Lösdrift i lada

L

Lilla Lina

Har en tom, jättestor lada som jag tänkte ha lösdrift i. Tänkte ha halm som underlag för hästarna att ligga på och strö det i halva ladan. I resterande del är det betonggolv där de kommer ha hösilagebalar att äta fritt ur. Men jag har lite frågor, för det är första gången jag ska ha lösdrift.

* Hur ofta ska man mocka en lösdrift (fem stora hästar + ett föl kommer gå där)? Har möjlighet att köra in en traktor och mocka med/i skopan.

* Vad är bäst som underlag? Tänkte som sagt använda halm. Något man borde tänka på om det?

* Behöver man ströa upp HELA ladan eller räcker det som jag har tänkt med bara halva?

Fler tips och förslag mottages tacksamt! Vill veta allt om hur lösdrift fungerar.
 
Sv: Lösdrift i lada

Ströa upp så stor del som du tänkt använda. Om du kan mocka ur med traktor kan det ju fungera bra med bädd, då behöver du egentligen bara strö på nytt och/eller ta ut tollarna. Mocka så ofta att det är fräscht ;)

Halm har funkat bra i de ställen jag sett. Ska du ha bädd finns det nåt pulver att ha under och strö på emellanåt för att hålla lukten borta.
 
Sv: Lösdrift i lada

Eftersom att det kommer att gå och tömma allt underlag med traktor skulle jag välja att ha bädd, bara locka ut högarna ett par gånger i veckan och strö på ny halm vid behov. När vi hade lösdrift rullade vi ut rundbalshalm i botten så det var ett packat halmlager längst ner och sedan strödde vi som vanligt med halm över det. Funkade bra! Kom ihåg att ha ordentligt med kalk i botten bara för ammoniakens skull.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 513
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 815
Senast: Fideli
·
O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 671
Senast: Lina123
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 684
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp