Löshoppning!

Chima

Trådstartare
Hur högt kan hästarna hoppa utan ryttare?
Min ponny är 144,6 cm (mkh), bra musklad, hoppad 1 meter med mig, 120cm med annan ryttare och hästen är 16 år snart.
Hur högt kan man löshoppa henne (ungefär)?
Jag har löshoppat henne för ca 2 år sedan och då endast 50cm, det gick bra.

/Chima

Sv: Löshoppning!

Man brukar säga att så länge ben, rygg o resten av hästen är friskt och håller så är det så högt som hästen själv vill....

Vi har en 22-åring hemma som älskar att hoppa...honom löshoppar vi inte superhögt, max 1 meter....och inte mer än några skutt....

Men det är för att benen börjar bli lite stela på honom....tyvärr....

Men ska dom inte tävla så låt dom hoppa så länge o så högt som dom tycker är skoj....och sålänge dom håller för det....:p

har hästen hoppat uppsutten 1.20, kan h*n löshoppa det med(förutsatt att h*n är i samma fysiska kondition).

det är så mycket som spelar roll för hur högt en ponny/häst kan/ska hoppa, så det går inte att svara på bara sådär.

har haft hästar som haft otrolig bra teknik, men inte haft modet/viljan.
likaväl haft hästar med sämre tek. som hoppat högre, för att dom vill/vågar.

det är som foxtrot skriver, kapaciteten som styr....

Min welsh hingst löshoppade jag upp till 130cm. Han va själv 125cm.
Men som sagt, det beror ju helt på hur hästen är.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama