Lösdrift vs stall

Sv: Lösdrift vs stall

ullis25 skrev:
Hej! Ni som har lösdrift till era hästar, har ni så stora hagar att dom är i samma både vinter och sommar? Funderar själv på och ha lösdrift till en nordis och en mindre häst, men jag har inte så mycket mark till vinterhagen.. hur stora är era vinterhagar och ungefär hur stora tror ni de bör vara? sommar bete finns på annat håll, så det är just vinter hagen som jag funderar på. Har läst om att hektar är lagom till en häst, men då gäller det ju sommar betet som ska räcka. så en vinter hage borde ju kunna vara mindre....
Behöver tips och råååååd!!!
Jag har nog inte en hel hektar åt mina två hästar, vet faktiskt inte hur stor hagen är direkt, (är dock inte liten heller). Men den duger för mina hästar iallafall. De kan busa runt, har lite skog att dona runt i osv. Det viktigaste är nog som sagt att den är stimulerande. Har själv en nordis och ett litet varmblod.

Om du tittar på den översta bilden så ser du att det är två ingångar i containern, dvs det är själva lösdriftstallet ja.

Runt själva stalldelen och ner mot ingången (lösdriften är på 4 ha) så har ägaren anlagt en massa grus osv..så marken är alltid, alltid torr..hur mkt det än har regnat eller hur mkt slask det än är.
Det är perfekt!

Jag har inte kvar min kille men då var det 5 buspojkar i varierande åldrar som gick där och 2 ggr i veckan kördes det in en ny ensilagebal..den placerades lite olika men här i Göteborg är det sällan snöstorm..
(fast denna vintern har verkligen varit Norrlandslik..;) )

Som du ser så är det skog runt omkring själva stallet så någon storm blir det inte för alla höga granar skyddar denna "cirkel"..
Däremot har jag aldrig upplevt det som om hästarna skulle ha problem med att äta ute i snön. Tvärtom!

Ni som bara har lösdrift, hur har ni byggt till sjukboxen?
Funderar själv på lösdrift för 2 hästar,och skulle vilja bygga så det blir som två uteboxar med en avtagbar mellan vägg som man kan sätta upp om det skulle behövas en box, och att man gör 2 öppningar som skulle kunna fungera som öppning till varsin box, men någon form av dubbel dörr så att man kan öppna den övre delen om det är så att man måste använda lösdriften som 2 ute boxar..
låter det rörigt?? är i spånar tankar än men vad tror ni? skulle en sådan box vara godkänd som sjukbox?

Japp MNR, det räknas som lösdrift. Ska jag nån gång bygga så är det nåt rejält som detta - jag klassar inte en gammal glesad lada utan belysning som en funktionell lösdrift.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 412
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama