lösdrift???

zazza girl

Trådstartare
kan en häst gå själv på lösdrift..???
det kommer finnas andra hästar i närheten men sen på kvällen få han ju vara själv...
kommer han klara det eller tror ni han måste stå inne med ???
e tacksam för svar......

Sv: lösdrift???

klart att det går men det beror mkt på hästens metalitet.
Hade häst i ett litet privat stall, stallägaren ville inte låta sin häst gå ute på nätterna under sommaren men jag ville att min skulle vara ute. Så vi provade en natt, ägaren bor precis vaid hagen o stallet s han skulle ta in honom om han började gnägga o fara runt, men han sket fullständigt i att han blev själv, han gick långt upp i hagen och var som vanligt. På morgonen när den andra hästen kom ut sprang han i full fart ner till grinden o hälsade men nä han skulle in på kvällen följde han inte ens med ner till grinden. Han låg även ner på näterna o sov.
Så visst går det, med rätt häst.

Om lösdriftsstallet är i anknytning till stallet där de andra hästarna är uppstallade, så att han kan se/höra dem även på natten så kan det nog gå. Men om lösdriftsstallet ligger en bit ifrån där de andra hästarna bor så finns det stor risk att hästen blir orolig och inte kan finna ro på nätterna utan måste stå och vaka konstant.
Så det beror helt på hur anläggningen ser ut.

Mia_R skrev:
Jag tycker det är grymt att lämna en häst kvar ute om man tar in de andra. :mad:
Jag instämmer med dig fast det kanske mest är mina egna känslor som styr....

Nja, med tanke på att hästen är ett flockdjur så tycker jag faktiskt att det är grymt att ta in alla andra och lämna en ensammen häst ute över natten. :(

Beror väl i första hand på hästindividen.
Av våra skulle en inte klara det, en skulle inte gilla det, en skulle gå ur hagen och strosa runt och en skulle inte bry sig det minsta.
Ungefärligen.

LIA

LIA skrev:
Beror väl i första hand på hästindividen.
Av våra skulle en inte klara det, en skulle inte gilla det, en skulle gå ur hagen och strosa runt och en skulle inte bry sig det minsta.
Ungefärligen.

LIA

Nja, det där kan du nog inte veta riktigt. Alla hästar visar inte direkt när de utsätts för stress vilket kan vara lite lurigt. Den kan verka lugn men sen bete sig annorlunda och reagera i helt andra sammanhang så att man kanske inte helt fattar sammanhanget.
Vi köpte en ponny som gått ensam drygt ett halvår men med hästar inom synhåll. Hon verkade inte stressad då. Men senare i livet var hon alltid hysteriskt rädd för att bli lämnad av andra hästar, bara för att ta ett exempel.
I sämsta fall kanske hästen verkar klara utmärkt att bli lämnad men börjar visa andra symtom på att inte må bra, rädsla, beteendeproblem eller ovilja att gå ensam på promenader. Hästar är som sagt flockdjur.

men jag tror vissa hästar klarar det bra. Min Charlie klarade det kanon, han har aldrig visat några stresssymptom, utan han är stark i sig själ´v. Inga problem att vara själv inne, rida ut själv eller gå promenader själv. Hanb visste att den andra hästen kom ut på morgonen o oroade sig inte för det.

Jag tycker inte att en häst i normalfallet skall gå ensam i sin hage, oavsett om det är lösdrift eller ej, och oavsett om det finns andra hästar runtomkring eller ej. Hästen är ett flockdjur med många sociala beteenden som de knappast kan utöva "över staketet".

Jo, det kan jag veta. Har levt ihop med hästarna tillräckligt länge, studerat dom, umgåtts och sysslat med div konstigheter.
Den som inte skulle bry sig exempelvis, har gått ensam i olika miljöer och inte brytt sig, bl a på en häst-och-vagn-camping-resa. Den som skulle strosa runt, gör just detta långt från dom andra när hon får tillfälle.

Därmed inte sagt att dom inte skulle föredra sällskapet och av många anledningar skulle jag inte vilja ha hästarna gå ensamma. Men om alternativen vore stå i stall eller vara ute i hagen ensam...
Ja, nog skulle jag prova det sistnämnda.

LIA

Vi har 4 hästar och två av dem skulle jag egentligen kunna släppa ut lite tidigare på våren om vädret är fint, medan jag vill ha de andra två uppstallade lite längre. Till och med det drar jag mig för. Brukar jämka lite så att alla får gå ute dygnet runt ungefär samtidigt. Gillar inte alls att dela på flocken.

Det går säkert men min personliga åsikt är att det är fel. PÅ ngt vis känns de som amn lurar hästen. Först får han stå med lite kompisar i närheten sen tar man in alla utom honom. MEn jag vet inte..

*KL*
Detta gäller ensam uppstallad häst.

Jag köpte en ny kompis till min.
Men den var så :devil: elak mot min(som har kunnat samsas med alla hästar tidigare).
Den nöjde sig inte med att jaga bort min, utan jagade den runt hela hagen.
Min hade dessutom varit skadad. Så efter tio dgr lämnade jag tillbaka den(kändes som flera månader).

När vi lastade den andre så tittade min inte ens.

Han hade aldrig varit ensam förrut, men tog det bra.
Såg nästan lycklig ut.

Gi ck på bete med hästar i hagen brevid. Var sen uppstallad ensam en månad innan jag hittade en ungmärr.

Jag tyckte att min var dum mot henne. undrar om han hade tagit efter den andres betéende?

Fick sen klart för mig att hon var mkt dominant o kunde valla honom.

När hon kom farandes så flyttade man på sig, det gjorde valacken oxå.
Sen nöp han till henne i förebyggande syfte.
Är idag som storebror o lillasyster

zazza girl skrev:
kan en häst gå själv på lösdrift..???
det kommer finnas andra hästar i närheten men sen på kvällen få han ju vara själv...
kommer han klara det eller tror ni han måste stå inne med ???
e tacksam för svar......

Det beror väl antagligen på individen, även om jag tycker att det är lite grymt! Ingen av mina hästar skulle vilja vara ute själva i alla fall och ingen av dom andra i stallet heller. Mitt sto skulle antagligen inte få panik eller något utan stå i ett hörn och sura, men tycker det är lite elakt ändå.

*KL*
Hur kommer det sig att det är helt ok att lämna sin häst ensam i stallet hela dagarna vid ex. boxvila, med endast radion som sällskap, men att släppa ut hästen ensam i des naturliga miljö, det är nästintill bannlyst? :confused:

Helt OK är det väl knappast, men ibland måste man ju välja mellan pest och kolera. Att man vid boxvila ibland måste lämna hästen utan hästsällskap tycker jag är ett nödvändigt ont som gäller en begränsad tid, och skall inte alls rättfärdiga att man låter hästen vara utan sällskap jämt och ständigt.

Prova & se, helt enkelt. Annars kanske du kan låna en shettis eller liknande som sällskap? Sällskap är ju ändå det bästa..

Vem har sagt att det är ok? :confused: Det är väl en nödlösning och knappast något man rekommenderar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30