Lösdrigt?

Blueeyes

Trådstartare
Lösdrift?

Går det att ha en häst på lösdrift året om som man rider och tränar? Vilka erfaenheter har ni av det?

Senast ändrad:
Sv: Lösdrigt?

Går och går det blir nog lite jobbigare man kan ju inte klippa hästen utan den behöver ju ha sin päls och ev täcken p åsig ute när det är kallt. Sen brukar det inte finnas så bra träningsmöjligheter för en tävlingsryttare på ett lösdriftstall.
Men finns ju dom som har hagen kopplat intill stallet så hästarna kan gå in och ut i stallet som dom vill.
Eller att amn har ett stall att gå in i och stälal upp hästen och borsta och så.
Som sat det blir en del "bök" med lösrift som kanske inte alltid passar den tävlande ryttaren så bra.
Kan va bra med spolspilta ja sånt som kan va bra å ha=)

Jag tycker det går...men jag har ett litet stall att stå och borsta i :)
Men klippa hästen blir ju inget av med, fast har aldrig gjort det innan heller :)
:bump:

Sv: Lösdrift?

Jag har ett fullblod och en varmblodstravare på lösdrift och det funkar utmärkt! De är inte klippta, de får inte så överdrivet mycket päls. De har en ligghall de kan gå in i om de vill och kommer in i sin box när det är dags för kraftfoder. Jag har vanligt stall där jag sköter mina hästar. Jag tävlar inte men rider och tränar min häst varje dag utan problem. Tycker att lösdrift är mycket smidigare än att ha hästarna uppstallade och mina hästar trivs jättebra och är friska och glada!

Man kan visst klippa en häst som går på lösdrift, man får bara se till att täcka den. Det finns ju uppstallade hästar som har täcke dygnet runt så varför skulle inte en utegångshäst kunna vara det??

Det är lag på att man måste ha en sk sjukbox att stalla in hästen i om den blir sjuk.

Det funkar jätte bra att ha lösdrit till tävlande hästar.

Vet en som har/hade en travhäst på lösdrift som även startade V75, och det funkade utmärkt.

Man tar hand om dom som innan, men det bästa är om man har en box oxå så man kan ställa hästen inne en stund efter ett hårt pass så den hinner torka på vintern, innan man tar på utetäcket och ut i hagen.

Nä, inte uttalat sjukbox..utan bara ett uppvärmt ställe där man kan ta undan en häst som behöver specielt vård. Så fyra väggar + värmelampor kan räcka.

Inte kanske just en sjukbox men hästen ska kunna "stallas in" om det behövs.

Nja, stallas in och stallas in. Det står så här: Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme med ett klimat som djurena är vana vid. För hästar som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp. Djur som behöver särkild vård ska inhysas i boxar där de kan vända sig, om inte veterinär föreskrivier annat, och ska vid behov kunna inhysas individuellt. Allmänna råd: För grupphållna eller bundna hästar bör det särskilda utrymmet kunna hysa vart tionde djur.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 187
Senast: MML
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30