Lösdrift?

N

Nossan

Vårt kollektivstall skall gå över till det efter konstens regler. Ligghall. Stor hage, fri tillgång till grovfoder. Men, min är en lågrangad skimmelvalack, får han det mer jobbigt med att hålla sin plats om de andra blir klåiga på honom eller brukar det ordna sej med sån´t (orolig matte). De skall släppa ihop ston och valackar. Han är matglad, kommer han att bli som en fullmatad fästing eller ger det sej? Han tillhör de skitigaste gyttjebrottarna - men ständigt täckad på lösdrift är väl inen bra idé. (Jag brukar ha honom oklippt och otäckad (när vi promenadred mest), men nu i år är han klippt med täcke - har kunnat träna mer regelbundet pga detta. Jag vet inte hur jag skall göra? Prova lösdrift eller flytta?:confused:

Sv: Lösdrift?

Prova lösdrift! Såklart. ;)
Jag har lösdrift med ett gäng tjejer och det har blivit väldigt bra. Min häst rids och tränas som vanligt.

Låg i rang
Det är en fördel att ha lite kunskap om hur hästar fungerar i vilt tillstånd. De kan verka grymma men deras värld ser inte ut som vår och de vet precis vad som gäller. Det är viktigt att man inte jämför dem med vår etik och moral för de fungerar inte så. Om din häst redan är accepterad av hästarna så kommer han förmodligen inte bli utstött om inte den hästen som blir ledare börjar sortera (men jag tror ändå inte att detta är något att oroa sig för). Dock brukar detta bara vara i början och sen accepteras de mer och mer eftersom. Men jag tycker inte att du ska oroa dig mer med hästen på lösdrift än som installad.
Ranglåga hästar (som inte kämpar mot högre höjder) brukar accepteras efter som att de håller sig i ordningen. Det är värre med bråkstakarna.

Matvrak
Jag tycker att de flesta hästar är matvrak. :p
Efter som att din häst dessutom är låg i rang så kommer han inte kunna ta över maten och käka i godan ro hela tiden heller.
Det finns folk som säger att deras hästar äter så mycket att de inte kan gå på lösdrift. Jag har själv aldrig sätt det men jag har ju inte sätt allt heller. Det är iaf ingenting du bör tacka nej till lösdrift för innan du vet. När hästar vet att det alltid finns mat att få så brukar de lugna ner sig. Hur fungerar han under betet?

Täcken
Fem av våra sju hästar har täcke. Jag anser att om man inte ska rida hästen så bör man prova utan täcke. Men en del hästar får helt enkelt inte tillräckligt med päls - tack vare vår trogna avel.
Jag har täcke på min för att jag inte har tid att torka blöt mammutpäls i två timmar innan ridning. Jag rider iof inte med sadel, men det gör min syster, och jag skulle aldrig lägga sadel på en blöt häst. Dessutom vill jag gärna att han inte blir för pälsklädd efter som att jag inte heller har tid att torka svettig mammutpäls efter ridning (man täckar aldrig en blöt häst).

Min tanke var att använda regntäcke (+fleece) största delen av vintern för att jag ändå ville att han skulle få päls. Det blev dock problem när det enda som passade för tillfället gick sönder strax före jul och pengarna inte räckte till för lagning. Därför har han gått med vintertäcke nu.

Efter som att du har klippt häst bör du fortsätta med vintertäcke om du haft det hittills.

Något du bör tänka på är att ha extratäcken - om det du har går sönder eller blir blött. Jag har hittills inte varit med om något täcke som läckt in vatten men det kan ju ske. Iof har väl de flesta alltid exra täcken men det är ju ännu viktigare nu när ni inte kan ställa in hästarna i något varmstall.

Min erfarenhet av lösdrift är att det är enkelt, ekonomiskt, effektivt och mycket mycket bra för hästarna. Min häst mår mycket bättre nu och trots att han är ranglåg är han mycket populär bland de andra. Han är bättre i benen och fungerar bra i ridningen. Vill gärna komma in men går lika glatt ut i hagen igen och vill inte sova inne. Absolut värt att prova på.

Prova lösdrift!! :) Jag rekomenderar verkligen detta! Har haft mina hästar i box och spilta och skulle aldrig byta tillbaka! Har fyra egna hästar av olika ras, åldrar och kön, och de trivs som fisken i vattnet! :D Hästarna mår bättre både psykiskt och fysiskt. Tänk på hur hästar är skapta och lever i de vilda, jag gör allt för att mina hästar ska få ha det så "naturligt" som möjligt. De är skapta för att röra sig och att äta de flesta timmar på dygnet. I lösdrift får man dessutom lite gratis motion då de klättrar omkring, alla mina har blivit mer musklade sen de började gå på lösdrift, de har också bättre grundkondition, och när de går utan täcke så blir de mer motståndskraftiga. Och de har aldrig varit sjuka. De är mjuka och fina i kroppen, aldrig stela och får aldrig gallor (som de tidigare fått då de stått inne). Dessutom har min arab varit "misshandlad" tidigare och ganska stressig pga detta. Hon e super lugn nu.
Jag var också orolig över att de skulle bli feta, särskilt då min andalusier lätt går upp i vikt, men det är mest i början, sen lär de sig att de inte behöver kasta i sig maten och de står och tuggar lite när de känner för det.
Rangordningen behöver du inte vara orolig för, de skapar sin ordning bättre då de går tillsammans dygnet runt, och mat finns det ju alltid (ledar hästen måste ju bli mätt någon gång och flytta på sig...). I våran hage har vi det utplacerat också, så att ingen ska bli bort jagad. Och vad det gäller ligghallen, så är vara hästar nästan aldrig där, de går mest dit för att göra sina behov, annars trivs de bäst ute, även fast det regnar och blåser.
Jag tränar mina hästar regelbundet, rider western (tävlar andalusiern) och kör, och det fungerar utmärkt även fast de har päls som isbjörnar. Blir de svettiga kan de ju få ha täcke på sig för att torka upp i så fall.
Tycker verkligen att detta är något som du ska prova! :banana:

Oftast så fixar hästarna det bra. Ledarhästen brukar låta de andra äta samtidigt, och dom står inte och äter hela tiden. Det kan se ut så eftersom att det oftast står någon häst där vid höbalen, men det är olika hästar hela tiden. De lågranga äter oftast när ledarhästen exv. vilar (men de flesta ledarhästarna brukar låta lågranga äta, det brukar vara värre mellan de som är under ledarhästen och de lågranga). Har dom dessutom fri tillgång så inser dom snabbt att maten tar inte slut så dom äter en stund och vilar/busar en stund. En häst som får sina 3 kg´s-hög äter oftast upp allt på en gång så att ingen annan äter upp det.
Jag är FÖR lösdrift, så lycka till!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka