Lösgjordhet

Sv: Lösgjordhet

Intressant fråga.
:bump:

Vad jag har förstått ska man vara försiktig med att lösgöra nacken innan hästen kan ta vikten bak. Man ska inte lösgöra nacken på en "otränad" häst, har jag fått lära mig. (då tänker jag på lösgörande övningar man kan göra från marken i träns). Jag har istället fått lära mig att nacken tar man sist.
 
Sv: Lösgjordhet

Det med att "lösgöra nacken" är mer från skola munnen.
Jag ser folk hålla på i det oändliga utan att hästen är lösgjord någon annanstans eller ens rids.

Jag anser att man kollar upp hästen o sen masserar sätter/ på liniment- om det behövs.

Som regel kommer det bakifrån om hästen ä'r sned. Att ett bakben inte sätts där det ska.

Det svåra är att känna o veta hur man ska lösgöra hästen. där handlar det återigen om ridskicklighet tyvärr.
 
Sv: Lösgjordhet

Jag håller med dig. Jag har fått lära mig tekniker, men jag praktiserar dem inte - då jag inte anser mig vara tillräckligt skicklig hästutbildare än. (Edit: Vaddå "än"?! Det hinner jag aldrig bli! :) )
 
Sv: Lösgjordhet

Jag håller med dig. Jag har fått lära mig tekniker, men jag praktiserar dem inte - då jag inte anser mig vara tillräckligt skicklig hästutbildare än. (Edit: Vaddå "än"?! Det hinner jag aldrig bli! :) )
Jag tycker att man ska passa sig för att idka lättare kiropraktik på en nacke som man inte vet om om det finns kotproblem.
Om det sitter i nacken finns det röntgen o kunniga kiros som man konsulterar.
Även tänderna kan ge felställning.

jag har nyligen behandlat min äldre hästs tänder o vips så är den inte "stel" i vänstersidan- är SKITfin på ren svenska.:love:

Den andra har muskulära problem- jo den är kollad..

Det räcker med massage ibland på en liten del av nackens sida samt samma sidas kors o liniment INNAN ridning- för bblodgenomströmmning/ blir varm- vet inte vad just den muskeln heter.
nu när det är svinkallt får den ha täcke ända upp till nacken.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgjordhet

håller med.

Nacken ska man vara extremt, extremt försiktig med. Själv skulle jag aldrig drömma om att idka kiropraktik i nacken på mig själv ens. Så rädd är jag om min nacke. (och har skräckhistorier med rullstol som följd i min bekantskapskrets, trots utbildad kiropraktor)
 
Sv: Lösgjordhet

Jag tycker att det beror på hur man definierar lösgjordhet.

Jag ser hästen som helt lösgjord när hela hästens kropp jobbar med och inte mot ryttaren. Det är alltså både en fysisk och mental egenskap. Och sån lösgjordhet har jag svårt att tro att man kan få för mycket av.

Just det här jobbar med tycker jag är viktigt. Hästen blir ju inte lösgjord bara för att den slutar göra motstånd, den måste jobba också. Man kan t ex inte få lösgjorda bogar om inte hästen har en aktiv muskelkorsett och bär sig på bakdelen. Och det är det väldigt svårt att få den att göra om den knäpper av framtill.
 
Sv: Lösgjordhet

Ja, det tycker jag. Att hästen för mycket lösgjord när den är för "slapp" och rörlig utifrån vad den har muskulatur och teknik nog till att kunna stabilisera upp.
Om man tränar för mycket stretchande/rörlighet i förhållande till stärkande och stabiliserande (hållningen t ex är ju en viktig del i det och musklerna som ska stabilisera ryggraden, men även muskler för att stabilisera övriga leder) så är det lätt hänt att få problem med lederna.

Jobb som i huvudsyfte är tänkt att förbättra rörlighet, stretcha, tror jag lätt kan göra att det blir för mycket rörlighetsträning utifrån vad man har stabiliserande muskler att stödja upp med, och jag tror det är bra mycket svårare att hitta "rätt" muskulatur för att stabilisera ryggraden och övriga leder därav att krutet borde läggas på det. Självklart lite utifrån vad man har för häst och vad man vill göra.
Ren stretching kan man ju faktiskt utföra från marken utan ryttare på ryggen, fast jag tror fortfarande det ibland kan bli lite överdrivet om man inte samtidigt lyckas stärka rätt muskulatur.

Om man upplever att en häst inte är lösgjord kan det ju tvärtom vara så att man inte lyckats aktivera rätt muskulatur och att den buffrar andra muskler för att skydda kroppen, som den lätt blir övertränad och spänd i. Att då satsa på de "skyddande" musklerna och att få bort eller stretcha ut dom, kommer ju inte ge något i grunden, till skillnad från om man lyckas komma åt att träna upp svagheten som orsakat obalansen.
Tänker nog som svea men med lite fler ord.. Avspändhet och att hästen är "med" är det jag sammanknippar med lösgjordhet, men det verkar ju finnas fler definitioner.
 
Sv: Lösgjordhet

Till alla :)

Tack för intressanta svar!
Har också fått lära mig tekniker för att lösgöra munnen. Men använder de extremt sällan. Känns konstig oxå att bara arbeta med den delen av hästens kropp även om jag väl iofs tycker att det faktiskt händer nått i övriga delar med när de duktiga arbetat. Dock känns det som ett farligt verktyg oxå så håller med er där.
Tänker som Totola. En spänning är dr för att skydda något. Kanske kan man gå för fort fram där??

Och kanske beror det på hur man definierar lösgjordhet. Tänkte mest på fysisk lösgjordes här. Håller med dig Svea om att det behövs aktivitet och lösgjordhet i kombo, det svåra e ju å få det på rätt ställen. Men jag tänker även mentalt. Att det behövs en viss mental anspänning för att nå lite schvung så att hästen även här inte faller i isär.
Alltså precis som fysisk. Kan man Plocka isär mer än man sätter ihop.

Och kan man ha fysisk lösgjordes utan att ha mental. Tycker man ibland ser väldigt mobila hästar som trots detta inte e mentalt lösgjorda, alltså arbetar MED ryttaren. E

?
 
Sv: Lösgjordhet

Jag tolkade frågan som att det gällde utbildningsskalans lösgjordhet, "losgelassenheit" alltså, inte som en kiropraktisk behandling? Det sistnämnda kan jag inget om! Det förstnämnda tror jag inte att man kan få för mycket av. Hur skulle det gå till, alltså hur menar ni att en "överlösgjord" häst beter sig? Själv så har jag fått lära mig att det finns en koppling mellan de små nackmusklerna och hästens bakdelsengagemang och när man lossat nacken får man mer bakben (gång) i hästen. När jag fått detta så njuter jag och bara "åker häst" med små lätta hjälper och bara fokuserar på min egen stabilitet och balans och stör så lite som möjligt. Har aldrig provat att fortsätta "tjata" lösgjordhetsövningar eller joxa på nåt vis. Bara rida och njuta av att vara samspelta :)
 

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Serpentinbågar är som alla vet en toppenbra övning för att få hästen mjuk, lösgjord och liksidig. Men ibland kan det kännas lite tjatigt...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Du får enormt lösgjorda hästar med den här övningen, säger A-tränaren i hoppning Niclas Haking." Han bjuder på en övning i två delar...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp