Lösgöra bakdelen

Tikket

Trådstartare
Har en häst som är väldigt rörlig i bogarna men har svårt att trampa under sig ordentligt och orkar inte trampa över med bakbenen i exempelvis skänkelvikningar.
Han känns stel från sadeln och bakåt. Någon som har tips på övningar som gör honom lösgjord även där?

Han börjar lossna nu när vi rider mycket övergångar och skänkelvikningar, men inte så mycket som jag vill.

Han är född 1987 och ser ut såhär.
Vi tävlar på LC/LB nivå och tränar på LA nivå för tillfället.

1482784_564281456985546_1204484842_n_52af6cbcddf2b330da561ae2.jpg

1_52a5ee872a6b2235bc265a2b.jpg

6_52a88c45ddf2b35eb14dcf4f.jpg
 
Sv: Lösgöra bakdelen

Förutsatt att hästen är frisk och fräsch så är, förutom de övningar du redan gör, även framdelsvändningar bra för stretcha loss bakbenen och rumpmusklerna. Kan med fördel göras avsuttet innan man sitter upp och börjar rida så att hästen får mjukstarta med bara sin egen kropp som belastning.

Har du tillgång till ridbana och bommar så är cavaletti nånting som du kan variera med.
Jag har en jättebra och enkel övning som jag brukar använda och som man kan variera precis hur mycket som helst. Den både stärker och lösgör.
Lägg ut två bomserier (3-5 bommar i varje serie) på medellinjen med ca 20-22m mellan serierna. Börja med att rida i trav in på medellinjen och över den första bomserien. Hitta på något när du kommer till mitten av ridbanan (ex gör halt, övergång till skritt, lägg en volt åt ena eller andra hållet) och fortsätt sedan på medellinjen i trav och rid över den andra bomserien. På långsidorna kan du hitta på vad som helst. Volter, skänkelvikningar, övergångar, galoppfattningar, öppna, sluta....det är bara fantasin (och kanske förmågan också ;) ) som begränsar.
Växla varv så att du rider lika mycket i båda varven.

Rid ut i skog och mark, gärna skogsstigar så hästen får lyfta ordentligt på fötterna.

Ja, det var väl dom tipsen jag kom på just nu. :)
 
Sv: Lösgöra bakdelen

Vill bara tillägga att över bomserierna ska man rida lätt men däremellan väljer man själv.
 
Sv: Lösgöra bakdelen

Håller med föregående och har egentligen inget att tillägga förutom att hästen ser väldigt fin och fräsch ut för sin ålder! :) inte ofta man ser så "gamla" hästar som ser så välskötta ut och ser ut att vara så igång! :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja ha lite reflektioner över detta. Jag lånade ut mitt halvblod i slutet av 2011, som tränings/tävlingshäst, då var...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 063
Senast: Mia_R
·
Dressyr När ni rider, hur tänker ni ang hästens snedhet? Vad vill ni rätta till? Jag är riktigt kass på att känna vilket bakben som inte...
Svar
15
· Visningar
1 869
Träning Hej! Jag har en 6årig korsnings häst (halvblod/welsh/tinker) med mycket energi. Vi försöker träna dressyr en gång i veckan för...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: HoneysEmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp