Lösgörande uppgifter som väcker intresse hos hästen

PonnynPoni

Trådstartare
Hej! Ponnyn jag sköter och rider är redan på lite äldre dagar och är därför ofta väldigt styv i början av ridpasset.

Vi brukar oftast rida ut på sandvägar och i skog och då efter efter att hon fått skritta på i rask takt en stund brukar hon kännas mycket mjukare.

Problemet är det att om vi ska rida i paddocken hela passet tycker jag att det är väldigt svårt att få henne lösgjord och börja lyssna på hjälperna.

I skritten kan hon snigla fram och då man travar kan hon springa med huvudet i vädret med pyttesmå steg. Vad ska jag göra?

Brukar ofta göra så att jag rider ut först en sväng för att värma upp, och sedan fortsätter på ridbanan då vi kommer tillbaka till stallet. Det krångliga med det är att hon ofta har väldigt bråttom hem för att komma in i stallet, men sedan svänger man in på ridbanan i stället och då kan ni ju tänka er vilken besvikelse det blir för henne... :o Då försvinner den glada pigga framåtbjudningen helt och så tjurar hon resten av ridpasset.

Så som sagt, tipsa mig gärna med lösgörande uppgifter och gärna också nåt som kan få mera framåtbjudning och intresse i paddocken från hästens sida:D

Om du har skrittat fram ute så kan du ju börja med galopp inne på banan. Bara med fokus på framåtbjudning, nästan lite busridning så att hästen tycker det är kul. Sedan tar du en kort paus i skritt på lång tygel innan du börjar jobba med skritten och traven. Gör MYCKET övergångar och se till att det händer saker HELA TIDEN. Flytta hästen sidvärts några steg, gör halt, fram i trav, bryt av till skritt trava över bommar. Rid aldrig mer än ett halvt varv på volt eller en kvarts långsida utan att göra något och använd snabba, kvicka hjälper med skänkeln så att inte du själv fastnar i segträsket. ;)
Du behöver inte heller rida speciellt långa pass. Kör 20 min effektivt på banan så hinner inte ponnyn tröttna.Tänk att du själv har roligt så smittar det av sig på ponnyn. :)

Om du har skrittat fram ute så kan du ju börja med galopp inne på banan. Bara med fokus på framåtbjudning, nästan lite busridning så att hästen tycker det är kul. Sedan tar du en kort paus i skritt på lång tygel innan du börjar jobba med skritten och traven. Gör MYCKET övergångar och se till att det händer saker HELA TIDEN. Flytta hästen sidvärts några steg, gör halt, fram i trav, bryt av till skritt trava över bommar. Rid aldrig mer än ett halvt varv på volt eller en kvarts långsida utan att göra något och använd snabba, kvicka hjälper med skänkeln så att inte du själv fastnar i segträsket. ;)
Du behöver inte heller rida speciellt långa pass. Kör 20 min effektivt på banan så hinner inte ponnyn tröttna.Tänk att du själv har roligt så smittar det av sig på ponnyn. :)

Tack så mycket för tipsen!

Glömde bara nämna att jag än sålänge bara arbetar ponnyn i skritt och trav på grund av en gammal skada, men jag antar att jag kan byta ut galoppen mot trav istället? :bump:

Prova att träna Working Equitation kanske? Bygger på arbetet på fälten i Sydeuropa, och är som dressyr med hinder att rida igenom, t.ex. olika slalom, öppna grindar, rygga i passager och ringa i en klocka, gå över broar, volter runt tunnor, stanna vid ett bord som man lyfter en kanna ifrån, ta upp en lans ur en tunna och pricka en ring på en tjur mm. Allt blir både roligare och mer logiskt för hästen. Bara i en grindpassage använder man sig av övergångar, framdelsvändning, ryggning och skänkelvikning, men hästen förstår och är delaktig i att lösa uppgiften och blir ofta stolt och glad när det lyckas även om det kanske är lite svårt och läskigt i början. Har man gått in i en passage mellan bommar och ska rygga ut, så förstår hästen att den behöver backa för att komma därifrån. I slalom blir det något konkret att svänga runt osv osv. Som sagt, det blir mer logiskt och motiverande för hästen än att bara springa runt på en tom bana.

Film från speedmomentet där banan ska ridas så fort som möjligt. I teknikmomentet ska det däremot vara så snyggt som möjligt och bedöms som ett dressyrprogram med poäng 1-10 för varje hinders utförande och hästens form och ryttarens sits mm. Och dressyrmomentet är som ett vanligt dressyrprogram.

Läs mer på SvRF
http://www3.ridsport.se/Tavling/Working-Equitation/

Hej! Ponnyn jag sköter och rider är redan på lite äldre dagar och är därför ofta väldigt styv i början av ridpasset.

Vi brukar oftast rida ut på sandvägar och i skog och då efter efter att hon fått skritta på i rask takt en stund brukar hon kännas mycket mjukare.

Problemet är det att om vi ska rida i paddocken hela passet tycker jag att det är väldigt svårt att få henne lösgjord och börja lyssna på hjälperna.

I skritten kan hon snigla fram och då man travar kan hon springa med huvudet i vädret med pyttesmå steg. Vad ska jag göra?

Brukar ofta göra så att jag rider ut först en sväng för att värma upp, och sedan fortsätter på ridbanan då vi kommer tillbaka till stallet. Det krångliga med det är att hon ofta har väldigt bråttom hem för att komma in i stallet, men sedan svänger man in på ridbanan i stället och då kan ni ju tänka er vilken besvikelse det blir för henne... :o Då försvinner den glada pigga framåtbjudningen helt och så tjurar hon resten av ridpasset.

Så som sagt, tipsa mig gärna med lösgörande uppgifter och gärna också nåt som kan få mera framåtbjudning och intresse i paddocken från hästens sida:D
Kör hela dressyrpasset ute och skippa ridbanan? Du har ingen äng eller så att rida på om du ändå vill ha 'ridplansformat'?

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 613
Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 482
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama