lösdriftsfunderingar

Fillifjonkan

Trådstartare
Har 1 stor häst + en shettis som jag ska bygga lösdrift åt i sommar. Kommer att annonsera efter inackorderingar framöver och vill därför ha en lite större ligghall än vad mina två pållar behöver, ca 40 kvm hade jag tänkt mig.

Är det lagomt att ha 4*10m så att den blir långsmal?
Långsidan ska ligga mot söder, och jag hade tänkt att ha två öppningar. Är det bättre att dela av lösdriften så att det blir 20kvm på varje del och ha 2 öppningar i varje del?
Marken där ligghallen ska ligga har en svag sluttning. kan jag låta det vara så eller ska jag gräva så att det blir plant? Dräneringen borde ju fungera bättre om det sluttar.
Jag skulle vilja ha någon typ av plasttak för ljusinsläppets skull. Är det hållbart?
Visst finns det plasttak som ser ut som plåttak i utformningen?

Sv: lösdriftsfunderingar

Hur många hästar hade du tänkt att ha som mest i lighallen? Personligen skulle jag nog inte ha mer än två stora och en liten på den ytan och formen. Det blir ju som två boxar och en liten ponnybox om man ska jämföra med strl som dom har på stall.
Jag har 6*8 med ena kortsdan helt öppen. Som mest har jag haft tre unghästar och fyra shettisar där och det tycker jag var gränsfall till litet då.

Det är ju jättebra om marken sluttar lite för då blir det ju som sagt rätt bra dränerat. Men det ska ju vara så pass plant iallafall så att hästarna kan ligga ner bekvämt.

Det finns ju plasttak som är korrigerad (stavning?) men det är inte alls lika hållbart som plåt. Men det beror ju lite på belastningen också. Det man ska tänka på är att plast har lättare att spricka när det är låga temperaturer ute, och att snön är tung. Men man kan ju göra så att man tar hälften plast och hälften plåt? Men är det en så pass liten hall så borde inte ljuset vara nåt större problem - jag hade nog satsat på bara plåt.

//Mli

Jag vill ha max två stora inackorderingshästar på lösdrift. Alltså totalt 3 stora och 1 shettis.
Ska jag ändra formen då, typ 5m*9m? Blir det bättre? Hur stor tycker du att ligghallen ska vara?

Eftersom jag bor i norrland och har både mycket snö och kyla på vintern så får väl det bli plåt till tak.

Jag har 6*10m alltså 60 kvm till 2 st åringar och en stor och jag tycker det är väldigt lagom storlek till dem jag får känslan att det skulle bli rätt trångt på denna ytan med 3 fullvuxna så mindre än det skulle jag inte satsa på om jag var dig. Mina använder den väldigt mkt och det tror jag beror på just att de känner att de har plats blir lite gruff ibland mellan den vuxne och småungarna när busungarna är för jobbiga men de har då ändå plats att komma undan något jag tror är viktigt för biten att de skall känna sig trygga där.
Så mitt råd är bygg inte för litet hellre för stort.

Jag har precis byggt en ligghall, den blev 3.60x10 meter och där har jag två hästar, antagligen även en ponny över vintern. På taket har jag lagt in ett par plastlängor tillsammans med plåten, för att släppa in ljus. Som ett takfönster ungefär. Jag satte även en på framsidan (den delen som är stängd).

Kan se om jag kan få in bilder på den imorrn (om inte halvan som inte är färdig har blåst bort, jävlar vilken storm vi har här nu).

Det finns normer för storleken på lösdriften, har för mig att det är 80% av boxstorleken per häst.Har lösdrift på 4x15m och är godkänd för 12,6 islandshästar. Det har varit 11 st som max inne samtidigt utan problem. Har två öppningar, en mitt på långsidan och en på kortsidan. Eftersom den största anledninge til att de vistas i lästallet är att komma undan insekterna har jag det så mörkt som möjligt. De ställer sig gärna i de mörkaste hörnen när insekterna är som värst. Så för hästens skull ska du nog ha det mörkt ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jo, det där med minimi måtten vet jag om men jag är snarare instresserad av vad som fungerar praktiskt och vad som blir bäst för hästarna. Då jag inte vet vilka ev inackorderingshästar som kommer så är det ju svårt att veta vad som funderar.

Förmodligen blir det så att jag gräver bort ett par meter längs långsidan så att ligghallen blir 6*10 m, det borde ju räcka till. Frågan är om jag ska dela av den på en gång eller kanske jag ska vänta för att se vilka hästar som ska gå där. Ingångarna får väl bli två stora på vardera ände av långsidan. Vill inte ha öppningarna på kortsidan då det blåser mycket hos oss i östlig och västlig riktining.

Tack alla för era svar!:bow:

Angående det här med öppningar:
Finns det några krav angående öppningarna på lösdrtiften? Ska det vara två ingångar, en stor eller en "normal".
Eller räcker det med måttangivelserna på dörröppningarna?

I min kommun tyckte de att det var bra om öppningen var åt söder av den enkla anledning att det är mest sol därifrån in i hallen och den torkar upp lättare. ;) Tyckte åtminstone jag var smart. Jag ringde in till den som är ansvarig i min kommun flera gånger och rådgjorde med denne för att få så lite eventuella fel att åtgärda som möjligt. Tycker att jag fick många tips därifrån och kan råda de flesta att göra så innan man gör något.
Hörde innan att det var många här som haft problem när de kom ut kollade och att de var oresonliga, men jag har absolut inte upplevt dem så. Kan rekommendera att ringa dit innan.

Senast ändrad:

Marken där ligghallen ska ligga har en svag sluttning. kan jag låta det vara så eller ska jag gräva så att det blir plant? Dräneringen borde ju fungera bättre om det sluttar.

Jag har en svagt sluttande lösdrift och hästarna verkar trivas i den. Enda nackdelen är att det kan rinna in vatten i den övre delen av utrymmet om man inte dränerat noga och har bra hängrännor, om marken fortsätter att luta uppåt en bit utanför lösdriften. ( om du förstår hur jag menar )
Likaså bör du dränera ordentligt på nedersidan om det är en del av hästhagen, då vattnet samlas på taket och öser ner där, speciellt när det varit såna störtskurar som på sistone...:eek:
Bara något att tänka på! :)

Specifika krav på hur man löser problemen tror jag aldrig kommunen kan kräva, bara hur funktionen ska vara. De krav som styr utformningen är främst hästarnas krav. Det ska vara mörkt om de ska slippa insekterna, det ska vara torrt och ingen ranghög ska ensam kunna blockera ingången/arna bl.a.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

I min kommun tyckte de att det var bra om öppningen var åt söder av den enkla anledning att det är mest sol därifrån in i hallen och den torkar upp lättare. ;) Tyckte åtminstone jag var smart. Jag ringde in till den som är ansvarig i min kommun flera gånger och rådgjorde med denne för att få så lite eventuella fel att åtgärda som möjligt. Tycker att jag fick många tips därifrån och kan råda de flesta att göra så innan man gör något.
Hörde innan att det var många här som haft problem när de kom ut kollade och att de var oresonliga, men jag har absolut inte upplevt dem så. Kan rekommendera att ringa dit innan.

Ha öppningen mot söder eller väster skulle jag aldrig ha.
Hellre dränerar jag ordentligt, än har hela lösdriften full med insekter, som samlar sig allra mest på eftermiddagen och i kvällningen.

Angående det här med öppningar:
Finns det några krav angående öppningarna på lösdrtiften? Ska det vara två ingångar, en stor eller en "normal".
Eller räcker det med måttangivelserna på dörröppningarna?

Om man vill minska skaderisken på hästarna, är det definitivt bra med flera utgångar, så de kan smita ut och slippa bli inträngda och sparkade i ett hörn.
Enl. min erfarenhet fungerar en lösdrift bäst om den är avdelad, och med många utgångar.

Ha öppningen mot söder eller väster skulle jag aldrig ha.
Hellre dränerar jag ordentligt, än har hela lösdriften full med insekter, som samlar sig allra mest på eftermiddagen och i kvällningen.

Är det mer insekter för att öppningen är åt söder eller väster? Hur tänkte du då? Min erfarenhet är väl att hästarna på sommaren använder ligghallen på dagen i de flesta fall.

Jag har en ligghall på 8 *10 meter. som mest har jag haft 3 stora hästar och den ena hästens föl där. Fölstoet var högst i rang så hon och hennes unge var oftast inne. Sen hade jag en valack som var lite elak mot det andra stoet som ofta blev utkörd. Det är bra att ha ligghallen avdelad så att den ranglägsta hästen kan stå under tak utan att bli utkörd hela tiden

Anledningen till att jag frågar är att en jag vet fick påhälsning vilka ansåg att han skulle åtgärda sin lösdrift som "bara" hade en ingång så att den fick två ingångar.
Dom kom självklart tillbaka för att kolla så att han hade åtgärdat problemet.:confused:

Precis som du beskriver hade jag tänkt att göra :)! Dränera ordentligt runt hela samt även framför ligghallen då den även ligger bredvid insläppet till hagen.

Men hos oss kräver LST att vi måste ha minst 50mm isolering i taket..

Så då faller plasttak för ljusinsläpp bort fort..

Tänk bara på att om du ska ta emot inackorderingar (och redovisa som näringsverksamhet) krävs paragraf 16-tillstånd. Och då i sin tur krävs att du förprövar din byggnation hos Länsstyrelsen, vid ett visst antal hästar TOTALT på fastigheten. Och då i sin tur kommer de att säga att ett naket plåt/plasttak inte är godkänt, samt ha ungefär 2072 andra synpunkter på din byggnation och dina ritningar.

....

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 245
Hästmänniskan Har 1 stor häst + en shettis som jag ska bygga lösdrift åt i sommar. Kommer att annonsera efter inackorderingar framöver och vill därför...
Svar
2
· Visningar
646
Hästmänniskan Jaha, nu skulle man vara laglig och duktig och skaffa tillstånd att ha ponnyridning/ridlekis i pytteminiskala (2-3 hästar). Det blir...
2
Svar
31
· Visningar
3 068
Senast: Mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar