Lösdrift och ridning

M

marlin

Ni som hyr ut platser i lösdrift till " ridhästar" ( ej unghästar) och sköter utfodring +mockning.
Vilka erfarenheter har ni? Kommer man ut till sin häst och sköter om den och rider, eller lämnas den gärna i hagen större delen av veckan utan att ridas el pysslas med!!

Sv: Lösdrift och ridning

Har drivit lösdrift i 3,5 år nu och har haft allt från unghästar till hästar som rids aktivt. Främst har vi försökt få in aktiva hästmänniskor då vi även erbjuder både ridhus och ridbana på gården. Vissa ställer bara av sin häst pga att de inte har tid och därför är jag numera väldigt noga med att ta upp detta fenomen med de som kommer och tittar på plats att det är inte något vi vill ha hos oss.

Vi fodrar hästarna kollektivt men under perioder har vi ställt ut helbal = man behöver endast fodra 1-2 ggr/vecka. Men det spelar i regel ingen roll. Om man har en hyresgäst som inte har tid eller lust att rida utan ställer av hästen så gör personen det oavsätt om h*n måste fodra 1 gång/veckan eller ej.

Är man noga med att påpeka detta i annonsen, även i telefon och frågar persoenn vad h*n gör med sin häst idag och vad h*n har för planer framöver. Att personen bor nära kan också spela in. I regel tycker jag att de flesta som stått hos oss har varit engagerade och aktiva människor. Sista året har jag ställt det som KRAV redan i annonsen att jag endast vill ha svar från aktiva ryttare som rider/kör och tränar regelbundet och är i stallet nästintill dagligen.

Jag har tagit upp att jag inte vill att man " lämpar av " sin häst här utan att man bör vara aktiv i sitt hästägande, att man själv är ansvarig för sin häst.
Jag sköter utfodringarna av kraft foder, grovfoder,mockar lösdriften och viss tillsyn. Kraftfodret gör hästägaren iordning själv i pytsar. De gör iordn kraftfoder för 3 d i taget ( ej bestämt av mig)
Det finns dock de som inte kommer ut ens var 3-de dag för att göra iordn kraftfoder åt sin häst. Hästägarna själva har kommit överens om att de hjälper varandra att göra iordn kraftfoder och slänger ett öga på varandras hästar ibland. Det är ju bra att man kan hjälpas åt om någon skulle vara sjuk och man behöver ju inte komma ut de dagar hästen " inte rids".
Lösdrift skall ju inte vara ett sätt att komma undan sin hästpå, utan vara ett sätt att hålla häst som för det första är hälsosamt för hästen som får leva så naturligt som möjligt. Sedan gynnar det ju även hästägaren tidsmässigt som inte har en box att mocka varje dag och inga in-utsläpp utfodringstillfällen att passa och borde ju då få mer tid att ägna åt sin häst ( ridning el dyl)
Tråkigt när det blir ett sätt att slippa undan sin häst på.

Senast ändrad av en moderator:

Ni som hyr ut platser i lösdrift till " ridhästar" ( ej unghästar) och sköter utfodring +mockning.
Vilka erfarenheter har ni? Kommer man ut till sin häst och sköter om den och rider, eller lämnas den gärna i hagen större delen av veckan utan att ridas el pysslas med!!

Jag hyr inte ut, utan är inhyrd i en sådan lösdrift (vuxna hästar). Stallägaren mockar och fodrar grovfoder (storbal) = heltidsjobb, tar även hö osv. Hos oss är det väldigt olika hur mkt folk kommer ut - en del är där typ varje dag, medan en del endast kommer på helgen och kanske max en dag under veckan! Själv är jag där i stort sett varje dag (men tycker att det kan vara skönt att ha en stallfri dag i veckan). De som kommer sällan har ingen speciell överenskommelse med stallägaren, är egentligen inte tänkt att han (eller vi andra) är ansvariga för att kolla till deras hästar, men i slutändan gör man det ändå eftersom man inte vill att de ska stå på tre ben hela veckan utan att ngn märker det.

Om man som stallägare tycker att det är ok att ägarna inte kommer så ofta tycker jag iaf att de borde betala en extra 'tillsynsavgift' för att man visiterar, kratsar hovar etc.

Hej!

Först: Hade jag haft möjlighet hade jag så gärna stått hos dej.. Ridhus.. ridmöjligheter.. och hästen på lösdrift.. mmm... Så jag vill ha det..

Till TS:
Jag är förvisso inte stallägare, men har haft min häst förra häst på lösdrift, jag var där precis lika mycket som vanligt.. Fattar inte att det kan ta lika lång tid att ha hästen på lösdrift som på stall, när det enda man gör är att mocka och rida.. (och mysa såklart).

/ Lavinia, som har häst för att träffa den, även om jag kanske inte rider varje dag..

Det är bara att höra av sig. :D
Jag äger inte gården så jag är inte fräck när jag instämmer med dig. Omkring 25 hektar hagmark gör inte det hela sämre. Det är den största anledningen till varför jag driver lösdrift här. Ytorna är A och O.

Jag har min ponny i en lösdrift, och det har påverkat honom enormt. Han har blivit lugnare i allmänhet, positivare öht sen han kom. Jag rider honom regelbundet, ser inget problem med det. Ägaren fodrar morgon, lunch och kväll. Det är jag som ger honom kraft på eftermiddagen när jag är där för att rida. Finns boxar till förfogande för inhyrda lösdriftshästar som jag givetvis mockar efter användning.
Men av min erfarenhet är de allra flesta i stallet varje dag, vi har tillgång till upplyst ridbana, fantastiska ridvägar och ett stooort ridhus 2 kilometer bort.
Så jag ser ingen anledning att inte ta sig dit :)

. Sista året har jag ställt det som KRAV redan i annonsen att jag endast vill ha svar från aktiva ryttare som rider/kör och tränar regelbundet och är i stallet nästintill dagligen.

:o

Jag tyckte när jag hade inackorderingar att det var rätt behändigt med att folk var ute rätt sällan. Mindre bilar på gårdsplanen, inte en massa lösa hundar överallt etc.

Lugnare med passiva hästägare :D

Deras hästar hade man ju automatiskt koll på ändå, det funkar ju inte att visitera typ varannan häst i flocken utan tillsynen såg jag som ett stallägaransvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 395
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 862
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 488
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka