Lösdrift-Täcken?

A

Alyssa

Ni som har hästarna på lösdrift-i vilka lägen sätter ni på er/era häst/ar täcke? Eller låter ni dem alltid gå utan, oavsett väder, svettiga efter träning??? :confused:

Sv: Lösdrift-Täcken?

min var rakad så han gick med täcke hela tiden, bytte o anpassade efter vädret.

Så du hade honom på lösdrift OCH rakad?
Vill bara höra hur andra "LÖSDRIFTARE" gör! :rofl:

ponnyn som inte rids så mycke går naken, här om dagen när det var under -20 fick hon dock täcke på sig, tanten är gamal... hästen jag rider går dock med täcke, just nu (-10) har han 300grams på sig.

Jag har min arab på lösdrift. hon är rakad på halsen och under magen. men vi tar in hästarna när det blåser och regnar.
Så min häst går med täcken på nätterna när hon är ute.

Ni som har hästarna på lösdrift-i vilka lägen sätter ni på er/era häst/ar täcke? Eller låter ni dem alltid gå utan, oavsett väder, svettiga efter träning??? :confused:

Jag har -20--25 här nu. Var ut till hästarna igår kväll inställd på att täcka dem! Väckte nordisen som låg o sov i ligghallen, varm och gosig! :love: Shettisen stod o sov i ett hörn, o Quarterstoet stod i öppningen och tittade på mig! Alla tre var varma och torra! Då var det ändå -25!!! :eek:
Kan säga att jag gick in med täckena igen!! :smirk:

Lägger på täcket när hon är svettig,är ett ofodrat regntäcke och fleece då om hon är det.men nu går hon bara med regntäcket när hon bara skrotar,vill inte att slötsnön ska ligga kvar opå ryggen,hon är så bred:rofl:

Jag har täcke på min från hösten till våren. Jag skulle aldrig släppa ut pålle svettig i hagen utan ett bra täcke (som torkar blöt häst snabbt, dvs inget bomullsfoder). På hösten så vill jag inte lägga på en sadel på en lerig/blöt rygg. På vintern är hon van vid täcke samt att jag inte vill ha en nallebjörn. På våren är det både leran och vanan vid täcke.

skulle jag med vilja veta :angel:

vi har både täckade och otäckade och klippta täckade. fungerar jättebra. skillnaden mellan lösdrift med bra ligghall och kallstall tycker inte jag är någon större skillnad, mer än möjligen att skulle någon häst känna sig kall eller inte vill stå ute i regnet/slasket så behöver den inte det :angel:

hej mina hästar har täcke från okt till april . jag har ett fullblods sto som har två vintertäcke med regntäcke över och min shettis har regntäcke men har nu ett täcke under + sin päls . ja jag vet att hon inte behöver nått men jag kan inte sova om jag vet att hon inte har det varmt och skönt . jag är en täckes fjant . men älskar min lösdrift och mitt stall har jag ju hemma så jag kan hålla koll på dom på ett bekvämt sätt .

Så du hade honom på lösdrift OCH rakad?
:

Är väl inte så konstigt? Skillnaden mellan kallstall och lösdrift med bra ligghall är väl inte särskilt stor?

En av mina hästar är klippt och täckad (just nu med två 300g-täcken varav ett med hals. Jag tycker det är urlöjligt med tanke på att det "bara" är -15 och vindstilla dessutom... Men hon stod och skakade med mindre på sig, när jag var ute nyss så var hon varm och nöjd). En av de andra är oklippt men lite känslig, han har täcke vid dåligt väder. De övriga två går utan, alltid (en unghäst och en konvalecent)

När mina hästar bodde på lösdrift gick de otäckade förutom vid ruskväder. Efter träning fick de filtar på sig som jag tog av och bytte till thermotäcken när de torkat.

Nej, jag bara försöker komma fram till en bra lösning åt mig själv! :banana:
Rakar gör ni för att...? :confused:
Min nordis blir sällan svettig, men när vi har kondistränat så åker fleecefodrade regntäcket på o han torkar jättefort, min stora nallebjörn!! :love:

Hej!

Min går på lösdrift och är spårklippt för hon har så mycket päls att hon blir svettig av skritt annars.
Hon går täckad pga klippningen och hennes känsliga rygg, än så länge med 100 gr täcke, men idag blev det thermotäcke plus regntäcke ovanpå, för hon har känts lite stel.

Hennes hagpolare har 400grs täcke, men det tycker jag är lite väl tidigt, han är även oklippt..
/ Lavinia..

Jag rakar för att min häst (också nsv) blir svettig av minsta lilla och torkar jättelångsamt. Hon hade isf behövt stå inne en 10-12h med fleece/ylle för att bli helt torr...

Svettas han sällan och dessutom torkar fort så klipp för allt i världen inte! Låt honom ha sin päls, det är ju självklart alltid bäst för hästen, om det fungerar!

Jag har en redig vinterpäls och om han är svettig får han ett fleece på sig först och torkar lite... sen åker ett fleecefodrat utetäcke på!
Jag äger en raggsocka!! ;)

Min nsv får bara täcke på sig om det är under -15. Yllefilten får han på sig om vi tränat och han då är svettig, som tur är så kan man släppa ut honom i hagen med filten på så tar man bara av den sen när man fordar vi nästa tillfälle.

Ja tänk vad olika de är våra "små" hjärtan! :love:
Nej jag klipper honom inte, det funkar så bra som det gör! Vi tränar inte så hårt just nu. Men man måste verkligen köra hårt om han ska bli svett!!
Quartercross stoet vet jag inte riktigt med, hon promeneras bara just nu eftersom hon har problem med de främre kotorna i ryggen. Tog hit kiro när vi fått hit henne, ville kolla henne innan vi började rida! :smirk:
Shettisen har också torkat bra med fleecetäcke på.
Regntäckena med fleeceinnersida är nog det bästa jag har! :banana: Suveränt helt enkelt!

Tycker ni jag ska täcka dem även om de inte verkar frysa? :confused:
Här i Sälen är det ju rätt kallt på nätterna!
Ingen av dem vill gärna ha täcke, men det är dock inget problem.
De står ju ofta eller ligger i ligghallen på nätterna!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025