Lösdrift vad gäller nu?

C

crazy

Eftersom det skett så mkt förändringar försökte jag leta reda på om där skett något nytt ytterligare inom hästhållningen...som man kanske missat.

Nu hittade jag bara denna texten:

Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.QUOTE]

Men där står inte om NÄR...alltså vilken period som gäller?Förut var det angivet tror det var 1 april till 1 december eller nåt sånt?(*minnet*)

Men vilken period gäller nu?Samma eller?

Sv: Lösdrift vad gäller nu?

Betestillväxten räknas från det att hästen själv försörsörjer sig på bete utan tillgång till grovfoder genom fodring, men igår fick jag höra en väldigt skrämmande sak som vissa kommunder tillämpar.

Hästen skall tas in i stallet inom 12- timmars regeln, om så inte sker måste man bygga vindskydd för de extra timmar hästen vistats i hagen. På frågan hur länge hästen fick lov att stå inne blev svaret, hela dagen om man känner för det. :crazy: Så hagvistelse finns det alltså inget krav på för ett djur som rörelser är livsviktga för att den skall fungera i sin kropp?

Sv: Lösdrift vad gäller nu?

Visst är det idiotiskt!
Även om man har stall som hästarna är inne i under natten så får de inte vara ute från tidig morgon till kväll för då blir det längre än 12 timmar!!Slår vad om att den som bestämt detta inte ens har klappat en häst i hela sitt liv :mad:

Nu har jag både stall å vindskydd så jag slipper "åka dit" då mina hästar faktiskt får vara ute från morgon till kväll å endast är inne i stallet på nätterna :smirk
:
Jag tänker även på de som har sina hästar uppstallade å inte har makt att bestämma om det ska finnas vindskydd på gården, å hästen kanske måste vara ute så länge som möjligt, tex pga kvickdrag eller andra luftvägsproblem. :crazy:

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: stalll
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 224
Senast: stjarnfrugt
·
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård för att räknas som den inte vistas på lösdrift? En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama