K

kickapoo

Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter ang lösdrift med fri tillgång till hö/hösilage. Ni som har hästar så, kan ni inte skriva hur ni gör rent praktiskt med fodret. Har ni foderhäck? Köpt eller byggt själv? Fungerar det med silage, eller fryser det? Möglar hö lätt om det är fuktigt? Ja allt ni kan tänkas vilja dela med er.

Vi ska prova med våra hästar i höst. De är fyra stycken av olika raser, så det skulle även vara kul att veta vad det är för hästar ni har. Samt om de blir fetare än vanligt, får mer päls och om alla andra fördomar som finns.
Tack på förhand!

det enda jag kan bidra med är att självklart sätter dom mer päls.

och att en häst som har fri tillgång på mat, och som vet att det alltid finns mat, äter mycket långsammare och mer sporadiskt än en häst som får "måltidsportioner". i början äter hästen väldigt mycket, men den lär sig efter en tid att det finns mat, och tar det lugnare..visst blir som kasnke lite tjockare, men då får man väl motionera mer :cool:

Jag ger fri tillgång till hösilage och det funkar kanon. Ställer in en stor rundbal i hagen och skär av toppen av plasten. Sen tar jag bort plast vartefter.
Här blir det mycket kallt, så balarna håller sig fräscha (har ju bara två hästar så en rundbal räcker ca 2 veckor). Det fryser inte på vintern om det är torrt nog (hösilaget alltså).

tillägg: glömde svara på några frågor :) Jag har två kallblod, en nordsvensk och en kbltr. Dom får helt klart rejält med päls vilket jag tycker är suveränt. Annars skulle jag aldrig våga låta dom gå ute hela tiden. Feta blir dom absolut inte, ialla fall inte om man tränar som vanligt vilket jag gör. Första balen kan det bli lite hetsätande, men det går snabbt över när dom ser att dom har mat hela tiden.
Jag har bara sett fördelar med lösdrift, hästarna blir väldigt pigga och mår bra. Jag tror att friska hästar kan gå på väl anpassad lösdrift oavsett ras (lite beroende på var man bor) kanske med undantag för dom allra ädlaste varianterna.
Lite extra besvär med vatten på vintern och torkning efter ritt är det, men det är det väl värt!

:D
Tidigare -eh...i vintras faktiskt- hade jag haft min ena pålle inhyrd hos tanten som hade MÅNGA hästar på lösdrift,då hade dom ingen typ foderhäck eller liknande och tanten fodrade dem endast 4 GGR per dag,fast det ska va fri tillgång, och då får man ju bygga en sån där foderhäck eller liknande... Men då hade inte tanten byggt klart vindskyddet riktigt, taket blåste liksom bort... :crazy:
Och nu har jag två pållar (den andra köpte jag i mars),som går på sommarbetet...Och jag ska hyra egen mark att ha dem på lösdrift under vinterhalvåret med tillgång till ett fungerande vindskydd,och även ska ha en ponny till på foder. Och då ska jag bygga en sån där foderhäck med tak,så inte det regnar rakt ner i hösilaget.
Men det här med hösilaget som man lägger ute under vintern möglar inte lika fort,eftersom det ä minusgrader ute,ju.

Man får lov att titta till att det finns maten kvar hela tiden,så inte dom går utan även vatten!! ;)
Jag har aldrig haft mina pållar (fast shettisen hade gått på lösdrift tidigare,oxå) på lösdrift tidigare, och detta ä ju första gången som jag har mina nu,fast nu till vintern ä det jag som har ansvaret själv vilket jag tycker ä bättre för då bestämmer jag om hur mina pållar ska ha det och dom ska ha fri tillgång på grovfoder -hösilage (eller vanligt finthö) och halm- samt får dom oxå kraftfoder,som jag häller i varsin hinkar som dom äter ur under taket alltså. :smirk:
Jag fodrade mina pållar med kraftfoder EN gång per dag, men då behövde dom inte få så jätteMKT kraftfoder alls,för dom äter oxå grovfodret.
Dessutom tränas dom inte, och dom ä bara skogsmullar,ju...

Använd lite fantasin för det här med foderhäck-bygge, jag hade tänkt bygga en sån som fåren har,men jag tänkte på min lilla shettis,han behöver äta ur,så det får bli ngt liknande iaf.

//Carolrita

:D
Glömde tillägga vad jag har för hästar..En liten varmblodstravarmärr och en shetlandsherre..Och så ska jag oxå få en shettis till på foder som kompis till lillgrabben :D

//Carolrita

Sv: lösdrift

Jag hade gärna velat veta hur man bygger en bra foderhäck utan tak för dagsvistelse bara..

Tror ni det funkar om jag tar pallar och sätter litet staket runt om så de inte trampar i den och skadar sig, eller de kanske går över ändå, men för högt kan det ju inte va de måste ju nå..

Hmmm..

Några tips från kloka människor??:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar