Tidigare -eh...i vintras faktiskt- hade jag haft min ena pålle inhyrd hos tanten som hade MÅNGA hästar på lösdrift,då hade dom ingen typ foderhäck eller liknande och tanten fodrade dem endast 4 GGR per dag,fast det ska va fri tillgång, och då får man ju bygga en sån där foderhäck eller liknande... Men då hade inte tanten byggt klart vindskyddet riktigt, taket blåste liksom bort...
Och nu har jag två pållar (den andra köpte jag i mars),som går på sommarbetet...Och jag ska hyra egen mark att ha dem på lösdrift under vinterhalvåret med tillgång till ett fungerande vindskydd,och även ska ha en ponny till på foder. Och då ska jag bygga en sån där foderhäck med tak,så inte det regnar rakt ner i hösilaget.
Men det här med hösilaget som man lägger ute under vintern möglar inte lika fort,eftersom det ä minusgrader ute,ju.
Man får lov att titta till att det finns maten kvar hela tiden,så inte dom går utan även vatten!!
Jag har aldrig haft mina pållar (fast shettisen hade gått på lösdrift tidigare,oxå) på lösdrift tidigare, och detta ä ju första gången som jag har mina nu,fast nu till vintern ä det jag som har ansvaret själv vilket jag tycker ä bättre för då bestämmer jag om hur mina pållar ska ha det och dom ska ha fri tillgång på grovfoder -hösilage (eller vanligt finthö) och halm- samt får dom oxå kraftfoder,som jag häller i varsin hinkar som dom äter ur under taket alltså. :smirk:
Jag fodrade mina pållar med kraftfoder EN gång per dag, men då behövde dom inte få så jätteMKT kraftfoder alls,för dom äter oxå grovfodret.
Dessutom tränas dom inte, och dom ä bara skogsmullar,ju...
Använd lite fantasin för det här med foderhäck-bygge, jag hade tänkt bygga en sån som fåren har,men jag tänkte på min lilla shettis,han behöver äta ur,så det får bli ngt liknande iaf.
//Carolrita