Löshoppa 2 hästar samtidigt?

josefinefreed

Trådstartare
Ja, vad tycker ni om att löshoppa 2 hästar samtidigt? Brukar ni göra det? Eller föredrar ni att bara ha en häst?

Sv: Löshoppa 2 hästar samtidigt?

Jag föredrar att hoppa en häst i taget, men man kan ju ha 2 hästar inne sammtidigt om man håller ena hästen medans den andra hoppar..

ja, men det lät bra tkr jag! =) att man håller i den ena medans den andra får hoppa.

när våra 2 unghästar då (6 mån) var små fick dom skutta över några hinder ihop. blev lugnast så då ingen av dom ville vara själv i paddocken. så de gick kanon men jag skulle aldrig löshoppa 2 vuxna hästar ihop

Det kan finnas ett syfte med att löshoppa en unghäst med en lite äldre. Men oftast så förstår de hur de ska göra ändå, så det brukar vi inte göra.

Jag skulle inte löshoppa två vuxna hästar ihop. Jag tkr det är förstor skaderisk. Man kan väll lika gärna hålla i den andra ? :)

:bump:

skulle aldrig änns komma på tanken, ser ingen vits med det!

Men att ha en till häst i ridhuset som någon håller i, tycker jag är ok.

tycker man inte ska löshoppa 2 hästar åt gången (p.g.a skaderisk) . blev riktigt förvånad när jag gick i ridklass och vi skulle få lära oss att löshoppa. då sätter dem in 2 hästar samtidigt som hoppar :crazy: gillade inte idéen, fick svaret "men det här går fortare"

När dom är upp till 1,5 år tycker jag att dom kan gå 2 ihop, efter det ska dom gå själva mestadels för skaderisken

Jag löshoppar bägge mina ihop, de vågar mer och hjälper varandra. De är som ler-och långhalm, och jag ser inte att skaderisken ökat ngt, det fungerar väldigt bra! Jag tror nog dock att hästarna bör vara väldigt tajta och vana att gå ihop annars också: jag har den yngre som hándhäst vid ridning och de g¨år på lösdrift ihop 24h/dygn...

Jag funderar på om ni alla har något som hekst belägg för det här med skaderisken?

Vi har under flera års tid löshoppat våra hästar tillsammans, som mest har vi haft fyra stycken ihop. Detta sker med hästar som känner varandra, trivs med varandra och går i hagen tillsammans.
Inga skador.

Men det beror även på vilken koll man som "dirigent" på kalaset har. Våra hästar är vana vid löslongering vilket är till stor hjälp i början. När de väl greppat vad det handlar om behöver man mest bara vara vägvisare vid varvbyte, i övrigt galopperar de glatt själva den öppna långsidan och in i hoppkorridoren. De allra flesta springer på led och mäter av avståndet till framförvarande, medan ett fåtal helst vill hoppa sida vid sida.

Vid unghästar 1-2 år ungefär, så har vi löshoppat flera samtidigt, men äldre hästar känns som det blir mer vettigt med bara en åt gången, samt att det finns en viss ökad risk för ev skador.

KNa man ju gora om hastarna arbetar bra tillsamans och det finns nagot syfte med ovningen.

Brukade hjlpa till i ett terapistall dar de jobbade med manniskor med grava mentalt problem, och vi jobabde alla fyra hastarna ihopp i frihet eftersom de alltid behovde kuna jobba tillsamans utan brak osv. Mycket nyttigt for hastarna.

*KL*

Vi har alltid löshoppat unghästarna (1-3år) tillsammans och det har funkat jättebra! De får då en naturlig bjudning av varandra och de lite fegare hästarna lär sig väldigt mycket fortare!
Självklart får man tänka till vilka hästar som går bra ihop med varandra. Alla känner dock varandra och har gått i flock om 15-20 st i varje årgång sedan de föddes.

Jag skulle uppskatta att vi löshoppat runt 70-90 hästar på detta sätt utan en enda skada! Jag tror det är lättare för tittiga och osäkra hästar att trassla in sig i bommar när de är själva än om de är två och får mer mod och frammåtbjudning.

Det brukar jag göra med hästar som känner varandra väl, dock inte med broddar i fötterna

Jag har löshoppat min 1 åring små skutt tillsammans med min dåvarande äldre häst. Gjorde så för att unghästen skulle hajja fisken och tycka om de hela. Vilket för de två funkade utmärkt då de även var haglkompisar och boxgrannar.

I unghäst syfte skulle jag göra detta igen.

Dock aldrig två "vuxna" hästar!

Jag har till och med utformat min ena hage så de måste hoppa lite här och där och då hoppar de nog tio stycken alla på en gång.

ni som löshoppar flera hästar samtidigt, Vad gör ni om första hästen river?? eller kraschar..

Om första hästen river så är det ju inte värre än att man bygger upp hindret igen. Att den kraschar tror jag inte är större risk än att den kraschar över en sten i hagen. Löshoppar man med två eller fler tror jag inte man håller sig till särskilt höga höjder utan mer på basic nivå för att vänja t.ex unghästar eller fega hästar?

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 316
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka