lösdriftsfunderingar

Sv: lösdriftsfunderingar

Är det bra att ha en helt öppen långsida? är det inte risk för att det blir för öppet, och blåsigt? Vi ska bygga en ligghall nu där öppningen är tänkt att vara mot öster. Eftersom det är träd runt omkring tror jag att den kan bli bra med en helt öppen långsida, men kanske är det bättre med två mindre öppningar?

För oss som har Islandshästar som använder lästallet för att komma undan insekterna (läs svidknotten) är det ingen bra lösning med öppen långsida. Vi vill ha mörkt i lästallet så att insekterna inte gärna tar sig in.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Okej. Vi kommer inte ha hästarna i den här hagen betestid, så insekter behöver vi inte ta häsnyn till. Snarare snö , regn och vind.

Personligen tycker jag inte att en helt öppen långsida alls är bra. Det är dock vad Länsstyrelsen anser är enda godkända alternativet till 2 ingångar.

Jag helt klart föredrar 2 skilda ingångar.

He,he..här får pållarna själva välja och de går aldrig in på vintern då vi enligt lag är skyldiga att ha lästall. Vid snöstorm och dylikt går de ut på stycket där det är som öppnast. Jag får väl anmäla dem hos miljö och djurskyddsinspektören i kommun :rofl: Sommartid användes det flera gånger dagligen.......

Rolle
på lösdrift

Personligen tycker jag inte att en helt öppen långsida alls är bra. Det är dock vad Länsstyrelsen anser är enda godkända alternativet till 2 ingångar.

Ja för så stod det i de allmänna råden nyss. Men du kan tala om för din LST att första juli ändrades det till ”en öppen långsida eller 2 större öppningar”. Första augusti ändras det igen till ”en öppen långsida eller 2 öppningar” utan utsagan ”större”. Det gäller för vännerna av detaljreglering att surfa runt på SJVs hemsida ofta så de hänger med i svängarna!

HH

Jo, men när man förprövar så får man ett beslut som gäller åtminstone för den byggnationen. Och det har jag! Så det blir 2 öppningar a la halvstor specificerad modell...

Du har ingen bild på detta? Jag skulle visserligen kunna ta en sväng förbi dig och titta istället, bor inte för långt bort?

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 245
Hästmänniskan Har 1 stor häst + en shettis som jag ska bygga lösdrift åt i sommar. Kommer att annonsera efter inackorderingar framöver och vill därför...
Svar
2
· Visningar
646
Hästmänniskan Jaha, nu skulle man vara laglig och duktig och skaffa tillstånd att ha ponnyridning/ridlekis i pytteminiskala (2-3 hästar). Det blir...
2
Svar
31
· Visningar
3 068
Senast: Mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar