annaulvklo

Trådstartare
Om man har en ponny som går på lösdrift och man kanske ska hälsa på sin mormor och morfar eller nåt bara ett exempel,men vi säger att man ska iväg två dagar går det då att lämna hästen på lösdriften då?SNÄLLA behöver verkligen eran hjälp!:confused:

Sv: lösdrift

Händer det något så är det när man är borta.

När vår stallägare åker bort och jag lovat se till stona i sommarhagen så är det alltid något.
Halt föl så man får hämta transport och ta hem sto och föl.
Älg genom staketet så att man jagar 7 hästar på grannens nyanlagda gräsmatta, inte kul när ens korsband gick av veckan innan.

Du måste ju givetvis ha någon kunnig som ser efter hästen när du är borta. Tänk om den gör illa sig samma kväll som du åker och står och blöder tills du kommer hem? Eller att den har fastnat i tråden el.dyl.

Jag upplever nog att hästar på lösdrift har ännu större skaderisk än hästar som står på box över natten så de behöver minst lika stor tillsyn som "boxhästar".

Någon vettig person måste givetvis se till hästarna minst en gång per dygn. De måste ju mat och vatten samt ses över så att de mår bra. OM något skulle hända med just din häst måste du ha "back-up" dvs en person som ser till att hästen får den vård den behöver. Det kan vara allt från att se om ett sår, gå med en häst med koliksymptom, ringa till och vänta på vet eller att lasta och köra till djursjukhus mitt i natten .... Detta är en del av ansvaret med att ha häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Sirap
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka