lösdrifts frågor

A

Aniie

får man har en häst på lösdrift om det inte finns någon ligghall utan en tät skog? är de inte lag på att ha ligghall? eller är de ja som fått för mig det.? visserligen verkade skogen väldigt tät och stor.

läste om ett ställe där dom hade tät skog och ingen ligghall och hästarna gick ute året om.

jag tycker man åtminstonde kan ställa upp ett litet vindskydd där som kan skydda sig..eller räcker skogen?

hehe är inte så insatt och därför frågar ja er,funderar på å ställa min häst där nämligen..

Sv: lösdrifts frågor

Jo, det är lag på att hästen ska ha ligghall på vinterhalvåret.
Den ska bestå av 3 väggar och tak, minst, och vara så stor att alla hästar kan komma in utan att trängas. Tror att det ska vara dubbelt så stort som en box per häst, men är inte säker på det.

Iofs tycker jag att ligghall är mycket viktigare på sommaren då hästen behöver den för att komma undan sol och flugor, på vintern används den sällan (om man inte fodrar där, brukar alltid vara nån häst som hoppas på mat i tid och otid:P).

Personligen tycker ju jag att skog borde räcka. Men sen kan det ju komma någon storm eller vad som helst och då ska hästarna ha en chans att gå in i ett riktigt skydd (även om de sällan använder det).

Är det bara lag på vinterhalvåret? Hade för mig att det gällde alla lösdriftsenheter...

Mina går bara in i lösdriften om det är varmt, myggigt och vindstilla.. eller för att bajsa. >.<

Bara vinterhalvåret..alla hästar på sommarbete behöver ju inte lösdrift:P

Ligghall ska vara 80% av en box dvs mindre än en vanlig box. Dva för två hästar ska du ha en yta på ca 15m2 ungefär.
Jag tycker att skog gott kan räcka men icke,sedan på sommaren är de INGEN lag på skydd alls :(

ok..hörde att det var större än en box, men tyckte att det var ologiskst:P
och jo..den där lagen är knepig..

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka