Lösning på höutfodring?

Ämelie

Trådstartare
Skulle beöva lite tips på hur vi ska lösa ett litet problem. Min häst står tillsammands med en shettis i hagen. Shettisen har upprepade gånger haft fång, senast i höstas. pga detta så kan han inte äta allt för mkt hö då han är väldigt känslig. Min häst är ett fullbod som behöver mkt hö. Vi har funderat och funderat hur vi ska kunna lösa detta. Bygga en höhäck som är för hög för shettisen att äta ur är väl det bästa allternativet, ett annat är att ställa ut en "låda" med höga kanter som shettisen inte når ner i. Tyvär är hagen väldigt liten :(

Det finns en annan hage med två andra hästar, men vid ihopsläppet så höll ena hästen på att näsintill ta livet av min häst... ingen rolig syn måste jag säga. Som tur var gick det hyffsat bra, men lite sårskador och en svullnad på ena senan.

Ett alternativ är att flytta min häst, men de ända stallet jag kan flytta henne till är en lösdrift.. och jag har inte så stor lust att släppa ut ett fullblod, med lite päls mitt i smällkalla vintern som knappt gått i hagen förut på lösdrift. Detta kan vara ett alternativ tills sommaren/hösten... men inte just nu.

Nån som har en smart lösning på hur man kan hindra en shettis från att äta och ge den andra hästen fri tillgång?

Sv: Lösning på höutfodring?

Ta 3 lastpallar och stapla dom ovanpå varandra, lägg sedan till 3 pallkragar lägg i en botten och spika till sist ihop sidorna med pallarna med hjälp av plankor. Detta har fungerat till min häst som gick med en 1 m shettis. Problemet är att de har en tendens till att äta sidorna lägre så man får byta kragar ibland.
Jag har just gjort en snabbskiss på det hela men tyvärr vill inte datorn (internetet) vara med så jag lyckas inte ladda upp den. Jag kan prova i morgon istället och se om det fungerar då.

Smart å smart :D ....men jag har ett liknande "problem" med vår pålle.

Vår häst går tillsammans med en häst som inte heller får så mycket hö ute i hagen så vi har löst det så här: Hästarna får 1 1/2 kg hö vardera till lunch, vilket egentligen är alldeles för lite att klara sig på den tid de är ute i hagen. (De är ute 7,30 - 19 tiden ca.)

Men vi har dessutom i princip fri tillgång på halm i hagen vilket gör att de inte behöver gå med tomma magar och halm är ju inget farligt att äta.

När min pålle sedan kommer in på kvällen får han resten av det hö han ska ha och det är en rejäl hög som räcker större delen av natten.

Senast ändrad:

Tyvär räcker inte detta, Den lösningen har vi nu... hon behöver fri tillgång på Hö med BRA värden för att hålla fint hull (om jag inte proppar i henne mååånga kilo kraftfoder, men det vill jag inte)

den är en sån typ av lösning jag tänkte pånär jag nämnde "lådan"... men hur fungerar det när det snöar mycket? blir inte "lådan" full med snö? kanske måste man bygga ett tak också?

Ja men det är klart att du ska ha hö med bra värden. :)

Vår häst klämmer i sig 2 kg på morgonen i boxen innan han går ut, 1,5 kg till lunch och sen äter han ca 8 kg hö till i boxen på kvällen/natten.

Tyvär finns ingen möjlighet att utfodra hästarna med hö på morgonen i boxarna, stallägaren har inte tid. Hon kliver upp kl 5 för att hinna ta ut hästarna innan jobbet. Men annars hade det kanske fungerat.

Jag har satt upp en vanlig grön "soptunna" i ett träd och gjort hål på sidorna i botten där hästen äter ifrån. Om man sätter den så att shettisen inte når hålen.

Ni kanske inte har några träd i hagen?

Aj då, ja då är det förstås ett problem :(

Jaha, ja då återstår väl bara att försöka ha någon form av låda som Shaggy tipsade om :)

nope inga träd i hagen.. vi har dock en hundgård som går en bit in i hagen och där går det hänga upp grejer. I morgon ska vi prova med en provisorisk metod, att hänga upp ett stort hönät på hundgården.

Jag har aldrig haft problem med för mycket snö. Hästen har kanske ätit upp snön också. Jag vet att jag funderade på det från början men problemet uppstod aldrig. Dock får man göra ren låda ibland för den blir ganska sörjig på botten invändigt.
Hönät tror jag inte på. Det trillar ur för mycket ur dom så det kommer bli en hög med hö under nätet som ponnyn kan äta av.

I år har jag ett liknande problem...

Har en fjording inhyst över vintern... Och så har jag mitt eget dräktiga sto... hon är av ädlare sort.
Dessa två damer har lite olika behov av mat. Om jag lägger ut så mycket att fjorden inte kan äta för mycket, så blir det för lite för min häst. Om jag lägger ut så mycket som min häst behöver... då äter fjorden ihjäl sig.... Fjorden dominerar och flyttar min från maten med ganska våldsamma metoder :cool:

Jag har helt enkelt delat dem. De får gå i var sin hage.... Jag såg ingen annan lösning på problemet...

för det första är hagen alldels för liten för att dela på mitten... och för det andra, hur får man fast hagstolpar på vintern? nu pratar vi om djup käle och mycket snö :crazy: Hade det gått hade vi byggt en till hage, men det går inte :(

Det är klart du inte ska dela på dem. Med den storleksskillnad de har så fungerar det ju troligen ändå att hålla maten ifrån den lille. Det enda probelmet är om din häst börjar lyfta ur mat till ponnyn jag har hört talas om hästar som gör på det sättet.
Har man hästar i samma storlek blir det ju omöjligt och då får man dela på dem.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka