Lösdrift och mat?

silverblom

Trådstartare
Jag har en kallblodskorsning som jag vill ha på lösdrift, dock blir han för tjock av att gå med halvblod på fri tillgång, kollade med ett islandsstall men de tror att det skulle bli svårt med maten och han skulle få förlite mat?

Hur ska man hitta något som funkar? Det är ont om lösdrifter där jag bor och finns knapp några utan fri tillång...

Jag har en kallblodskorsning som jag vill ha på lösdrift, dock blir han för tjock av att gå med halvblod på fri tillgång, kollade med ett islandsstall men de tror att det skulle bli svårt med maten och han skulle få förlite mat?

Hur ska man hitta något som funkar? Det är ont om lösdrifter där jag bor och finns knapp några utan fri tillång...
Kan han inte gå med islänningarna och om han blir tunn att du stödfodrar honom när du är ute? Han kan ju få lite extra i en box när du ändå är där.

Kan han inte gå med islänningarna och om han blir tunn att du stödfodrar honom när du är ute? Han kan ju få lite extra i en box när du ändå är där.

Skulle kunna funka men då får jag sitta där ett par timmar varje dag och vänta på att han äter hö?

Islandshästarna får enl uppgift 7 kg jag gissar att min behöver minst 10?

Skulle kunna funka men då får jag sitta där ett par timmar varje dag och vänta på att han äter hö?

Vad han behöver beror ju på analysen, man räknar ett minimum av 1 kg ts per 100 kg häst men beroende på höet så kan han ju behöva kraftfoder som komplement och det kan du ju ge honom när du är där.

Har dom ingen tillgång på halm så hade jag inte valt den lösdriften oavsett. 7 kg äter dom upp väldigt fort. Däremot med halm och ifall du fodrar upp resten med lucern så kan det gå. Men hästen måste få tillgodose sitt tuggbehov också, vilket han ju iofs kan få utan halm också beroende på hur hagen ser ut.

Våra islandshästar går på lösdrift med begränsad mängd foder - de fodras tre gånger per dag och har tillgång till halm (dock inte helt "fri" tillgång, utan vi fyller på dagligen med ca ett kilo per häst och dag). För vår äldre valack räcker inte de ca 7 kg hö som hästarna får per dag, utan han behöver extra. Så vi tar in honom och låter honom äta 1-2 kg hö i box, plus att han får kraftfoder (anpassat efter det hö vi har - vissa år har han fått lucern, men på senare år har vi legat så högt i protein på höet att det inte varit nödvändigt).

Tycker att detta upplägg fungerar bra på vår häst som kräver mer foder än övriga islandshästar, och det skulle kanske fungera för TS häst också? Jag tycker inte det är så enormt tidskrävande att få i vår häst lite extra hö - när vi skall rida tar vi in honom först, borstar mm i boxen medan han äter. Sedan rider vi och så får han mer hö efteråt medan vi återigen har saker att ägna oss åt - borsta, plocka undan mm. Så det känns inte som om vi lägger så mycket extratid för att han skall hinna äta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 058
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar