Hur bygger man en lösdrift så att hästarna faktiskt vill använda den till annat än toalett?? Något speciellt läge??
Placera den en bit ifrån mat och vatten. De bajsar mest där de utfodras.
Hagen i fråga är ca 3 hektar, lite kuperad och framförallt så är det mest skog. Det var bara skog tills Gudrun och Per var framme, så terrängen är ganska jobbig att gå i än så länge. Det kommer bli lite lerigt vid grinden, och några av stigarna kommer vara lite leriga, men i övrigt tror jag att hagen kommer klara sig väldigt bra.
Våta marker tar värst skada, de kommer att trampas sönder och det kan bli djupt vid grinden eller utfodringsplatsen. Placera gärna utfodringsplatsen på en hög/torr plats. Ha gärna fler grinda, så att ni kan variera vart ni går ut om marken skulle ta mkt stryk under den lerigaste perioden.
Tanken är att göra lösdriften 5*4 meter stor än så länge då det bara är 2 hästar som kommer vara där.
På jordbruksverkets hemsida finns info om hur mkt utrymme det ska vara per häst. Ligghallen används enligt min erfarenhet oftast inte på vintern utan mest på sommaren när de behöver komma undan från flygfän och solljus.
Har ni några knep eller vet saker som är viktigt att tänka på som man lätt glömmer?
Thermobar är otroligt bra. Att slippa fruset vatten gör det så mkt lättare.
Om du bara har 2 hästar i lösdriften skulle jag bygga 2 höhäckar och fodra för hand varje eller varannan dag. Bygg den så att fodrat kommer upp från marken och att ev regn kan rinna ur dem och inte samlas i botten med höet. Min erfarenhet är att det inte är någon nytta att flytta runt höhäckarna. Marken tar väldigt snabbt skada där hästarna utfodras så att flytta runt häckarna under vintersäsongen gör bara att man sabbar mer mark än nödvändigt tycker jag. Ställ dem så torrt du kan bara.
Som sagt, placera vatten och mat en bit ifrån ligghallen och fodra inte inne i den om du vill att dom låter bli att bajsa där. Om du bara har 2 hästar kanske du inte kommer att behöva mocka hagen så mkt, men har du fler kommer du att behöva göra det. Då kan det vara smidigt att de bajsar just i hallen så blir det lättare att sköta mockningen regelbundet. En lampa vid hallen är bra då, om man måste mocka kvällstid.
Låt ligghallen bli luftig, lämna gärna glipor mellan plankorna eller lämna en öppning mellan tak och vägg. Då kommer vinddraget att kunna dra igenom hallen och det hindrar att det yr in snö och regn trots att ingångarna är stora.
Sen tycker jag att otäckat är mycket enklare än täckat. Men det får man ju anpassa efter hästarna. Om man täckar tycker jag att det är bättre med lager på lager än ett tjockt vintertäcke. Delvis för att det oftast blir mindre tungt, delvis för att det blir mkt slitage på yttertäcket så det kan behöva bytas (det är billigare att byta ett regntäcke än ett helt vintertäcke), man kan också behöva ta in och torka det ibland och ett regntäcke torkar fortare, plus att man har råd att ha flera extra att byta mellan. Sen kan man också anpassa tjockleken på täcket genom att ha olika undertäcken, fleece, ull och thermo - och dessa kan man ju också då torka snabbt och byta mellan om nåt blir blött. Har funkat bäst för mig när jag hade täcke. Och bogskydd är ju himla bra för att förebygga skav.