Löshoppning

T

Trampe

Jag tar tacksamt emot tips hur jag ska bära mig åt med en häst, f.d travare, som aldrig löshoppat förut. Knappt aldrig hoppat med ryttare heller, endast över någon nedfallen björk ett par gånger. Hur bör man "rigga" upp i paddocken, typ av hinder, höjd och så...
Berätta gärna hur ni gör!

Sv: Löshoppning

Jag tycker att du innan du börjar låta hästen hoppa ska träna mycket med bommar på marken, dels enkla skrittbommar, dels i trav och sedan ensamna galoppbommar m.m. Detta för att hästen ska få en bra koll på sina ben och vad som finns på marken. Efter att hästen fått träna på det en period och känns säker på det, att han kan trava över bommar med olika avstånd och kanske olika höjder, då tycker jag du kan lägga in några enkla små kryss, sedan studs för att träna avståndsbedömningen. När han kan det ordentligt så kan du lägga in andra hinder, som små rättuppstående, och så småningom högre hinder och kombinationer m.m. Det är vad jag skulle gjort! :-)

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 553
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA