Lösdrift?

R

restless

Tänkte höra lite hur ni andra gör...
Stallet där jag har min häst är sålt, men jag har blivit erbjuden av nya ägarna att ha min häst kvar..
Dock blir det på lösdrift i så fall..

Är det någon här som har sin distanshäst på lösdrift?
Grabben funkar inte med att stå som i "vanliga"inack stall, där man e i box mer än ute, så vill varken han eller jag ha det..

Men.. jag har hört många tankar om det här med lösdrift..
Dels att dom mår som bäst i lösdrift, o håller sig friskare. Det är ju klart mest naturligt..

Men sen har jag även hört folk som definitivt inte tycker en arab ska gå på lösdrift pga dom inte ska fixa det fysiskt med kylan etc.

Sen även att en häst som tränas o tävlas på 50-80km nivå behöver stå inne för att tillgodose sig all näring o inte lägga enerigi på o gå ute..

Jag är kluven.. :confused:

Vad tycker ni andra? Kan tilläggas att vi bor i skåne, så e inte värsta vargavintern, även om vi har börjat få kalla vintrar nu.. o bytet kommer inte att ske förrän till hösten.

Sv: Lösdrift?

Jag har haft min arab på lösdrift i flera år. Det har gått ypperligt oavsett tid på året. Kylan brukar inte vara problemet, men om det är riktigt ruskigt med blåst och snöblandatregn eller liknande så kan han frysa, men då är det ju bara att lägga på ett täcke. Båda mina hästar har trivts toppen på lösdrift, de blir lugna och harmoniska och har ändå massor av energi.

Rekommenderas absolut. Dels är det bättre för hästen att kunna röra sig och är det kallt har de möjlighet att hålla sig varma genom att röra på sig vilket är en möjlighet de inte har i stall. Är det alltför kallt lägger man på täcket med tanken i bakhuvudet att hästen faktiskt redan har ett ypperligt skydd genom lager av päls och fett (så schamponera inte hästen under vintern för då tar du bort det skyddande lagret). När det är kallt ställer sig pälsen upp och isolerar precis som på andra pälsdjur. Man måste dock skydda mot vind. Du kommer antagligen se att hästarna ignorerar lösdriften mycket mer än vad du tror och är ute i de mest skiftande väder.

En annan fördel är rörelse och man har genom GPS studier kunnat se hur mycket en häst rör sig på olika ytor. En häst som går ute på 10 hektar rör sig i snitt 6 km per dygn (4.7 km på 2 hektar). Och att hästen rör sig ger ju andra fördelar och dessutom är det bättre för deras mentala välbefinnande givet att det finns andra hästar att vara med i lösdriften. Man slipper ju många beteendeproblem också på så vis.

Sedan får du ursäkta mig, men det där att en häst behöver stå inne för att tillgodose sig näring är nog något av det dummaste jag hört. Särskilt inte för tävling på så korta sträckor som 50-80 km och givet de andra fördelarna som solklart överväger.

Har inte Maria Hagman alla sina hästar på lösdrift!?
Dom går väl rätt bra även på längre distanser....

FPL

Mitt sto stod på lösdrift fram till denna vinter (vi hade för många hästar och för få boxar) hon gick upp till 120km utan problem. De brukar även få gå ute dygnet runt sommartid. Jag stallar då upp ett par nätter innan tävling för att de ska hinna vila lite.

Vid riktigt skitväder brukade lösdriftshästarna få "låna" boxar i stallet på dagarna för att komma in och vila och torka. MEN de stod hellre ute i rusket än gick in i sin lösdrift. Den använde de väldigt mycket, de brukade komma ut sömndruckna med halm överallt på morgonen därifrån när man var upp med foder!

Maria H-E har vad jag vet boxar till sina.

Senast ändrad:

Jag har lösdrift till mina, har haft allt från föl unghästar upp till 160 kms häst.

Dock har jag box om det skulle behövas men den står oftast tom

Hästen är ju sällan (eller aldrig) i högsta tävlingskondition när det är som kallast :) Här i Sverige iallafall. Araber fryser inte mer än andra hästar..

Om både du och hästen trivs på stället tycker jag att ni absolut ska testa lösdriften!

Om man behöver ha lindor och dylikt på natten på sin tävlingshäst, blir det ju lite meckigt..Jag skulle av säkerhetsskäl inte ha det på en häst i lösdrift.

Ah! kanon! Tack för alla svar! Ni verkar tycka som jag:)

Var o kolla på en stallplats igår.. Där tas hästarna ut 07 o in 17. Hela året runt.. Usch!
Va väl i stort sett då ja bestämde mig för att det blir lösdriften.
Han kommer nog o trivas utmärkt med det. O shettisen som han är så kär i följde med i gårdsköpet, så nu kan han fortsätta mysa med henne:love:

Jo.. det där med näringen förbryllade mig lite också..:cool:

Jag hade min arab på lösdrift, han tävlade tom 80 km utan problem. Huvudsaken är att lösdriften är välskött med god planering och bra hygien runt matplats och vatten. Rutiner med mockning av ligghall och hage är också viktigt. Blir det blötväder en längre period så finns risken att hästarna står mycket i lera och vatten vilket kan ha negativ påverkan på bla hovarna. Det bästa är att kolla in en lösdrift när vätan är som värst så man får veta hur illa det är. Under torra perioder och vintrar med snö/kyla är det sällan problem.

Jag är medryttare hos en av sveriges framgångsrikaste distansryttare där 2 hästar går ute dygnet runt, året runt. Sommartid går alla hästar ute dygnet runt när vädret är bra, de stallas in några nätter innan tävling.

Araber är tåliga för både kyla och värme men det finns såklart undantagsfall som inte klarar av lösdrift.

Intressant det med GPS´n, själv har jag inte markt mycket rörelset på vinter halv året trotts att dom har haft tillgång till 5hk. skog.
Det kan beror på dessa sno rik vinter, det gå åt för mycket energi att gå en dags runde och kräffsa främ smuler.
Dom verka tryffs med att få sina ranson, jäser några timmer tills nästa ranson kommer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 271
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 104
Senast: Cilla
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 609
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar