Lösdrift eller stalla in?

Corax

Trådstartare
Nu behöver jag era åsikter om en sak.

Det är nämligen så att jag har min ettåring hos en vän. Det är meningen att hon ska gå på lösdrift till nästa höst, men nu har det blivit krångel.

Det finns två lösdrifter. En vid stallet och en 20 min promenad bort.
Meningen var att min tjej skulle gå vid stallet tillsammans med sin minishettlands-kompis (två år)eftersom jag ska jobba med henne regelbundet nu.
På den andra så går två årsföl (med sina mammor än så länge).
Men eftersom min vän inte vill ha en klotrund shettis :crazy: (ska köras in och så nu)så anser hon att bästisarna inte kan gå tillsammans längre, eftersom de har fri tillgång till hösilage.
Så hon vill stalla in min tjej (och shettisen).

Så vad väljer man?
* Ha henne inne på nätterna och tillsammans med bästisen på dagarna, samt att jag enkelt kan jobba med lilla fröken samt ha henne som handhäst.
* Stalla in henne tills fölen på andra lösdriften är avvanda, men inte kunna jobba henne nått under hela vintern
* Ställa henne på lösdriften med mammor/föl nu där hon garanterat kommer att bli utanför

Jag har jätteågren över detta. Samtidigt som det bästa (tycker jag)alternativet är att ha henne ute dygnet runt (och egentlligen helst med massa kompisar)så vill jag ju kunna jobba henne några gånger i veckan.

Och vad gäller min väns beslut om hurvida hennes shettis inte kan ha fri tillgång på hö är inget jag kan påverka. Tyvärr. :smirk:

Sv: Lösdrift eller stalla in?

Åh vad svårt. Men trots allt är hon bara dryga året, så jag skulle nog välja lösdriften ändå. Den träning du kan och vill göra under vintern uppväger knappast den borttagna rörelsen.

Min kompis har en 2½ åring som går med jämngammal shettis. Det har funkat jättebra med fri tillgång tills nu när shettisen inte växer så mycket längre...

Ja inte är det lätt inte. :(

Just nu funderar jag på hur pass mycket pälsen tar skada av att hon står inne en period tills mammorna är borta. För sist hon gick med föl/sto så var hon otroligt olycklig.
Det utsätter jag henne inte för igen...

*djup suck*

Går det inte att göra något alls vid den andra lösdriften? Jag menar, den mesta aktivering man gör med en ettåring är ju promenader, kanske lite tömkörning osv, och det kan man ju gör även om det är mitt i skogen. Om du vill ta henne som handhäst kan du kanske rida dit, ta med henne på en liten sväng och sedan rida tillbaka igen.
Tycker du har rätt i att vänta tills fölen är avvanda, hon blir nog utanför annars. Tror inte det är nån fara för pälsen att stalla in ett tag så länge det är hyfsat kallt i stallet. Annars kankse shettisägaren kan gå med på att låta dem gå ute ett tag till?

vad är det för ras på din häst? är hon inte en bra bit större än minishettisen redan?

isf kanske ni kan utfodra fri tillgång på hösilage i nån slags tunna där shettisen inte når ner? eller drar din häst omkring maten mycket?

När min ena ponny krävde kraftigt hösilage och min shettis ett litet mindre kraftigt hö löste vi det på det sättet. Den stora ponnyns mat i tunnan och det andra höet på marken, på så vis hade båda fri tillgång på sitt hö och var nöjda.

Hon är ett halvblod och vi har storbal ensilage så det blir lite knepigt att ha dem tillsammans.

Men nu har ena fölet skadat sig så det är bara ett föl+mamma på lösdriften. Funderar på att släppa henne med dem för att göra det hela lite mindre dramatiskt.
Hon kommer att vara utanför, ja, men det blir inte två huggormar i alla fall... Sen ska ju fölen vänjas av snart.

Till Hannely; Det blir knepigt för mig av flera anledningar. För det första så är jag helt själv med en lite tossig tjej och har ingen volt eller dylikt att tillgå. Tömköra blir det därför inte tal om eftersom vi inte har kommit så långt än. Att promenera sätter mig rygg stopp för. Skulle hon dra iväg så har jag inte ett pip att säga till om. :(

Hur lång installningstid talar vi ang natten, dvs hur många timmar inne? Hur tror du hon skulle reagera på att inte tränas under vintern?

Som jag ser det så är en fungerande lösdrift oslagbar. Men då ska det verkligen fungera så att det tillåter alla hästar att äta och vila som de vill och behöver. Går de på lösdrift men inte kan välja själv när de ska vila eller blir störd i vilan av andra hästar t ex så anser jag det bättre att de går in typ 8 h per natt och kan äta och sova i lugn och ro.

Sen, det med hanteringen så är det viktigt för HENNE tror du att hon aktiveras nu? Grunden sitter ju, och den sitter i vår med, jag lovar. Men är damen som mitt lilla monster *smile* som skulle anse att hon ägde världen om hon inte hölls på mattan med regelbunden aktivering?

Annars, det spelar ingen roll om du gör det när de är 1½ eller 2, i slutändan blir resultatet exakt detsamma.

Kommer du att 'orka' dona med henne ås mycket det är tänkt när vintermörkret och kylan sänker sig över nejden? Jag kan ha storslagna vinterplaner men de brukar sluta på en betydligt lägre nivå sen ;)

Jag har ju min dam uppstallad nattetid, av en rad anledningar, och så länge det är KORTA nätter och inte är 14 - 15 timmar på stall vi talar om så ser jag inte varför du inte skulle kunna det om det är det som känns bäst. Likväl som jag inte ser varför du inte skulle kunna fota ut henne på lösdrift och bara grundhantera (det som blir vid intag för skötsel etc) och gå lite promenader eller dyl när du har hjälp med dig.

Så, hur mkt betyder det för dig att pyssla? Kommer du verkligen göra det? Hur kommer det att funka på lösdrift? hur lång tid på stall nattetid handlar det om etc?

Det är just det som är nackdelen... Nu står hon inne från 17 till 9!!! Alltså alldeles för länge.
Så hon får gå ut på lösdriften i morgon. I början kommer hon nog inte att tycka att det är så skoj men snart ska ju fölen avvänjas och då blir det bättre. Hon är ju van att gå ute och jag vill även ha henne ute.
Att jag inte kan jobba henne lika mycket tror jag inte gör så mycket. Jag har förlikat mig med det så att säga. ;) Som du själv skrev så sitter ju grunderna redan.
Och prommenerar jag en gång i veckan/varannan vecka så håller man ju allt någorlunda á jour.
Men jag får passa mig för hon är nog vassare än vad jag tror... :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 524
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur