Löshoppa för första gången

F

FridaW

Jag tänkte prova att löshoppa min häst. Jag har aldrig gjort det innan men hästen har blivit löshoppad innan. Iallafall undrar jag hur jag ska göra (ex. hur ska jag "bygga banan", sätta "staket" etc.). Vad kan man använda som "staket"? Jag har inte tillgång till ridhus eller paddock men får använda en vanlig hage. tänkte sätta 1 lite högre o 1 lite lägre brevid varandra så får hon själv välja vilket hon ska hoppa, är det dumt ? Är det något annat som jag behöver tänka på ?

Sv: Löshoppa för första gången

Du kan använda hagstaketet på ena sidan, och dra ett typ plastband (typ polisband) på andra sidan. Däremot vet jag inte hur du hade tänkt lösa det hela med att hagen förmodligen är ganska stor ocha tt det blir lite jobbigt om hästen ska försvinna iväg i hagen efter varje serie. Se till så underlaget är bra!

Jag skulle inte sätta upp två hinder så hästen får välja. Det är bättre att alltid rikta hästen mot ett specifikt hinder som ska hoppas. Det är ju så det kommer gå till när du hoppar uppsuttet. Bygg istället upp ett par hinder efter varandra med rätt avstånd. Hästen ska inte kunna springa på sidan av, utan du ska bygga upp så lätta hinder att det känns tryggt och bra. Börja med endast bommar på marken eller mycket låga hinder. Ha helst en eller två medhjälpare så det går smidigt.

Tycker inte du ska sätta upp två hinder jämte varandra, utan gör som heidi maria sa att sätt två stycken efter varandra. Börja med bommar och lägg sedan upp till mkt låga hinder. Var noga med att avståndet mellan hinderna passar till din häst.

lycka till:)

finns det egentligen någon andledning till att börja med bommar på marken eller mycket låga hinder då hästen varit löshoppad en hel del innan ?

Ja! Det tycker jag om personen i fråga som ska löshoppa inte har någon erfarenhet av löshoppning. Hon har ju ingen aning om hur långt avstånd det ska vara mellan hindren, hur hästen behöver drivas, och vilket tempo. Det vore väldigt orättvist att sätta hästen i en situation där det är väldigt svårt att taxera till hindren, och riskera att denna hamnar helt fel och kanske slår sig.

Hästen har ju tydligen inte heller hoppat på ett tag och måste få börja på en trygg höjd och därifrån avancera. Den måste också hinna bli uppvärmd och mjuk i kroppen och få se vart hindren står själv eftersom den inte har någon skicklig ryttare till hjälp.

När människa och häst är bekanta med varandra i hoppningen och personen i fråga har fått lite rutin i löshoppningen måste man naturligtvis inte börja med småbommar och cavalettihinder varje gång. Men man börjar alltid på en lätt höjd vid löshoppning och höjer stegvis. Man slutar alltid innan hästen är trött och börjar bli osäker på höjderna.

Senast ändrad:

Igår skulle jag löshoppa min häst för första gången. Han har hoppat massor förut, men det var min debut.
Vi byggde upp studs och en oxer, men vi hann inte ens lägga upp hindrena för han tyckte att det var så kul att vara lös i paddocken, bockade, rullade och skuttade runt. Vi skrattade åt honom, men helt plötsligt så hoppar han över staketet, på 1.10 istället. Lätt som en plätt, men jag fick lära mig den hårda vägen att inte släppa honom på planen. Nästa gång blir det definitivt i ridhuset istället! Som tur var sprang han inte så långt och kom när jag skakade på godishinken.

Hu, vill inte ens tänka på vad som kunnat hända!

Ta alltid hjälp av någon som kan, första gångerna!!
Det kan gå så fel annars (oavsett om hästen är van eller inte)

Dessutom bör man alltid vara minst två, en som driver på hästen i svängen och en som driver över hindren. (sen gärna en "snäll" människa som fångar hästen och ger havre, om ni nu ska det.)

Sen är aldrig det viktigaste att hoppa högt på löshoppning, utan det ska vara på en bra höjd som hästen känner sig trygg på så det blir kul för den (för löshoppning ska alltid vara kul!)

Tur att allt gick bra! På ena sidan vår ridbana är det en ganska brant sluttning med lite träd, vill inte ens tänk på vad som skulle hända om någon fick för sig att hoppa ut där. Det är därför det är bäst att ha en gång som tydligt snger riktningen vart hästen ska, samt att man undvikar hinder som är högre än staketet om man har lågt inhägnat:angel: .

En fjording jag tar hand om hade tydligen hoppat ut en gång på andra sidan banan, alltså inte där det var brant. Men han hade oturligt nog fastnat med magen över grinden och hängt kvar där tills den lossnade med ett brak:eek: .

Ja! Det tycker jag om personen i fråga som ska löshoppa inte har någon erfarenhet av löshoppning. Hon har ju ingen aning om hur långt avstånd det ska vara mellan hindren, hur hästen behöver drivas, och vilket tempo. Det vore väldigt orättvist att sätta hästen i en situation där det är väldigt svårt att taxera till hindren, och riskera att denna hamnar helt fel och kanske slår sig.

Hästen har ju tydligen inte heller hoppat på ett tag och måste få börja på en trygg höjd och därifrån avancera. Den måste också hinna bli uppvärmd och mjuk i kroppen och få se vart hindren står själv eftersom den inte har någon skicklig ryttare till hjälp.

När människa och häst är bekanta med varandra i hoppningen och personen i fråga har fått lite rutin i löshoppningen måste man naturligtvis inte börja med småbommar och cavalettihinder varje gång. Men man börjar alltid på en lätt höjd vid löshoppning och höjer stegvis. Man slutar alltid innan hästen är trött och börjar bli osäker på höjderna.

Jodå, hästen har hoppat nyligen. Jag har haft henne i typ 1,5 år och hoppat henne en hel del och även varit med på små tävlingar men inte löshoppat henne.

Okej! Då är det bara att köra igång då, men ha som sagt helst medhjälpare så det går smidigt. Man börjar ändå alltid löshoppa på höjder en bra bit under det hästen brukar hoppa så den ser vart hindren står och kan komma rätt på utan hjälp av ryttare. Se till att hästen är ordentligt uppvärmd också. Lycka till!

...En fjording jag tar hand om hade tydligen hoppat ut en gång på andra sidan banan, alltså inte där det var brant. Men han hade oturligt nog fastnat med magen över grinden och hängt kvar där tills den lossnade med ett brak:eek: .

Ursäkta men jag kan inte låta bli...
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hoppas det gick bra.... :o men guuuud vad det lät lustigt. ..:rofl:

// M
(fjordingägare)

Ja han är en riktig tok:D . För ca två år sen lyckades han också i full fart krocka med en bil... som var parkerad:p . Han smet ur hagen när det var mörkt och orsakade en ganska rejäl buckla på bilen.

Nä men allvarligt... jag skrattar så jag gråter... jag känner igen det så väl... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Stackarn...inte lätt när man har bråttom och det står en massa "bröte" ivägen ;)

// M

(Förlåt TS....inte meningen att byta ämne)

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
995
Senast: hamilton1
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar