Lösdrift under träning???

r_freddy

Trådstartare
Hej!
Nu håller jag på att leta stallplats till min lilla unghäst :)
Men funderar lite på detta med lösdrift.
Gillar själva tanken att de får vara ute så mycket som möjligt men hur fungerar det med hästar som går ganska mycket träning?
Hoppas någon kan hjälpa mig :confused:

Sv: Lösdrift under träning???

Halloj! Min erfarenhet av lösdrift är att hästarna klarar det bättre än vad vi människor tror. Har haft hästar på lösdrift i ett tio-tal år, de flesta raser, har just nu hbl och nsv, men har oxå haft eng och arabiskt fbl t ex.
Tycker mig märka att hästarna blir väldigt lugna och harmoniska, och att ha hästarna i träning när de går på lösdrift ser jag inte som något hinder. Rider mina hästar så gott som dagligen året om, en gång i veckan i ridhus. Har faktiskt inte täcke på de speciellt mycket, nästan enbart när jag kommer från ridhuset. Upplever att hästarna får en annurlunda päls än "innehästar", vilket gör att de torkar ganska fort även om de blivit rejält svettiga vid uteritt, pälsen blir liksom "fluffigare" och efter någon kilometers avskrittning på hemvägen är de torra.
De äter kraftfoder en eller två gånger om dagen beroende på behov, har fri tillgång på hö.
Har uder dessa år aldrig upplevt något negativt med den här hästhållningen utan upplever att både hästar och människor mår bra av detta. :banana:

Vill bara nämna att en av Sveriges ledande travtränare håller sina hästar på lösdrift, även tävlingshästar och enligt min erfarenhet tränas travare bra mycket hårdare än någon ridhäst!!!
Fördelarna är ju enorma med lösdrift, förutsatt att det är en bra sådan. Finns ju skräckexempel med hästar som saknar fri tillgång på stråfoder, samt bädd i ligghallen...
Men jag tror att det fungerar jättebra!!!

Har oxå positiva erfarenheter av lösdrift och träning. Använder inte heller täcke ofta utan slänger på ett regntäcke med fleece när de är svettiga så de får torka.

Hmmmmm ! Låter ju som att det skulle fungera :)
Det vorre absolut bäst om han kunde vara ute så mycket som möjligt.
Ska ringa på några annonser nu :bow:

Jag har alla mina hästar på lösdrift, min fd tävlingshäst som gick/går på elitnivå i distans gick också ute dygnet om, året om.

klart du kan ha din häst på lösdrift! det är ju bara naturligt, dock är det ju bra att vänja unghästen vid stall om man tänkt att ha den uppstallad senare, men det går ju att vänja den vid senare oxå!

skulel vilja påstå att alla hästar kan gå på lösdrift - året om - helt och hållet.
hästar är ju gjorda för att ströva omkring (2-4 mil om dan i frihet)
om man sen är "rädd" att hästen gör sig illa eller fryser kan man ju köpa hockeyutrustningsskydd och 20 täcken.
vad jag försöker säga är att lösdrift passar alla - att det är vi människor som lägger bara ser genom våra egna ögon: "hur skulle jag känna om..." men hästar har päls, trivs för det mesta bäst utomhus osv.

sen är jag nog nästan säker på att hästarna blir mer tåliga om de får vara ute och vara med om regn, rusk, snöstorm osv. samt gå över stock o sten (om det är bra terräng vill säga)

go for it!:bump:

Mina hästar har inte tävlats speciellt hårt, men märren gick lätt ft, 120 hopp och LA dressyr, och bodde på lösdrift till sitt slut, 22 år gammal. :)

En kompis till mig äger en travare som är i träning hos en av Sveriges främsta travtränare. Den går på lösdrift och har gjort länge. Är fem år och har tjänat snart en halv miljon.

Jag har mina på lösdrifr och trivs super, men nu har de vissserligen vila men funkar lika bra under träning om inte bättre!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar med artros, finns det de som fungerar till någorlunda normal träning /ridning ev tävling? Hur håller man dom så...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: polly p
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar