Lösdriftsfrågor - väder, ridning, täcke m.m

dee79

Trådstartare
Jag får hastigt och lustigt hem mitt sto igen. Hon blev inte dräktig och ska därför sättas igång och bli riden. Jag får även hem en ny häst i december, ett årsföl, som ska gå på lösdrift och jag vill ha båda hästarna tillsammans.

Funderar lite på hur jag ska göra med stoet som ska ridas. Jag tycker inte om att sätta utrustning, som sadel, på en dyngsur häst om vädret varit dåligt. Vanligtvis när hon står uppstallad får hon regntäcke i olika tjocklekar på sig ute, men får stå naken inne i stallet. Fördelen är att hon håller sig torr, har fått mindre vinterpäls, vilket har hjälpt henne då hon svettas väldigt när pälsen blir för tjock (ponny från de karga hedarna). Jag tycker också att det har varit skönt med mindre päls så jag sluppit klippa, men tillräckligt för att hon ska kunna gå täckeslös ute om det är soliga och fina vinterdagar.

Det tar lite emot att ha täcke på dygnet runt.

hur gör och tänker ni andra?

Sv: Lösdriftsfrågor - väder, ridning, täcke m.m

Jag hade haft täcke på dygnet runt, men du kan få lika många svar som finns användare här. Man måste ju dock ha koll så hästen inte får skav el dyl. Gärna byta täcke ibland så att spännen och dyl inte alltid ligger emot på samma plats osv. Satsa gärna på ett kvalitetstäcke med riktigt bra passform och som inte är så tungt.

Jo, jag förstår att det kommer bli många svar av olika karaktär, men om man får höra hur folk resonerar - dvs de talar om varför de gör som de gör och tänker som de tänker så kan man ju bilda sig en uppfattning själv.

Flera täcken att byta med har jag redan funderat på. Fungerar det bra med sånt bogskydd under, eller skaver/trycker det? Hindrar rörelserna?

Jag har ingen erf av bogskydd, men enda gången jag haft skav är någon gång på våren i samband med pälsfällning och då är det svårt att undvika och ingen fara direkt om man har koll förståss. Jag upplever att vissa täcken med bogveck inte sitter så bra, i så fall ska bogvecket vara väldigt långt, dvs börja högt upp men det finns andra trådar om bra täcken tror jag. Gillar själv HW och Bucas.

Har man en häst med mamutpäls som man vill träna hårt får man ju ta det onda med det goda. Antingen låter man hästen gå med täcke, därav få mindre päls. Eller så blir den svettig och får stå inne mycket för att torka.

Själv har jag täcke på hästen. Jag skulle aldrig få för mig att lägga sadel på en blöt/smutsig häst och jag ser hellre till att köpa rediga täcken som passar så att hästen kan gå ut direkt efter ridning. Sen är det så att lite svett är ingen fara att släppa ut hästen täckeslöst med, ffa inte om vädret är fint utan en massa snålblåst o vind.

Jag har regntäcke och varierar undertäcket efter väder. Jag vill att hästen får lite päls. Brukar främst använda fleece/ulltäcken, och när det är som kallast - thermotäcke.

vi har välpassande andastäcken på dygnet runt som inte skaver, låter hästarna "vädra" en stund då vädret tillåter. hur tjockfodrat täcke beror på häst och om hästen är klippt.

har haft det så under några år nu och är nöjd med hur det fungerar. sadlar aldrig en blöt häst.

*KL*
Då försöker jag med att variera täcken som andas och sitter bra och hoppas att jag och pållan trivs med det!

Sommartid har vi täcke på de hästar (c:a 6 st) som har problem med eksem. Det har aldrig under alla år varit några problem med skav eller andra besvär.
Att rida i ur och skur har heller aldrig varit några problem. Använder syntetsadel numera.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

vi har välpassande andastäcken på dygnet runt som inte skaver, låter hästarna "vädra" en stund då vädret tillåter. hur tjockfodrat täcke beror på häst och om hästen är klippt.

har haft det så under några år nu och är nöjd med hur det fungerar. sadlar aldrig en blöt häst.

Från det ena till det andra. Det här med att inte sadla en blöt häst? varför gör man inte det? Jag gör heller aldrig det, men har egentligen inte riktig förklaring på varför jag inte gör det...

Jag har på ett täcke som fungerar bra att lägga på en blöt häst, dvs ett täcke som inte har bomullsfoder. Jag tycker att de täckena som har blank insida hindrar rörelserna minst, samt ger minst skav. Jag har valt att ha ett regntäcke och sedan ett stalltäcke under, då det är enkelt att tvätta stalltäcket ofta så att det håller sig fräscht och andas bra. Viktigt är också att rykta hästen ordentligt eftersom den inte får pälsen luftad lika bra under täcket.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Träning Igår fick jag hem min häst! Hon har tagit allt väldigt bra, men lite på tårna så klart. Igår var hon ute i hagen och så skrittade vi en...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Astrid1
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 546
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka