Löshoppning

Rie

Trådstartare
Hur högt anser ni en treåring max bör hoppa? Rent generellt alltså...
På treårstestet ska de ju gå 120, men var stannar man coh tar en paus i höjandet? 120?
Vi kör för tränare och nu går de 120-125 med 2 studs + oxer vilket går utan problem.

Pressa bara inte hästen på för stora höjder så att den tappar självförtroendet, det är lätt att göra det om den hoppar väldigt bra. När min 4:a åriga ponny skulle gå kvalitets var hon aldrig löshoppad högre än 100 cm på träning. På kvalitets fick hon hoppa 120 och det gick kanonbra.

Jo, det är ju därför jag undrar. Vi tränar för en mkt kunnig person och jag hoppas att det stannar upp där höjdmässigt ett tag så de får stabilisera sig på höjden. Hellre lägga till fler studs eller så.

Man får ju passa sig lite med unghästar, och då helst de som gärna vill ha god marginal till bommarna!

För då blir det lätt att man tycker "h*n hoppar så högt över utan problem, så då kan vi höja lite till".

Många hästar har blivit knäckta på detta viset, ägarna höjer och höjer, hästen hoppar högre och högre, men vill fortfarande ha god marginal till hindret, vilket resulterar i att det blir för jobbigt och den slutar att hoppa.

Som alltid så gäller det att lyssna och läsa av sin unghäst. Allt den gör ska den tycka är roligt och inte allt för jobbigt.
Någon gång så kan man ligga på maxhöjden, någon annan gång kan man ligga lägre och låta hästen bara ha roligt. Och så får man ju se upp när de kommer i en växtperiod

För det är ju nu i denna åldern man skapar sin framtida häst, tålamod och små steg nu, ger stora resultat senare i livet.

Angående hur högt din häst bör hoppa är bara något du själv kan ta ställning till, då bara du själv och din tränare vet hur hästen går och reagerar när den hoppar.
Men i bland kan det vara bra att säga stopp, och ta det lugnt ett tag.
Unghästar utvecklas så snabbt, att man i bland riskerar att ta dem för hårt, då är det bättre att stanna upp ett tag, och kanske gå ner i nivå.

Igentligen, personeligen tycker jag inte det är höjden av hindren som spelar så stor roll, utan det är att hästen känner si gsä'ger, tycker det är lätt och framförallt roligt!

Jag lät inte min hoppa högre än 1.00 kanske någon gång 1.10 inte en cm till så på tre-årstestet blev det högre än han någosinn hoppat tidgare men det var knappast några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Wille
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama