcken osv, skaka dock av dem, kanske häng ut dem över natten.
Finns det löss kvar kan dom ändå inte överleva utan värddjur, håller du värdjuren switchade ett tag framöver finns det ingen chans till att dom åter skall kunna föröka sig. är du orolig kan du behandla alla hästar i stallet, testa bara först så att alla tål switch innan du inleder behandlingen.

När vi upptäckte att min unghäst hade pälsätar-löss så blev vi rekomenderade att tvätta honom med lusschampo för hund (finns på apoteket). Räckte med en gång men tvättade honom en till gång enligt anvisning för säkerhetsskull efter 2 veckor för att ta död på ev. överlevande gnetter som kläckts. De sa även att vi kunde testa switch men att det inte var säkert ifall det fungerade...

en unghäst som kom till stallet hade löss.
Han tvättades med lusschampo för hund/katt och så behandlades han två gånger med Bayticol. Ett lusmedel för får och kor som läggs i en sträng längs ryggen.

Mina hästar får ofta pälslöss varje år, ibland båda ibland bara en. Det som fungerar utmärkt är, om man vill vara miljövänlig, att gno in grönsåpa. Klipp först, raka av pälsen o ha på grönsåpa. Hpå var tredje dag en vecka.

Hårda metoden är att spreja på Frontline vet. Köps på apoteket. Det här finns som fästingmedel i pipetter för hund o katt, men även i flaska att spreja på. Spreja på en gång i veckan 2-3 ggr. Mycket effektivt.

Etotal är inte mycket nytta med, Switch hjälper inte särskilt bra. Tvätta gör jag inte när det är sånt här väder. Frontline innehåller ett preparat som fungerar mot allmän ohyra på hundar t ex o även pälslöss på hästar.

Ägaren har tvättat ponnyn med lusshampo för hund i dag.
Hoppas det hjälper. Han har ju fortfarande lång päls.
Jag förstår inte riktigt hur den här lusen funkar. Får de de igen nästa år om man bekämpat det i år? Har en del hästar det latent?

Etotal har funkat kanon när mina har haft , sen när mina får så vill ju inte jag klippa dem heller då de går ute året runt ;-) Men som vissa säger så är det så att de andra hästarna måste vara mottagliga för att få löss.

för ett antal år sedan fick vår dåvarande b.ponny löss. vi förstod inte varför han kliade sig så, han kliade upp stora hål men slutade inte för det... tog ut han till vet. som konstaterade att det var löss han hade fått...
vet. sa att löss bara kan smitta från häst till häst via "närkontakt"
det enda sättet att bli av med lössen (då) var ett medel som vi fick recept på o hämta ut på appoteket....

Dermocan hundschampo mot löss brukar fungera alldeles utmärkt!

Vi hade ett medel på Irland som hi hällde i manen (mankammen) och i svansen. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var inte switch.
Kan ha varit Bayticol eller nåt liknande.

Jag ringde till en hästklinik, förklarade läget och så skrev de ut ett recept till mig. TOP SPOT ON hette produkten, jättebra! Lössen var döda inom 12-18 timmar. Annars finns det produkter till hundar på Apoteket som du kan pröva. Finns många som gör det med lyckade resultat.

Liknande trådar

Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 159
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar