löslongering

A

Anja586

Har nån varit med om några olycker vid löslongering?
alltså när man släpper hästen lös i manegen och den får röra sig fritt? hästar som gått runt? sparkat i väggen och fastnat? vad?

när jag löslongerar min häst i manegen så blir hon det knäppaste nervigaste snabbaste tåget som finns! hon sprigner och springer, bockar i varje steg, sparkar bakut och ökar farten samtidigt, hon har ingen kontroll över sig själv, hontycker det är så roligt så hon blir HELT GALEN! jag blir livrädd varje gång jag och tror att hon ska gå runt, hon har tappat kontrollen lite och gått ner på knäna men inget farligt har hänt än! tack gode gud!

jag vill att hon ska kunna bara springa lungt och fint och inte braka loss som om hon aldirg har varit lös!

hon är ju ändå en häst och dom "ska" ju kunna springa själva. det är nog bara att hon inte är van vid att få göra så, som hon gör så och efter några gånger så kanske hon lungnar ner sig. eller..?

Sv: löslongering

min häst har varit så. nu är han så pass van så han är lugn i ridhuset. Fast han lyder ju kommandona när jag vill han ska springa. Känns bra nu när det är så hårt i backen att kunna släppa honom i ridhuset så han kan springa av sig lite om han vill (mest jag som vill ;) )
Han är dessutom oskodd så... =)

Din häst lugnar sig nog så småningom också :)

min häst gör likadant..helt tokig..fast ja ha bara haft henne ett litet tag än...men ja märker redan skillnad för varje gång ja släpper henne, har aldrig hört talas om att nåt hänt nån annan heller...

Låter som min kille, men då ska man lägga till bakut sparkar + stegringar:rofl:
Men han har precis som dom andra skriver om sina hästar, lugnat ner sig. Nu för tiden så nöjer han sig med att galoppera några varv och kicka lite, sedan börjar han jobba;)

Min häst gör också sådär emellanåt, faktiskt mest när jag släpper honom lös EFTER ridning (fast då är det ju egentligen inte fråga om löslongering, utan om att få lov att "springa fritt" för att sträcka ut sig lite efter ett jobbigt träningspass). Då är det som om han vill visa att han VISST får springa så fort han vill och bocka så mycket han vill och INTE ALLS behöver samla ihop sig och trampa under sig..... Men det värsta som hänt hittills är att han trampat av sig skorna (JA, jag har boots på, men han trampar av dem också - suck!), alltså inga olyckor.

Jag tycker man måste låta hästarna "springa av sig" då och då om de vill det, och inte försöka kontrollera allt. Oftast har de ju faktiskt koll på sin egen kropp, och jag tror också att de får bättre koll om de faktiskt tillåts bocka runt som tokar emellanåt.....

Vid löslongering tycker jag det är bra att begränsa utrymmet. När jag började med det ställde jag upp koner och plastband så jag fick en volt på ca 15 m i diameter. Då tycker jag man har lättare att få kontakt med hästen och det blir inte lika mycket bocksprång och "å-vad-det-är-kul-att-springa-rusningar". Så för inlärning av kommandon m.m. (jag började rida in min häst så) är det att rekommendera!

Min häst blir också helt tokig när hon får springa lös.
En gång gick hon omkull när hon sprang i en kurva i ridtältet. Det var riktigt läskigt, men hon klarade sig bra och inga skador! :bow: :bow:
Annars har det aldrig hänt något med henne och inte tidigare hästar jag haft heller.

Så var båda mina hästar i början. Dom sprang mest runt som förvirrade höns och viste inte vart dom skulle ta vägen, bockade och hade sig. Nu har dom vant sig och fattat att dom ska lyssna på mig och att det inte är tal om någon rodeotävling. Ponnyn fattar precis och kan gå i olika stora volter runt mig etc medan 4 åringen fortfarande inte har fått riktig klämm på var spåret är, så hennes volter blit lite ojämna, men det kommer det också. Allt i sin tid.
Fortsätt du att arbeta henne lös i ridhuset. Ofta blir dom väldigt spralliga dom första gångerna när dom upptäcker att dom är i manegen lösa utan samma krav som om dom haft en ryttare på ryggen.

hahaha!! förvirrade höns!! haha!!!!

ja, det är väldigt roligt att se! ja, jag får väll släppa henne en två gånger i veckan så blir hon vad och lungnar ner sig! tack för era svar!! nu känns det bättre! kram

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama