S

Sana

Hej!
Jag är på gång att köpa häst + ponny. Funderar på lösdrift. Är det någon som har en aning om var man kan få bra praktisk information? Hur stor yta för häst och ponny? Vad ska man tänka på vad gäller vindskydd? Behöver man ha olika hagar på sommar respektive vinter? Annat att tänka på?
Mvh
Sana

Sv: lösdrift

Har lösdrift åt mina hästar och det finns särskilda bestämmelser hur stort vindskyddet ska vara. Den informationen kan du få tag på hos din kommun eller hos jordbruksverket.
Hagen som mina hästar går i på vintern är inte så jätte stor så den blir ganska sönder trampad, men jag har andra hagar som dom går och betar i hela sommaren.
Jag ska släppa dom på bete nästa vecka sedan går dom i olika
hagar i sommar och betar ända fram till september (beroende på betes tillgång förstås).
Så när vinter hagen nu blir stående är det bara att ta ur skiten som ligger i den. Men man ska även mocka ur lite skit på vintern också och hålla efter.
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sv: lösdrift

Tack!!!! :)
Har tillgång till kuperad del, ravin, gammal betesmark och åker (kanske går att göra betesmark av !?!?!?) Borde väl funka....

Mvh
Sana

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 265
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar