Löslongering

E

Ewe89

Hej! Jag är en ganska nybliven hästägare, har bara haft henne i 3-4 månader. Jag älskar och avgudar NH och jag skulle vilja löslongera min häst. Vi har en liten sjukhage som är någorlunda rund.

Frågan är: Hur bär jag mig åt?
vad ska jag tänka på?
Hur ska jag reagera i olika situationer beroende på hur min häst gör osv.

Vad är det man strävar efter när man löslongerar?
är det någon form av "andlig" kommunikation oss emellan?

mitt mål är att kunna rida min häst utan träns och sadel och att jag aldrig ska behöva grimskaft.

sen har jag ett annat problem, och det är när jag ska hämta henne i hagen. när jag är sådär en 50 meter ifrån henne granskar hon mig, om jag har havrehinken med mig så går det an att komma, nu på sistonde har hon till och med skrittat emot mig.
men har jag inte med mig havrehinnken så vänder hon på klacken och går åt motsatt håll, och då drar ju oftast resten av flocken också. och det är OMÖJLIG att fånga henne om man inte har havre...

TACKSAM FÖR SVAR!!! :p :love:

Sv: Löslongering

För att lösa situationen med hämtningen - spendera tid i hagen utan att ta hästen. Ta och sätt dig på en stol och läs en serietidning eller något annat du gärna sysselsätter dig med. Tro mig - hästar är som kor: ofantligt nyfikna! När hästen kommer fram och nosar på dig behöver du inte nödvändigtvis ta på den, kanske bara beröra den - men ta sedan och gå ut ur hagen. Gå in igen efter 5-10 minuter och gör om detta. I etapper kan du engagera dig för hästen och kanske först klia lite i manen eller något (du kan ju alltså resa dig om du vill...) men ha som mål att du kan smeka hästen på kroppen - gärna på båda sidor och sedan går du ut igen.

När du ska hämta hästen framöver: ha alltid grimma och grimskaft med väl synligt! Låt hästen lukta på det (många hästar har faktiskt en negativ blockering när det gäller sina grejjor och sticker om de får chansen). Gno sedan hästen med grimma och grimskaft innan du sätter på den! Dessutom kan du leka lite annat med hästen innan du tar ut den ur hagen ex: be den följa med dig, kanske flytta lite fram och bakdel eller annat du kan komma på.

Ge din häst en positiv upplevelse av att bli hämtad så kommer den villigt att följa med dig - utan havrehink!

Beträffande löslongeringen undrar jag om du kan longera vanligt och om hästen förstår dina signaler på lina? Att skicka hästen på cirklar är en dominanslek så man bör inte förlora den leken - det har hänt att folk har fått stryk av sina hästar för att de inte förstår innebörden av det de håller på med. Den som flyttar på fötterna minst i hagen är den som bestämmer. Om du tänker hävda det bör du också kunna "stå för din åsikt" och hantera hästen i olika situationer som kan komma som konsekvenser, ex: hästen kan sparka, anfalla eller bita. Andra hästar försöker ta sig ur situationen med att dra sig undan, stegra eller på annat sätt sticka iväg.

Att använda rep/lina är för din egen säkerhet, och fungerar det kan du använda det med hästen lös. Mitt tips är dock att göra andra saker med hästen lös först:
- be hästen följa dig i hagen lös
- flytta fram och bakdel när hästen är lös eller att du kan lägga upp grimskaftet på manken - vitsen är att hästen stannar med dig och inte sticker iväg när den blir fri.
- flytta den med "rytmiskt tryck" (lek 3 ur 7 games) få den alltså att gå undan med fram och bakdel med bara blicken eller ev andra redskap fastän hästen är lös.
- backa hästen när den är fri
- ha hästen lös när du ryktar/sadlar den osv...

Utnyttja olika situationer som dessa för att kolla upp om din häst gärna stannar med dig. :idea:

Att ha hästen lös är jätteroligt men det krävs att man är tydligare än annars. Det är ju definitivt sanningens minut när man släpper hästen lös! :rofl:

Lycka till!
Camilla

Jodå hon går bra under longering, även om hon inte är så jättemycket hanterad så går det förhållandevis bra. Fast tyvärr måste jag ta hjälp av spö och mycket röst för att hon ska gå på. inte nudda med spöt men lixom vifta...

sen har jag också ett annat problem, hon är väldigt stel i en utav sidorna, hon kan knappt gå i vänster varv eller göra volter åt vänster. hon kan inte svänga åt vänster... helt omöjligt om man rider... leder man så går det bra... höger galopp är skitsvårt... hon fattar alltid vänster och för att få höger måste man trava in i galoppen i höger varv....

någon som har nått tips för det?
inte för att det egentligen hör till denna kategori... men ändå...

Jovisst hör det till denna kategori! Allt som har med hästhantering och utbildning från både mark och rygg hör hit :p

Berätta gärna lite till om vad du brukar göra med din häst innan du longerar och vilka förebilder du har - det hjälper att se vilken bild av NH du har så vi kan hjälpa dig...

Hästar är som vi höger och vänsterhänta så att säga. De har alltså en sida som är starkare än den andra. För att mjuka upp hästen både mentalt och fysiskt rekommenderar jag dig att flytta hästen för tryck (lek 2 i Parellis 7 Games) och även Lek 3.

Ett förslag: ställ dig där du kommer ha skänkeln och be hästen vända huvudet till din mage så att den kan stå avslappnat utan att gå iväg. Det är vanligt att de går iväg med baken - ta lite i taget och håll korta stunder i början, när hästen ger en positiv eftergift (alltså inte stretar emot) kan du släppa den. Sedan kan du låta henne stå ca 30 sek i taget sådär åt båda hållen. Dels stretchar du henne, dels bygger det förtroende eftersom du håller henne i en sårbar ställning utan att göra henne illa (rovdjur som får tag i mulen bryter ner bytesdjur så och sedan är det godnatt för dem...) Man använder också detta sätt för att lägga in stopp på hästen och vill man rida utan något på hästen är detta grunden!

I galoppen är har man liksom i traven en diagonal, rider man på fel diagonal sitter man alltså på det ben hästen behöver för högergaloppen. Varför du lyckas få henne i rätt galopp när du travar i högervarv är troligt att du frigör rätt ben!

En sjukhage ska ju vara så liten att hästen inte kan trava så den är knappast lämplig att longera i. Du kanske kan dela av en ridbana istället?

Jag svarar som jag börjat göra på sistånde.
Löslongering och övrig "träning" (dvs. när man medvetet går ut och tänker att man skall lära sig att kommunicera med en häst och lära sig reglerna) är inget man skall prova på själv. För att allt ska bli rätt bör du ha en tränare med dig som berättar ved du skall göra, vad hästen ger dig för signaler och hur du ska reagera på dessa.
Annars kommer det att bli fel!

Nh är inget man ska "hålla på med" själv, eftersom det går ut på att läsa av vad hästen säger till dig och därefter reagera utifrån det behöver man någon som berättar vad hästen säger till en.
Annars kan du tro att du sagt en sak åt hästen, men du kan ha sagt raka motsattsen vilket kan ledda till problem.

Vad det gäller att hon inte vill komma i hagen så säger jag samma sak, ta hjälp av en instruktör. Om du får kontakt med henne när du har lektion kommer er relation att förbättras även i vardagen (eftersom lektionerna inte är ett mål utan en hjälp att komma till ledarskapet).

Jag vet att jag är jättetrisst men det är mitt råd till alla som har problem, eller är nyfikna på ex. rundcoralls/picadero arbete.
Det är bättre att ta hjälp och få det rätt direkt från början!

OM hon tar hjälp av en instruktör så är en sjukhage inte problemet, eftersom man skall lära sig att arbeta hästen i skritt innan man börjar med trav. Har man inte kontroll på hästen så att den kan skritta, ska man inte heller börja med traven.

En rundcorall/picaderos storlek är lämpligast max 20 m. i diameter/ 20 x 20 (en picadero är en fyrkantig inhägnad).
Minimum för att arbeta en häst är ca 17 m. i diameter, annars blir det trångt och har du en häst som testar kan det bli farligt om du är för nära hästen.

Jag föredrar att ha en rundcorall på 18 m. i diameter, det är det perfekta för mig.

jag står på ett stall där fan har en liten hage som vi har använt som sjukhage, den är ganska rund och ungefär 15-20 m i diameter.
jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem, och för det andra finns varken tid, pengar eller möjligheter att sätta upp någon rundkorall.

dehär 7 games eller vad de heter, vad är det... jag vet att ni tänker svara: köp en bok, men kan ingen vara snäll och tala om vad det handlar om?

7 Games är ett resultat av Pat Parellis studier av hästar. Han kom fram till att hästarna använder 7 olika grupper av kommunikation (varje lek har sitt nummer och de bygger på varandra) som vi kan använda för att kommunicara med hästar. Vi översätter det med "lekar" på svenska, men ordet game betyder ju både spel och lek vilket är ett bättre ord tycker jag...

Dessa 7 Games går att att avancera till helt otroliga nivåer både från marken och från ryggen. Men det är få som använder 7 Games så långt som Parelli. De flesta tror att det bara är ett set marklekar som man snabbt betar av och som man har klarat av sedan. Till exempel finns lekarna lite enkelt beskrivna på nnha:s hemsida, men man ska inte tro att det är allt vad "lekarna" innebär! Se gärna tråden om "Vad betyder level 1, 2 och 3" för lite mer info om det konceptet.

Lek 1 = Friendly Game
Det första märre gör med sitt föl är att slicka det överallt. Det betyder att tillit är nr 1 i allt och den "lek" man hela tiden faller tillbaka till oavsett vad man gjort innan. Det inkluderar sådant som: smek, ryktning,"skrämselträning", att man får vara överallt på hästen och allt där man får hästen att slappna av och känna tillit trots det som händer runtomkring.

Lek 2 = Porcupine Game (Porcupine är alltså ordet för piggsvin...)
Det nästa märren gör med sitt föl är att lära den gå undan för jämnt tryck. Hon ber fölet flytta sig åt olika håll med att trycka nosen tills fölet går undan. Denna lek är grunden för allt som har att göra med jämnt tryck: att leda hästen åt något håll, tygeltag, skänklar, lyfta hovar...ja, allt sådant!

Lek 3 = Driving Game
Vet inte någon riktigt bra översättning på denna lek, men är till skillnad från ovanstående när man ber hästen gå undan för ett rytmiskt tryck och kroppspråk. Märren måste lära sitt föl snabbt att läsa av kroppspråk, dels för flocken men också för att överleva om flocken/fölet blir jagat. Fölet måste veta när det ska följa med och gå undan helt enkelt. Vi kan använda detta till flytta hästen utan att beröra den, valla den på olika sätt, rida med stavar, kommunicera på långt håll vid ex lastning, be hästen lyfta något särskilt ben etc...

Dessa tre är de lekar som allt bygger på, resten är sammansättningar av ovastående. I alla lekar utom den första flyttar man hästens fötter vilket är sätt att bygga respekt. Den som flyttar på fötterna minst och kan få de andra att flytta sina fötter mer är den som bestämmer...

Lek 4 = Yo Yo Game
Märren lär fölet att följa med, gå hit och gå dit. Vi använder denna lek till att få en häst som har lika mycket framåtbjudning som den är villig att stanna. Precis som när man leker med en jojo vill man inte bara att jojon åker ner och stannar, utan att den kommer upp igen med lika kraft. Denna lek använder man både från marken och ryggen och gör att hästen är lika lätt att få att ge gärnet framåt som att stanna och backa - utan våld!

Lek 5 = Cirkleing Game (Cirkel Leken)
Detta hör definitivt till dominanslekarna! Många som longerar sina hästar blir förvånade när en annars foglig och snäll häst (ofta som gärna står still och blir ompysslad...) plötsligt visar upp andra sidor och blir agressiv: varnar, försöker sparka eller bita. Det är alltså inte konstigt. Detta är alltså ett sätt i hagen att bestämma rang och dominera.

Denna lek ger dock mycket mer än att dominera. Genom att man tar in hästen ofta (låter den gå max 2 varv på Level 1) lär man hästen att den alltid kan komma till en - något man kommer uppskatta den dag man trillar av hästen 6 km hemifrån! Man ger hästen ansvar: den ska hålla riktning, gångart och se sig för var den går - så länge den gör det ska man stå helt still i mitten och se nöjd ut. Man använder också teknikerna från denna lek till lek 7 som du läser om längre fram. Det finns mycket mer, men jag tar inte allt här....

Lek 6 = Sideways Game
I hagen händer det att hästarna kör varandra i sidled när en mer dominant häst vill ha en viss hötapp. Vi använder sideways för att det gör hästen mer atletisk, det gör att hästen får tänka och det lägger grunden för galoppombygen längre fram i ridningen. "Ju bättre en häst backar och går i sidled - desto bättre gör den allting annat... P.P"

Lek 7 = Squeezing Game
Märren kan ställa sig emellan fara och fölet och så klämma in fölet mellan sig och flocken/några träd eller så - för beskydd helt enkelt! Denna lek bygger alltså på förtroende och bygger förtroende! Squeeze betyder ju "klämma in" kan man väl översätta och innefattar att klämma en häst: över, under, emellan eller in i någonting. Yepp - lastningen hör alltså hit! Skicka hästen över hinder, gå i ett trångt utrymme etc. Faktum är att hästar av naturen inte föredrar att bli instängda. Helst står de så att de har koll på läget (det är därför de är så "puckade" och står ute i regnet fastän det finns ett skönt vindskydd att gå in i!)

Vi hör till rovdjuren: björnar, vargar, rävar osv. Vi tycker om små mysiga utrymmen. Men hen hästs instinkter säger att "om ett rovdjur får in mig dit blir jag hamburgare!"

Pja, det var lite "kort" och sammanfattat!

jo, men en sjukhage brukar ju vara 4x4 eller 5x5 meter och det kan bara inte fungera att löslongera där även om man håller sig till skritt.
En annan sak som jag undrar över kanske du kan svara på. Många hävdar att Picaderon är bättre än rundcorallen för att det sliter mindre på hästens ben. Kan du förklara för mig varför det skulle vara så? Jag har ställt frågan förut på det här forumet men ingen har velat svara. (Jag förstår inte själv varför det skulle vara så)

Senast ändrad:

Det här en bra beskrivning, tycker jag, av de 7 lekarna. Läs det även om det verkar mycket!!

1. Friendly game - vänskapsleken
Målet är att få din häst van vid att alla möjliga saker händer runt omkring dess kropp. Detta innefattar att blir berörd av dig och av utrustningen och att hantera olika saker och aktiviteter i sin närhet. Viktigast av allt är att du ALLTID håller alla aktiviteter på en vänskaplig nivå - du vill inte skrämma din häst så att den uppfattar övningarna, sakerna eller dig som någonting negativt.
Var lugn och använd rytm i allt du gör, så blir det mesta lättare för din häst att acceptera. Din häst ska stå lugn och (helst) med sänkt huvud innan du är redo att gå vidare till nästa steg.

2. Porcupine game - piggsvinsleken
Den här leken lär din häst följa en känsla - att ge efter för tryck i alla sex riktiningarna (uppåt, nedåt, framåt, bakåt, vänster och höger). Ge din häst en chans att ge dig eftergift för det lättaste tänkbara tryck innan du gradvis ökar trycket. Belöna för den minsta antydan till att den försöker ge efter för ditt tryck genom att genast lätta på HELA trycket - utan att för den skull släppa kontakten med hästen - och beröm. Ge hästen tid att tänka över vad som hänt mellan övningarna. Öka trycket om du måste, men picka och puttta inte på din häst.

3. Driving game - drivningsleken
Den här leken ger dig och din häst en bra grund att stå på inför de kommande lekarna. Den går ut på att du ska kunna be din häst flytta bak- och framdel åt vänster och höger, samt att backa, UTAN ATT DU RÖR VID HÄSTEN. Återigen gäller det här för dig att du ska ge din häst en chans att ge dig eftergift för minsta tänkbara "tryck". Hur lite kan du göra för att få en reaktion från din häst? Kanske räcker det med att du tittar med en stark fokus på hästens bakdel för att få den att flytta undan? Belöna för den minsta antydan till att hästen försöker ge efter för ditt "tryck" genom att genast lätta på HELA trycket - dvs sluta svinga repet/pulsera med handen/stirra/eller vad du nu gör - och beröm. Ge hästen tid att tänka över vad som hänt mellan övningarna.

4. Yo-Yo game - jojo-leken
I den här leken lär vi oss att få hästen att backa ifrån oss och komma till oss på en rak linje, precis som en jojo. De flesta hästar är som en trasig jojo (de har bara en JO!). Det innebär att en del hästar gärna backar fort bort från dig, men de vill inte komma till dig, medan andra gärna kommer till dig, men vägrar att backa. Den här leken är till för att balansera hästen så att att ryggningen kommer lika naturligt och lätt som rörelse framåt.

5. Circling game - cirkelleken
Longering kan vara en bra omväxling till ridning och nyttigt för din häst - men hur ROLIGT är det? Om du har tröttnat på detta oändliga cirklande så är chansen stor att din häst också har gjort det - för länge sen! Dessutom blir det lätt så att hästen får gå mer i ena varvet än det andra och det är inte bra för att utveckla liksidighet. I cirkelleken får hästen lära sig att vara uppmärksam på dig hela tiden, eftersom det ständigt händer något nytt.

6. Sideways game - sidvärtsleken
Vare sig du rider western eller engelskt kan sideways vara en bra övning i koncentration för dig och din häst. I den här leken lär du din häst att ge efter för tryck åt sidan. Här kombinerar vi lek 1 & 2 och ber hästen gå rakt åt sidan, undan för vårt tryck, vare sig det är fysiskt, eller med rörelser i luften, eller kanske t.o.m. helt mentalt..?

7. Squeeze game - trängselleken
Hästar är klaustrofobiska djur, det är därför vi så ofta har problem med att be dem gå in i en trång och mörk transport. Här har du en lek som lär din häst att bli mindre klaustrofobisk, så bli inte förvånad om det går lättare att lasta din häst när ni har lärt er trängselleken. Leken går ut på att du ska be din häst förflytta sig mellan dig och ett fast föremål, som en vägg eller ett staket, eller mellan två fasta föremål.
Glöm inte att din häst kan röra sig i sex riktningar, så kom ihåg att använda dig av dem alla. Be din häst tränga sig över och under saker också, som hinder, bommar, grenar eller lakan. Allt ni gör kommer att hjälpa din häst att bli modigare.

ursäkta men kan du inte läsa eller? jag skrev här uppe *pekar* att det är en relativt rund hage med ca 15-20 meter i diameter!!!

Som jag hört det så var picaderon först, sen såg amerikanarna den men de såg det runda spåret, så de gjorde sin rund, framför allt därför att de skulle arbeta med vildhästar där i, då vill man inte att de skall kunna ställa sig i ett hörn med huvudet in och sedan kunna mata sparkar så man inte "kommer åt" dom.

Fördelen med picaderon är att den har fyra rka spår och fyra hörn, så du kan arbeta en välskolad häst i ex. ställning och rakriktning mm...
Nackdelen är som sagt att hästen kan ställa sig med nosen i ett hörn och man kommer inte åt den. Hästen kan även byta varv (utan att man ber om det) lättare i ett hörn än på ett runt spår.

Fördelen med rundcorall är att hästen inte kan gömma sig, det är lätt att arbeta hästen på runt spår och man kan lättare skicka ut den om den tränger på ens zon.

Nackdelen med rundcorall är att hästen inte kan arbetas på rakt spår, det är även mer slitsamt för en häst att gå på runt spår eftersom hästens yttersida får arbeta betydligt mer än inner. Precis som när man rider på en volt får ytter bakben gå en längre väg. (ex. vis)

Snabbsvar, ska gå och vila nu.

en picadero har sidorna 10,75.detta gör att det blir en kvadrat med rundade hörn.och på så sätt måste hästen ständigt ändra sin böjning.jag kan också rekomendera boken"dansa med hästar".där står bla om hur du ska leda och longera hästen genom kroppsspråket.

undrar verkligen om hästen rätar ut sig på de korta rakorna och böjer i hörnet. Det borde bli så att hästen själv gör det till ett voltspår tycker jag, men TACK för din förklaring. Jag har länge undrat hur tankegången var.

Löslongering är jättekul!!! Ett område om ca 15 x 15 är rätt bra om du är ovan, är området mindre blir det rätt "trångt". Men ha gärna med dig nån som kan visa dig "hands on". Om man bara har nån som kan göra saker och ting klara för både hästen och dig från början kan man ha rätt kul med grundjobbet snabbt! Sen kan man ägna resten av livet åt att fila på detaljerna... Att picaderon har hörn är väl bara en utmaning, eller? Man märker ju då om man gör för lite eller för mycket. Om hästen alltså häckar i hörnen pga leda eller irritation... Men som sagt, en bra intstruktör är nyttigt att ha. Det finns saker som kan gå fel annars och som man inte fattar varför de går fel om man inte har fått grundinstruktioner. Dansa med hästar är en bra bok, men trots allt kanske lite svår att följa praktiskt då du står där med hästen lös... Kolla om du hittar nån som kan hjälpa dig att komma igång!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Islandshäst Hej!! Jag håller på och velar och funderar över det här med foder och träning.. Just nu går min isis kille på 7kg hösilage & ca 500g...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 170
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar