Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en äldre valack och ett yngre dräktigt sto på lösdrift. De har i princip fri tillgång på hösilage med bra värden. Lite för bra för valacken som har blivit lös i magen pga för hög protein/Mj kvot.
Men ta en analys, det kostar ett par säckar foder.Väcker till liv denna tråd igen, vad ger ni era lösdriftshästar som går på fri tillgång - om ni ger extra kraftfoder?
Jag köper hö av en grannbonde - tyvärr inte analyserat, jag fick på begäran en andra skörd eftersom ponnyn behöver lite mindre protein/energi om hon ska ha fri tillgåg. Ponnyn har klarat omställningen bra och även om hon är lite rundare så är det inget alarmerande. Stora hästen har fått extra kraftfoder en gång o dagen - betfor, krossad korn och foderjäst, men jag börjar ana att hon börjar falla ur lite och vill gära mota i grinden. Stora hästen tränas för fullt (kanske inte riktigt tävlingskondition - även om hon varit på några Pay & Jump) och vi jobbar på att bygga muskler. Jag funderar på att ge henne Krafft groov 125 - 1-2kg eller ev kraft muskel - 0,5 kg (för att få mindre mängd mat. Jag har ingen bra plats för henne att stå och äta längre tid på, även om det är hon som bestämmer i hagen. Som lat hästägare vill jag helst slippa stå och passa henne om hon sa äta i mer än 15 min Annars gillar jag lucern och hade gärna gett henne större mängd av det (fick hon när hon stod på box) - men de blir dyrt när man foddrar i större mängder.
Vad ger ni era hästar?
Men det är ju väsentligt, för utan analys vet du ju inte om det behövs kraftfoder eller mineraler.Känns som ni spårat ur lite från den frågan jag ställde, den var inte "varför är analys bra att ha när du beräknar foderstat", jag frågade vad ni ger era hästar som går på lösdrift (och utifrån mitt perspektiv är jag såklart mest intresserad av er som har hästar med fri tillgång till grovfoder). Om ni vill disskutera varför eller inte man ska välja analyserat grovfoder kan vi väl ta det i en annan tråd?