Löshoppning - alltid nödvändigt?

Smokey

Trådstartare
Jag funderar på att kanske hoppa lite då och då med min häst, bara för variationen och för att ha lite kul. D v s har inte sikte på att komma ut och tävla.

Dock har jag snudd på INGEN möjlighet att löshoppa henne. Vinterhagen är det enda stället med bra staket, men enda stället där marken är slät är en volt är man kan t e x longera. Dock bara staket runt ca 50% av denna, men jag skulle kunna hänga in den med sånna där sommarpinnar + vit eltråd. Kan man i så fall löshoppa där? (stabilt underlag) Trots att det är runt s a s, man brukar ju hålla till längs en raksträcka.

Har ingen padock eller annan hage, ej heller möjlighet att köra hästen till lämpligt ställe då min bil med dragkrok är på skroten :( Rida 3 mil till ridhuset, löshoppa och sen rida tillbaka känns inte som den bästa lösningen :)

Därför vore det absolut smidigast om jag kunde skippa löshoppningen och bygga upp ett mindre hinder längs en stig eller liknande. Går detta? T e x börja i trav och med kanske bara 10-15 cm... Eller är det nödvändigt att löshoppa innan?

Hästen är 5 år, inriden i juli, snäll med ganska feg och kan göra tvärstopp när hon blir rädd för något.

Sv: Löshoppning - alltid nödvändigt?

ja vet inte så mycket om detta, men ett liiitet hinder i skogen kan knappast skada! dock så litet att hästen utan problem kan ta sig över det. helst en stock, något riktigt stabilt på ca 20-30 cm. lagom att skritta över, men ett skutt i trav. får du hästen väl att förstå tjusningen med att hoppa stockar i skogen kommer du inte ha problem med detta sen.

min lilla dam hoppar lätt uppåt 70-80 i skogen, men blir livrädd när hon får syn på ett "vanligt" hinder. vi ska pröva att löshoppa på söndag, får väl se hur det kommer att sluta... :angel:

Hm.. Okej! Tack! :bow:

Måste bara prova detta imorgon då! Jag har varit supersugen på att skänkla på henne när vi skrittar över stockar, men vill ju inte riskera att skada hästen... Men det ska absolut testas imorgon, hugger ett par träd i skogen längs våra stigar och sen får jag bara hoppas att hon förstår att man inte ska tvärnita :crazy:

börja med att skritta över, så hon blir lugn med det. sen är det bara att avancera å ta d lugnt!

lycka till!!! :D

Nej, det är inte nödvändigt att löshoppa innan!

Även om det är väldigt bra att löshoppa unghästar! :idea: Och även andra hästar som är lite osäkra på hoppningen/avstånden. Jag ÄLSKAR löshoppning, jag känner så många hästar som varit lite osäkra och efter bara ett par träningar med löshoppning så har dom fått mycker bättre självförtroende och teknik! :)
Finns det ingen möjlighet att åka iväg till ett ridhus eller ridbana och löshoppa? Kanke någon klubb i närheten som har löshoppningsträningar, det är alltid lättare om man är två eller flera samt har en riktig löshoppningsbana!

Men som sagt, nödvändigt är det inte! :) Jag har hoppat ganska många hästar som aldrig hoppat varken med ryttare eller löshoppats innan. Det gäller bara att börja väldigt lugnt, lågt och lätt. Allt för att hästen ska tycka det är kul och känna sig duktig på det!
Börja med lite cavaletti och bommar på marken i trav, gå sedan över på galoppbommar och sedan kan du ju sätta upp ett litet kryss eller nåt i slutet av en cavalettiserie.
Markbommar är jättebra för hästar som inte är vana vid hoppning.

Om du inte har möjlighet att rida på bana med bommar och riktiga hinder, så kan du ju hoppa stockar i skogen, men tänk på att inte slarva runt i full fart, utan rid precis lika nogrannt som om ni var på hoppträning! :idea:
Hoppning i skogen brukar dom flesta hästar tycka är jättekul!

Sen finns det de hästar som bara inte KAN löshoppa! 3-åringen jag red in i vintras var supersvår att löshoppa. Hon var skiträdd för allt och hoppade superspänt vilket gjorde att hon ofta kom lite fel och blev ännu räddare. Hindren var pluttiga och vi gjorde allt för att få henne att komma rätt så hon skulle få förtroende. Löshoppades mycket små hinder ca 15 gånger utspritt på ca 5 månader utan att det blev någon jätteskillnad.

Däremot var hon på sin första hoppträning uppsuttet i oktober. Hon gick SKITBRA :love: Pigg, säker och avspänd. Det visade sig att hon faktiskt var en mycket god hoppare.

Så summa sumarum är att det är väldigt olika från häst till häst. Jag brukar alltid hoppa små stockar i skogen med mina hästar från de att de är inridna. Rid med sunt förnuft så ska det nog gå bra :idea:

Lycka till!

*kl*

castle_bar: Som sagt, det är 3 mil till ridhuset och eftersom jag inte har någon bil att dra med, så blir det svårt... Och inga bommar eller bana heller.

Men igår fixade jag i alla fall 5 hinder ute i skogen av bl a en fälld gran, några mindre stockar och en fälld tall.

Hästen som var tänkt från början var väldigt skeptisk och det tog en stund innan hon ens ville trava över. Mot slutet blev det väl ett par skutt men med många rivningar :p Tekniken var nog inte på topp, men så är hon ju lika smidig som en trebent älg.. ;)

En annan äldre häst, som inte heller hoppat tidigare, gick jättebra och hoppade mot slutet modigt över även granen (ca 45 cm hög och minst 50 cm bred)... Jättekul!

Tack för svaren!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka