Sv: Lösgjordhet
Ja, det tycker jag. Att hästen för mycket lösgjord när den är för "slapp" och rörlig utifrån vad den har muskulatur och teknik nog till att kunna stabilisera upp.
Om man tränar för mycket stretchande/rörlighet i förhållande till stärkande och stabiliserande (hållningen t ex är ju en viktig del i det och musklerna som ska stabilisera ryggraden, men även muskler för att stabilisera övriga leder) så är det lätt hänt att få problem med lederna.
Jobb som i huvudsyfte är tänkt att förbättra rörlighet, stretcha, tror jag lätt kan göra att det blir för mycket rörlighetsträning utifrån vad man har stabiliserande muskler att stödja upp med, och jag tror det är bra mycket svårare att hitta "rätt" muskulatur för att stabilisera ryggraden och övriga leder därav att krutet borde läggas på det. Självklart lite utifrån vad man har för häst och vad man vill göra.
Ren stretching kan man ju faktiskt utföra från marken utan ryttare på ryggen, fast jag tror fortfarande det ibland kan bli lite överdrivet om man inte samtidigt lyckas stärka rätt muskulatur.
Om man upplever att en häst inte är lösgjord kan det ju tvärtom vara så att man inte lyckats aktivera rätt muskulatur och att den buffrar andra muskler för att skydda kroppen, som den lätt blir övertränad och spänd i. Att då satsa på de "skyddande" musklerna och att få bort eller stretcha ut dom, kommer ju inte ge något i grunden, till skillnad från om man lyckas komma åt att träna upp svagheten som orsakat obalansen.
Tänker nog som svea men med lite fler ord.. Avspändhet och att hästen är "med" är det jag sammanknippar med lösgjordhet, men det verkar ju finnas fler definitioner.