Lösdrift?

H

Havannis

Hej, jag har kina hästra på lösdrift och har absolute etts tall cokså att ah möjligheten att ah hästaran inne. Jag tlr det är bra att ha hästarna på lösdrift jag har dom ute dygnet runt ävemn på vinytern i kylan på nätterna, om man har täcken och bra "ligghall" så är det bättre för hästen tkr jag. Hästar är ju ursprungligen vilda opch då fanns det inga täcken och stall. dom får mer leva som hästar! :)

Vad tkr du om lösdrift? .)

Sv: Lösdrift?

Min häst går ute dynget och året runt, utan täcken eller skor.
Och han trivs super! :laugh:

Sålänge de har möjlighet att ta skydd i en ligghall bara så :banana:

Jag tycker det är skönt att ha ett varmt (ca +8) stall att ta in hästen i på vintern och under rusk-väder för att torka upp. Då slipper hästen ha täcket dygnet runt även fast den är klippt. Min häst har iofs aldrig stått på lösdrift vad jag vet (har förmodligen det som unghäst ändå) men han gillar sin box och jag har ingenting att klaga på med mitt stall. :laugh: Dom står ute ca 12h om dagen (lite mindre på vintern när det blir så mörkt och kallt). Däremot skulle jag gärna haft min häst på lösdrift under sommaren när han går i beteshage, men det skulle ändå innebära massa jobb eftersom han kräver stödutfodring med kraftfoder och även lite hö även på sommaren.

Jag tycker det är skönt att ha ett varmt (ca +8) stall att ta in hästen i på vintern och under rusk-väder för att torka upp. Då slipper hästen ha täcket dygnet runt även fast den är klippt. Min häst har iofs aldrig stått på lösdrift vad jag vet (har förmodligen det som unghäst ändå) men han gillar sin box och jag har ingenting att klaga på med mitt stall. :laugh: Dom står ute ca 12h om dagen (lite mindre på vintern när det blir så mörkt och kallt). Däremot skulle jag gärna haft min häst på lösdrift under sommaren när han går i beteshage, men det skulle ändå innebära massa jobb eftersom han kräver stödutfodring med kraftfoder och även lite hö även på sommaren.

jag har lösdrift + stall så om det skulle vara så att det verkligen är rigg vöder tar jag in hästrna, men lösdrift är absolute bättre för hästarna skulle mna fråga do skulle nog dom säga lösdrift iustället för stall tror jag :)

tkr det är både jobbigt och bra med lösdrift, jobbigt när hästen får så tjock & lång päls men samtidigt är det säkert roligt för hästen att gå på lösdrift. ;)

Jag tkr att du ska skriva lite segare så att man ser lite bättre vad du skriver ;)

Jag har ingen erfarenhet av lösdrift eller va man ska säga, men jag tkr det är bra så länge det funkar för en, hästarna mår ju lika bra på lösdrift som i stall antagligen..:D

Har egen lösdrift sedan 4-5 år tillbaka och kommer aldrig någonsin
mera stalla upp i box.
Mina går ut och in som dom vill årets alla dagar, de har fri tillgång
till hö och en ligghall att gå in i. Täcke är det bara tanten som får ha,
hon är 25 och fryser om det är kallt och blött. Men unge herrn blir
bara jävlig och grinig om han har täcke, så han får vara utan, och
sedan dess är han en Glad häst! :D
Barfota går de båda två så länge det är möjligt, blir det is så har
jag varit tvungen att sko och brodda, men i år ska tanten få prova
boots och alltså förbli oskodd. Målet är väl att bägge hästarna
så småningom ska slippa ha järnskor på fötterna på vintern. :)

Tips: barfotahästar behöver verkas på ett annat sätt än hästar
som skos, värt att tänka på har det visat sig. ;)

/ M

Lösdrift tycker jag väldigt mycket om, skulle inte tveka en sekund om jag hitta en bra lösdrift skulle flyttat ditt med en gång.
Trivs jätte bra där jag står nu, men tror det är väldigt bra för min ponny att röra sig hela tiden och ha fri tillgång till hö.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 911
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 958
Senast: Jojo
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 300
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama