Lösdrift- Klippning, täcke?

L

Lisa3

En liten undran om lösdrift. Ni som tävlar era hästar och tränar dem regelbundet, har ni dem på lösdrift? Jag funderade på detta med täcken och klippning i sammanhanget. Ni som rider/tränar mycket i ridhus vintertid och måste klippa era hästar, har någon av er hästen på lösdrift? Funkar det vintertid om ni täckar dem ordentligt (syftar då på klippt häst)?

Sv: Lösdrift- Klippning, täcke?

jo då det funkar med klippt häst.. blir lite dyrare då man får vara noga med att investera i många täcken.
De är mycket viktigt att om man täckar en häst som går på lösdrift att täckerna ANDAS!!!
Då kan du lägga på täcket på en blöt svettig häst och de torkar och hästen är torr och täcket efter en stund!

Jag har inte haft på lösdrift (än) men i kallstall och ute minst 12 h per dag. Och helklippta hästar i full träning. Inga problem. lösningen heter täcke och FODER. Det märks DIREKT om de går utan mat (fria tillgången tar slut) en eftermiddag, då fryser de lättare. Men täcke + mat och inga problem om det så varit riktigt äckligt ruskväder. Vid 'storm' i kombination med nederbörd gör ett halstäcke rätt stor skillnad dock.

Har mina på lösdrift, tävlingshästar, avelsston och unghästar. Klippta eller ej, täckade eller otäckade, vilket som fungerar bra bara de har mat, vatten och tak över huvudet när de vill ha det.

Camilla
www.arabianteam.se

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka