Löshoppning?

C

Candyheart

Hej. Jag undrar hur man utför löshoppning. Spänner man bara upp linor, så hoppar hästen av sig själv? Vad behöver hästen ha för utrustning på sig? Vad gör man om hästen inte vill hoppa? Tell me :bump:

Sv: Löshoppning?

Det jag har gjort när jag lös hoppa så ställer man upp linor ellwr staket av något slag i en rund ring i ridhuset/paddocken! På ena långsidan ställer man upp ett eller två hinder. I svängen sen så står en person med havre eller annat godis som kan fånga hästen! En anna person tar sedan hästen och leder den till nästa sväng då den släpper, går in till mitten och förhoppningsvis springer hästen mot hindret. Men man ska ha ett spö i mitten där man kan visa hästen vilket håll den ska springa åt. Det bästa är att du är med någon som har löshoppat förut förta gången du ska göra det för det är ganska svårt att förklara

Ja precis, man sätter upp tex hinderstod i en rund ring i ridhus/padock sen spänner man upp linor runt om, sätter upp 1-2 hinder längs ena långsidan.

Sen så släpper man hästarna, först kan dom trava över bara bommar innan man höjer, om man har fler en 1 häst brukar dom hoppa självmant annars kanske hästen inte vill om den är själv.
Men det är bara att visa med en lång piska (longerins-spö) vart den ska springa :) det är riktigt kul, specielt med o-utbildade hästar i hoppning för att få se hur högt dom klarar :banana:

Vi brukar bara ha rep längs halva ridbanan, i ena änden släpper man hästen och i andra är det en annan som fångar in den med en havrehink eller morot, tänk på att om du bara har rep på halva banan, gör gången smal sista metern där hästen ska fångas.
utrustningen som behövs är bara träns (utan tyglar :P) och hoppskydd om du använder det.
Har hästaen aldrig löshoppat örut kan man släppa en draghäst före (de ska känna varandra väl!) eller leda hästen några gånger utan hinder, bara bommar på amrken. hästen lär sig snart! de brukar älska det!

Jag och min kompis löshoppade helt på egen hand, utan att ha nån med mer vana i närheten och det gick jättebra. Vi placerade två hinder längs ena långsidan och drog en lina längs långsidan och en bit ner på ena kortsidan där vi släppte hästarna. Linan tog slut vid det sista hindret, men båda våra hästar drogs som magneter till hinken med mat i, så det var inga problem att fånga dem. Vi ledde hästarna ett par vändor först, innan vi lät de springa själva. Min 14:åring hade inga problem med vad han skulle göra, men kompisens 3:åring hade inte superkoll... :angel: Vi utrustade våra hästar med träns (utan tyglar) och benskydd i vanlig ordning.

Tack så mycket för alla svar :) Verkar jättekul!

Att hängna in halva banan är bra i början. Det är lättare för hästen att förstå vad du vill när den släpps på ett ställe och fångas in på ett annat. Viktigt är att du tar hästen och släpper den. En person med pisk i handen ska finnas för att kunna mota hästen om det skulle få för sig att vända. En tredje person ska stå vid fållans slut och ge havre eller annat godis. börja med att fållan är helt tom och låt hästen springa. Sen lägger du bara en bom på marken och låter hästen galoppera över, sen kan du börja bygga en enkel sax. När hästen förstår vad du vill och hoppar villigt kan du bygga upp mera, men ta inte för mycket de första gångerna. Nöj dig med att hästen hoppar villigt.
När hästen är väl förtrogen med löshoppningen kan du göra en fålla runt hela ridbanan och bygga mera.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka