löshoppa..

K

knasenknas

varför är det bra att löshoppa? vilka hästar löshoppar man med? å brukar ni släppa era hästar lösa i ett ridhus så dom får "springa av sig"? vet en som gjorde det innan men jag fattade aldrig varför? :confused:

Sv: löshoppa..

Brukar longera lite innan för uppvärming. Löshoppar alla unghästar för träning och förberedelse för framtida uppsutten hoppning

Personligen så löshoppar jag bara unga hästar i utbildningssyfte. Äldre hästar som redan hoppat mkt har en tendens att bara gasa på och hoppa full fart.

Släppa hästar lösa i ridhuset tycker jag inte heller är en bra ide. Ridhuset är en plats där man arbetar och det vill jag att mina hästar ska förknippa det med.

Löshoppning är bra för att utbilda unghästen i grundläggande hoppteknik, så att den får lära sig taxera, balansera sig och bygga självförtroende. Innan man börjar med uppsutten hoppning är det ju bra om hästen själv har viss koll på var den har fötterna och har lärt sig bedöma hindren någorlunda. Det är också bra för ryttaren att ha sett hur hästen hoppar -vad ska man jobba på? Är hästen en kamikazepilot som brakar rakt in i hindren så bommar flyger åt alla håll är det kanske bättre att träna den mer avsuttet innan man utsätter sig för livsfara genom att sitta på...
Det är gymnasticerande och allmänt stärkande att gymnastikhoppa (om det görs rätt såklart), så för unghästen som inte blivit inriden än, eller i början när man inte rider så ofta, är det ett bra komplement i träningen att göra det lös, just för att bygga styrka och smidighet och förbereda för framtida ridning.

Viktigt är ju att göra det till en positiv upplevelse också. Absolut inte hetsa hästen över hindrena, inte hålla på för länge med för många språng, och att arbeta på höjder som den klarar lätt innan man succesivt höjer, för att den ska uppleva det roligt att hoppa. Få ett eget driv, för att den ska orka det man ber den om och inte tappa förtroendet för tränaren, och för att den ska hålla.
Jag vet att det finns de som slutar löshoppa när man börjat hoppa uppsuttet, och det är säkert vettigt om man finslipar tekniken och så, men om man har en allroundhäst som man hoppar då och då utan ambitioner i de högre klasserna, så ser jag inget fel i att löshoppa då och då, som kompletterande träning, för att hästen ska få arbeta utan ryttare ibland, för att det är kul.

Lösträning kan vara nyttigt för att öva kommunikationen med hästen, kolla av lydnanden. Löslongering låter hästen balansera sig själv, vilket kan vara bättre än longering i lina som lätt skapar snedbelastning. Och att släppa dem på ridbanan för att låta dem springa av sig kan helt enkelt vara kul, även om vissa ridhus inte tillåter sådana aktiviteter. Vintertid så kan lösträning ibland vara enda möjligheten för hästen att röra sig fritt, när marken är frusen överallt och de stapplar runt eller står still och kurar i hagarna. Då blir ridningen lätt lite stelbent, för att inte tala om att hästen blir explosiv tillslut av överskottsenergi. För allas bästa kan det då vara en lösning att låta pålle vara lös på mjukt underlag och springa loss en stund. Även vid lösträning tycker jag det är viktigt att inte hetsa hästen.

Funkar kommunikationen så ser hästen skillnad på lös och ledig, och nu vill visst matte / husse något. De ser också skillnaden i om de är påklädda för arbete eller ej. Gamla tävlingshästen brukade bli avklädd efter ett hårdare träningspass för att få rulla sig lite. Gillade att gå och blåsa lite i spånet och dra någon repa i busgalopp, sedan var det bra och vi gick hem till stallet. Mysigt liksom.

jag brukade släppa min häst lös i manegen så att hon fick springa av sig, men det vara bara i de fall när jag absolu tinte hade tid att rida pga vissa akuta saker, då brukade jag ta in henne där, så att hon först fick gå omkring och lukta och sniffa och sen efter ett tag gick jag tillbaka smakade kanske en gång, och då tjoff så var hon iväg, bockade, sparkade bakut, tvärvände helt enkelt cpade loss och hon hade hur kul som helst! det syntes verkligen på henne att hon var avslappnad och gillade att busa omkring och springa vart hon ville.

du kanske tror att om man gör så, så tror hästen att den kan göra så när man tar in den i manegen för att rida den också, men nej, det har jag aldrig märkt av och jag tror faktikst att hästarna fattar, med hjälp av alla ens singnaler när den får och inte får göra så, man behandlar den ju olika om den ska springa lös i manegen eller om man ska rida den.

jag brukar ibland släppa min fem åring i paddocken och smacka på honom lite när jag inte ska rida. Han ÄLSKAR det och tar varv efter varv i galopp och bockar lite. Han går utmärkt att löslongera på det sättet och tycker det är väldigt skönt att matte inte sitter på ibland :) och passar då på att träna komunikationen mellan oss och han lyssnar väldigt mycket på mig och gör det jag ber om :rofl:. Jag vet att vissa inte gillar detta men min häst har ALDRIG visat nån tendens till att få busa när jag sitter på, så jag tror inte han förknippar paddocken med bus, jag ser ju hur roligt och hur glad han blir när han får busa av sig :banana:

Tycker inte det är nâgon mening med att löshoppa andra hästar än dom som ännu ej är inhoppade, dâ dom ofta bara rusar. I din ridning pâ hinder vill du lära hästen att "vänta" och inte dundra fram

Jag löshoppar främst shettisen, eftersom jag inte kan rida henne och inte har någon tillräckligt duktig liten ryttare. Shettisen gillar att hoppa, så därför löshoppar jag ibland.
Hon brukar också få springa av sig i manegen ibland, av samma syfte; jag kan inte rida henne! Hon älskar att bralla runt och bocka. Detta gör vi dock inte så ofta, longerar mest om vi håller till i manegen.

Jag har löshoppat mitt 15-åriga sto en del. Hon älskar att hoppa, vilket matte inte gör (har köpt henne som avelssto), och löshoppning är för mig ett sätt att göra hästen glad, få variation i arbetet samt ge henne en annan sorts träning.

mina hästar älskar att löshoppa.
det blir variation, dom blir glada, plus att det kommer gå bättre att hoppa 3-åringen uppsuttet sen.

Jag har löshoppat min häst ett par gånger. Gör det för att hon ska stärka sitt eget självförtroende på hindrerna och inte lägga allt i mina händer som hon brukar göra. Tycker inte det är nått fel på att ha hästen lös i manegen. Måste ju få ha lite lek och bus även där man ska träna, annars blir ju den platsen tråkig.

Löshoppar Arjan ca. 2 ggr i veckan. Förut blev det tre ggr, pga KS. Löslongering tycker jag är ett underbart komplement till ridningen. So what om de rusar! Han tycker att det är det roligaste som finns att bränna på på långsidorna (dock i paddock). Dessutom får han sätta sig extremt på rumpan i svängarna eller när han gör tvärnitar i hörnen.

Löshoppningen är bra eftersom han får ta i, måtta in sig (han har blivit fruktansvärt mycket bättre) och träna teknik utan mig på ryggen. Löshoppar unghästen (när hon funkar) vilket är ypperligt för henne att träna avstånd och teknik utan mig på ryggen. Har hittills bara träffat två-tre hästar som rusar och kastar sig över hindrena. :)

Löshoppat min medryttarhäst och det tyckte hon var SUPER kul.. :)

jag löshoppar min häst för att han skall få ett bättre själv förtroende på hindrena jag brjade göra det i våras och efter det så har han känts mycket mer avspänd i hoppningen även när det kommit upp på lite mer höjder, så det skall vi fortsätta mäd, han lärde sig jätte mycket och han älskar det, även om man har en gammal häst ( inte unghäst) så kan man göra det för en alsidig träning och om du vill testa en ny höjd oxå för då finns det ingen ryttare på ryggen som kan göra fel och förstöra när man börjar hoppa högre, eller bara ha lite om växling i arbetet

Löshoppar båda mina hästar, 4 och 16 år. Båda älskar det. Tycker personligen att löshoppning är ett bra sätt, framförallt för unghästar så att dom på egen hand kan prova på ett hinder utan att ha en ryttare på ryggen. Dessutom innebär det en viss säkerhet för ryttaren att veta lite ungefär hur hästen kommer att bemöta hindret. En del hästar tar det hela med stort lugn medan andra kastar sig över i ett mega språng eller tvärnitar, kastar sig runt etc. Så jag tycker löshoppning är ett bra sätt, iaf för unghästar. Jag löshoppar min äldre ponny enbart för att han tycker att det är superkul, dessutom är jag för lång för att hoppa honom ordentligt så det är en lättnad för honom att slippa sadel, träns och en för lång ryttare, men att ändå göra det han tycker är roligt ;)

Löshoppar våran ridtravare så han själv får fixa avstånd och trixa med galoppen utan att nån störig ryttare (jag :angel: ) skumpar omkring :D
Han tycker det är lajbans att samtidigt få busa och bralla emellan och går lika bra att rida i ridhuset efter, han vet att han inte får dumma sig i ridningen

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
709
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 359
Senast: Häst_
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV