Lösdrift-Täcken?

Sv: Lösdrift-Täcken?

Jag rakar för att min häst (också nsv) blir svettig av minsta lilla och torkar jättelångsamt. Hon hade isf behövt stå inne en 10-12h med fleece/ylle för att bli helt torr...

Samma med min nordis. Hon torkar inte, det tar nästan ett dygn! Inte direkt bra för huden, eller för hälsan (blir kall pga blöt päls, förkyld osv.). Sen är det väl inte särskilt bekvämt att gå runt och vara blöt i pälsen.

Jag har inte min häst på lösdrift men i KALLstall.
Hon går utan täcke oftast, men får täcke på sig (fleecefodrat regntäcke) om hon är svettgig (som hon blir trots att hon är klippt, det som är det, är att hon torkar MYCKET fortare som klippt). Eller om hon kommer in och är blöt, får hon ett fleecetäcke på sig så torkar hon på nolltid :idea:

Min häst stod på box och var helrakad, men så började hon hosta (har bronkit, har inte hostat på flera år) så det vart till att lägga på henne täcken och släppa ut henne.

Nu går hon med ett ulltäcke underst, ett thermotäcke samt ett 400 grams vintertäcke..

Har oxå en raggsocka :love: . Använder regntäcke med fleece när de är svettiga och ska ut igen. Inga klippta hästar där jag är trots att det även finns tävlingshästar av hög klass.

Tycker ni jag ska täcka dem även om de inte verkar frysa? :confused:
Här i Sälen är det ju rätt kallt på nätterna!
Ingen av dem vill gärna ha täcke, men det är dock inget problem.
De står ju ofta eller ligger i ligghallen på nätterna!

Hästar tål kyla mycket bättre än värme. Det är mer synd om dem närdet är + 25 än - 25. det är värre om det kommer nererbörd sammtidigt, och om dom har kännsliga ryggar. Min unghäst går på lösis utan täcke. Pälsen tycker jag utklassar alla täcken på marknaden :p

När det är kallt här så får hästarna obegränsat med hösilage för att hålla värmen (ridhästarna för unghästarna och avelsstona har alltid fri tillgång)

Ja det håller jag med om!!! Bättre än riktig vinterpäls finns inte!! :bump:

Jag brukar sätta på täcke på vintern om det blir -10 och uppot.

Har ett 23-årigt halvblod samt ett 14-årigt kallblod på lösdrift, fri tillgång på hö (äter ca 15 kg/häst/dygn, något mer när det är riktigt kallt). Båda är oklippta.

Halvblodet: Har fleecefodrat regntäcke om det är runt nollan och snöslaskar/snöar + blåser, börjar det krypa under -10 på nätterna får han tjockare vintertäcket (300 gr?) på. Han har känslig rygg och spänner sig lätt om han får kallt. Efter jag har ridit får han täcke på sig innan han går ut, tjocklek beroende på temp, men alltid ett andastäcke. Rider jag på dagen tar jag av det efter några timmar, rider jag på kvällen tar jag av det på morgonen.

Kallblodet: Har fleecefodrat regntäcke om det snöar/regnar/snöslaskar ihållande, korta skurar klarar han bra, han är ändå torr längst in, och snön smälter ej på ryggen:smirk: .
Torr kyla är inga problem för honom, så då går han otäckt. Efter ridning blir det oftast fleecefodrade regntäcket på och ut igen, om han inte är dyngsur, då får han först stå inne en stund med ylletäcke och torka upp lite, sen byta täcke och ut. Har funderat på att spårklippa ibland, men har inte blivit av, han torkar ändå såpass snabbt...

Detta system har funkat bra i 3 år och jag har ännu inte haft en förkyld häst.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025