Lösdrift och fölnig

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tingeling85
  • Startdatum Startdatum
T

Tingeling85

Några frågor till er som har dräktiga ston på lösdrift:
*Hur gör ni när det börjar bli dax för fölning, får stona gå kvar på lösdrift eller tar ni in dem?
*Hur gör ni om ni har flera dräktiga ston som går tillsammans?
*Efter fölningen, får sto + föl gå ut i lösdrift (alltså ute dygnet runt med ligghall) eller har ni dem inne i stall några dagar?
*Om ni har flera ston som fölat, hur snart låter ni dem gå tillsammans?

Många frågor, men jag hoppas ni vill svara!

Tusen tack på förhand!

MVH Tingeling :banana:

*puttar upp*

Ingen som har sina ston på lösdrift??? :confused:

Har haft mitt sto på lösdrift (hemma) hela hösten/vintern, men tog in på stall (i boxen) några veckor före väntad fölning eftersom jag har använt övervakningskamera och inte ville missa fölningen. Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så!

Vi har alltid våra ston på lösdrift. Några veckor innan fölning får de stå på box på nätterna.
När de fölat får de inte gå ut på lösdriften igen, utan går i andra hagar.
Blandar över huvud taget aldrig ston med föl med de utan föl.

Tack för svaren!

Hur länge går era ston själva (i egen hage) efter fölning? Alltså, när får de gå tillbaka på lösdrift?

När de fölat släpps de ihop rätt omgående med de övriga stona som fölat. (dagtid alltså, egen box på natten.)
Sen går de på bete hela sommaren, och i oktober vid avvänjning hamnar stona på lösdriften, medan fölen går i bosar 2 och 2 nattetid.

Mitt sto ska föla när som helst och har nu stått inne på nätterna i snart 2 veckor. Planerar att ha henne inne nattetid första veckan efter fölning samt en stund mitt på dagen. Därefter får hon stå inne en stund på morgonen och en stund på kvällen.

Det andra stoet som ska föla (om ca 2 veckor) som går på lösdrift kommer troligen att föla ute och gå ute dygnet runt enda från början.
Förra året föddes också ett föl (ute) som gick ute enda från födseln. Inga problem alls trots fölning i början av april.

Bäst att förtydliga så det inte uppstår missförstånd! Jag tog in mitt sto *på nätterna*, inget annat! Dagtid gick hon såklart fortfarande ute, mellan 0600/0630-2130/2200. :)

Jag kommer inte att låta mitt sto gå på lösdrift förrän fölet är stort nog att klara av det. Troligtvis blir det inte förrän det är dags för bete i slutet av maj/början av juni! Då kommer de ju att vara ute även på nätterna, ska köra iväg dem till en vars sto fick föl (fux, stoföl, precis som min!) bara två dagar efter mitt. Perfekt!

Sen så blir det lösdrift hösten och vintern igenom. Kommer dock att ta in på stall nattetid i vissa omgångar då jag kommer låta fölisen/åringen stå i spilta, för tränings skull, varvat med box. Så ser planerna ut i alla fall!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar