löslongera med inspänning?

U

Uddatyp

ja löslongerar ganska mycke..lite varje dag faktikst..
men bara undrar om man kan ha nå inspänning typ gouge eller nåt så hästen kanske jobbar lite mer..eller va e de för andra inspännigar man kan ha vid de?
annars tycker ja de e bra o låta hästen trava fram eller trava av löst.

Sv: löslongera med inspänning?

Uddatyp skrev:
men bara undrar om man kan ha nå inspänning typ gouge eller nåt så hästen kanske jobbar lite mer..eller va e de för andra inspännigar man kan ha vid de?

Jag skulle longera utan inspärningar i början och sen sätta på gouge eller inspärningstyglar efter ett tag och sedan ta av dom igen och låta hästen sträck ut utan någon inspärning. Alltså 10 minuter utan, 10 minuter med och 10 minuter utan igen. Sedan skulle jag inte heller löslongera varje dag utan hellre tömköra isf. Då kan man ju gå på rakt spår och så behöver det inte slita så mycket på hästen.

Uddatyp skrev:

Jag brukar ha instpänningstyglar på mina hästar då jag longerar dom. Skulle även vid löslongering ha inspänningstyglar för att få hästen att jobba i mer korrekt form.:smirk:

hon springer oftast på rakt spår när ja löslongerar...ibland går hon väl in på nån volt men oftast på rakt spår.

e en gogue eller chambon bra o använda?
eller går de lika bra me vanliga inspänningstyglar?

Nä jag skulle inte använda det.
vid löslongering bär sig hästen själv, dvs den balanserar upp sig och jobbar så som är ändamålsenligt för den då den bara har sig själv att bära. som du själv säger, så springer din häst inte ens mycket på böjt spår, följer mest fyrkanten, och kan jag tänka mig, knixar och är levnadsglad lite då och då dessutom ? :)

skillnad om du longerade hästen i lina - då är det ett spår DU bestämmer som är ensidigt och då krävs en annan arbetsform av hästen och även takt, tempo, lydnad i en annan bermärkelse som ev. kan motivera en mer restrikerad arbetsform. men löslongerar du tycker jag att det hör till att "lös" jobba hästen i en form som är lösare dessutom... om du fattar hur jag menar.

Mackan/Som absolut inte är en anti fanatiker gällande hjälptyglar, men som tycker att det ska finnas mycket befog för att använda. Tränar och tävlingsrider, men tömkör likväl min häst utan någon som helst inspänning, och hästen bär sig och går i form precis lika bra som om han hade inspänningstyglar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 723
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama