lösdriftshyra?

K

kivanna

Har egen lösdrift hemma på gården med 2 egna hästar och sen en tjej som har fått en plats till sin häst. Jag står nu för el ,vatten ur egen brunn och marken. Vi delar grovfodret så att jag betalar 2/3 vi har delat på stolpar och tråd men nu ska ja bygga ny sadelkammare och det kommer att bli dyrare än jag trodde,så min tanke är att man kanske skulle kunna ta ut en mindre summa av tjejen .Ska tillföra att det är oftast jag som fyller vatten och rullar in ny höbal vid behov, men som sagt det är ju inte gratis på alla ställen och elen kostar dock. Betet har vi inte börja använda oss av men även sen så kommer hästarna att ha fri tillgång på hö.Så vad tror ni att ni skulle kunna tänka er att betala? Självklart är terängen kuperad med skog och ängsmark och en ligghall finns oxå.

Sv: lösdriftshyra?

Det finns väl de som tar runt 500 för en lös drift i månaden.

Jag har lösdrift, men också tillgång till stallplats vid ev. skada eller sadling om det regnar eller när hovis kommer. plats för sadlar och täcken mm.
Jag betalar elen, eget vatten, allt hagmaterial (även sommar hagar)
saltsten och mineralbalja. Elaggregat mm mm.
Det tar jag 400 kronor i månaden för. Men då betalar hon sitt hö och allt hennes kraftfoder själv.

Varierar nog kraftigt beroende på var i landet man bor. Allt fr 300kr till 1500kr har jag hört (utan foder och strö).

I Kallhyra (el, vatten, hagmaterial och ev. stallförbättringar) betalade jag 300 spänn.
Foder, försäkring, hovis, utrustning m.m. betalade jag själv så allt som allt landade det på ca 1100 i månaden.. lite mer vintertid.
Betalar hon något alls idag?
Jag tolkade det som att hon inte gjorde det. Istället för att låta henne betala för din nya sadelkammare som står kvar även fast hon flyttar skulle jag ta ut en kallhyresumma varje månad.
Det skulle (tror jag) alla gå med på, men det är få (mej inräknat) som skulle ställa upp på att betala för något som du till syvende och sist bygger till dej själv.

Det hänger väl lite på vad ni kommit överens om från början? Hon kanske inte är ett dugg intresserad av att sponsra en ny sadelkammare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka