Jaffa83

Trådstartare
Hur viktigt är det för ett föl som går på lösdrift att den har jämngamla kompisar?

Mitt föl födds om ca 4 veckor och komemr då gå med sin mamma i dalarna tills den är avvand. Sen är det mening att jag skall ta hem den och den skall gå på lösdriften i stallet. Nu går det en blandning av hästar där men alla är äldre.

Skall jag försöka hitta hitta annan lösdrift där det finns jämnåriga kamrater till den eller kan jag låta den gå där "själv". Det skall betäckas ston i stallet så den kommer få sällskap av yngre häsatar sen. :confused:

/Linda

Sv: Lösdrift

Beror en del på hur lösdriften fungerar. Hur man gör när hästarna ska äta så att den verkligen får den mat och matro den behöver. Så unga hästar brukar ta ganska lång tid på sig för att äta. Men det beror ju en del ras och foder också vad den behöver. Likadant att den kan få vila tillräckligt.

Sv: Lösdrift

Tycker att det är jätte bra att du ska ha lösdrift! :D Det ultimata är ju att den har jämnåriga lek kompisar så att den kan busa ordentligt, men det finns ju äldre hästar som gärna leker också. Däremot är det bra med äldre hästar eftersom de tar hand om de mindre och uppfostrar dem. jag har nyss köpt en ponny (som är två år)som bara har gått med en lite yngre häst när de var mindre. Och hon är väldigt jobbig i hagen för hon vet inte hur häst språket fungerar, hon förstår inte alls när hon gör fel...:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama