Löshoppning/lösgaloppering

Hannely

Trådstartare
Har ett litet problem med min nyblivna treåring. Han har alltid varit väldigt lätt att hantera, eller rättare sagt han är väl hanterad från början så det har aldrig uppstått några problem mede nya grejor. Han fungerar super vid hand, följer mig som en hund, går rakt in i transporten, åker bra, står bra på gången och är schysst vid all möjlig hantering. Har också suttit på honom utan problem.
Det som däremot vållar lite bekymmer är de moment då han inte "ska" vara brevid mig, dvs tömkörning, longering, löshoppning. Han VILL inte gå ifrån mig. Tömkörningen funkar jättebra med ledare, han förstår hjälperna och kommandona, men så fort medhjälparen försöker smyga sig iväg så vänder han till mig. Likadant vid longering, och nu idag när vi skulle lösgaloppera och skutta över små hinder. Har försökt med det mesta, att bli arg, vara snäll, springa med runt, till och med försökt JAGA iväg honom med långpisk... Då står han står bara still och ser på mig med stooora ledsna ögon.... Han har haft lite dålig bjudning de senaste veckorna, trodde först det berodde på det kassa isunderlaget, men nu är det mjukt i backen. Han verkar inte heller vara inne i nån synlig växtperiod, så fin i kroppen som han är nu har han aldrig varit. Ska ta ut veterinär för vaccination, tandkoll och allmän genomgång nästa vecka så att han är OK innan inridningen sätts igång på allvar, tänkte mest bara kolla med er om nån har något tips på hur jag får min gosiga häst lite mer självständig....

Sv: Löshoppning/lösgaloppering

Vad händer om det är du som är medhjälpare och medhjälparne tar över tömmarna och longerlinan? När jag vande min unghäst vid att bli longerad hade jag honom på en så liten volt att pisken nådde ända fram till honom. Då kunde jag peta honom på bogen när han trängde inåt, det funkade.

Vid löshoppningen - samma sak där. Ha någon annan som släpper och driver och låt hästen springa till dig. En bekant till mig lät två hästar hoppa samtidigt för att den ovanare av dem skulle få draghjälp. Inget jag provat, men kan ju kanske funka.

Lycka till!

Har testat att ha mig som medhjälpare men det gör ingen skillnad, om möjligt blir det svårare för då följer han efter mig när jag försöker smyga mig bortåt.
Har funderat på det där med draghjälp, och det skulle nog kunna vara nåt. Då kanske han skulle galoppera lite också, som det är nu har han så bra balans i sin trav att det är svårt att få honom i galopp utan att jaga honom. Och att lära in galoppkommandon är svårt eftersom han inte går att longera än... What goes around comes around....
Ska testa det där med en liten volt också, är dock lite tveksam för han bryr sig inte särskilt om pisken. Vilket ju iofs är positivt att han inte är rädd för den, men lite respekt vore ju bra!
Tack för dina tips!

Håller helt och hållet med ovanstående,! Prova att använda medhjälpare.
Låt någon annan släppa iväg din häst när den ska löshoppas och stå själv efter hindret som "belöning".
Efter en tid ska du se att din häst gärna hoppar snabbt över hindren för att komma tillbaka till dig igen!

Har haft liknande problem med vår första avkomma vi födde upp...
Han fick åxå JÄTTELEDSNA ögon när vi stod å "gorma" åt han att springa fritt när han hellre ville vara med oss...

Faktum e att vi struntade då i att "lära han" longering å löshoppning... Vi gick direkt på inridningen... Oftast vill man ju lära dem longering å tömkörning då de e enklare att rida in dem då... Men om de redan litar så mkt på en kan man oftast "lita" på dem tillbaka...
När vi sen hade ridit honom ett tag blev de även lättare för honom att springa själv iom att han fått upp "kondisen" iom ridningen å då blev mer självgående = inte behöver stå å "gorma" för att han ska springa själv...

Bara en liten parantes men så löste vi det....

Har ni testat att istället för att medhjälparen smyger bakåt istället går väldigt långt i förväg, eller att du som styr svänger åt nåt håll medan medhjälparen fortsätter rakt fram?

Har funderat på det också faktiskt. Satt ju på honom för några veckor sen, i grimma och utan stigbyglar på sadeln, och där är det ju inga problem. Och han förstår ju kommandon så det borde ju gå rätt bra att rida in honom ändå. Men det är rätt skönt att kunna rida på lina de första gångerna man travar & galopperar...
Så jag testade Jempas förslag igår, ensam, och hade kort lina och så fort han ville vända in mot mig så petade jag på bogen med långpisken, och det gick jättebra! Så tack för tipset, ska fortsätta med detta parallellt med insittning.

Kämpa på!

Successivt kommer du att kunna släppa ut honom på större volt. Jag varvar fortfarande med att ha min häst på stor och liten volt - för att liksom repetera att man ska gå undan och framåt för pisken.

Galoppen kommer om du kan lyckas med löshoppning/lösgalopp. I början är det jobbigt för dem att galoppera på volt.

Lycka till! :bump:

Uppdaterar lite....
Så roligt med unghästar! Det går undan kan jag lova. Skulle longera idag, gick ut med hästen till paddocken, skrittade fram, skulle sedan släppa ut honom på den lilla volten som jag gjorde sist. Då drar han utåt som 17, och vill gå lååångt bort på stor volt. Gick hur bra som helst i både skritt och trav, kunde tom göra halt utan att han vände in till mig. Det verkade som att han fått en ahaupplevelse, liksom :idea: ; "jaha var det bara såhär du menade, det har jag ju kunnat hela tiden..."

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 747
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 904
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar